ny budget vs sjukvårdspolitik

Tichijdon

Trådstartare
Att svensk sjukvård ska reformeras på ett eller annat sätt är väl alla politiska partier eniga om, men tillvägagångssättet har man olika åsikter om.

I den framröstade M/KD-budgeten ingår bland annat ökad budget för barncancervården (okontroversiellt skulle jag tro), kömiljarder (plus i form av att minska kötider, kanske minus i form av att återbesök prioriteras ner?????).
Lite godsaker till primärvården med att alla ska få välja fast läkare (och samtidigt ett tak för hur många personer som får välja en och samma läkare - vilket nog är nödvändigt för att det ska finnas läkare på vårdcentralerna).
Det där med ökade resurser till primärvården, omställning, men det jobbet inleddes ju med utredning under föreg regering så det är väl också rätt okontroversiellt.

Dock också tydligt uttalat att det finns en långsiktig målsättning om att staten "ska få större inflytande" över sjukvården.

Själv tror jag att det vore bra med förstatligande av sjukvården på så sätt att det vore rätt om människor med samma åkomma erbjuds samma vård oavsett vilket "landsting" man bor i.
Jag tycker å andra sidan att det ska finnas en frihet med olika utövare - både privata och offentliga - och tycker alltså att staten ska "beställa" och bestämma vilken vård som ska finnas tillgänglig medan det får finnas olika utförare som då i min värld skulle få sin ersättning från staten.
Typ, samma ersättning för samma tjänst.

Vissa enheter skulle kunna erbjuda vissa "tjänster" så alla skulle inte behöva erbjuda precis samma.
Exempelvis skulle sjukhuset i Eksjö kunna erbjuda protesoperationer vid höft- och knäartros men behöver inte erbjuda operationer vid prostatacancer (eller annat valfritt exempel).

Vad tycker ni (om ni orkat läsa så långt...); statlig sjukvård eller landsting/regioner?
 
Tycker det är sjukt att man får olika vård beroende på var man bor. En i min familj har en mycket ovanlig cancer, hen skulle opereras i sitt landsting, där läkaren själv sa ''det här har vi aldrig gjort innan, men det ska nog gå bra''. Vi anhöriga vägrade och personen fick heeeelt annan vård i annat landsting där de är bäst på denna typ av operation. Nu mår hen bra igen, även om hen aldrig blir 100 % frisk. Behandlingen/planen skilde sig enormt mellan landstingen, helt sjukt.

Samma när man är gravid, vissa landsting erbjuder kub till alla, vissa till en specifik grupp bara, vissa erbjuder tidigt ultraljud, andra inte. Olika lätt få kejsarsnitt osv.
 
Tycker det är sjukt att man får olika vård beroende på var man bor. En i min familj har en mycket ovanlig cancer, hen skulle opereras i sitt landsting, där läkaren själv sa ''det här har vi aldrig gjort innan, men det ska nog gå bra''. Vi anhöriga vägrade och personen fick heeeelt annan vård i annat landsting där de är bäst på denna typ av operation. Nu mår hen bra igen, även om hen aldrig blir 100 % frisk. Behandlingen/planen skilde sig enormt mellan landstingen, helt sjukt.

Samma när man är gravid, vissa landsting erbjuder kub till alla, vissa till en specifik grupp bara, vissa erbjuder tidigt ultraljud, andra inte. Olika lätt få kejsarsnitt osv.

Så: statligt eller landstingsregionalt?

Och förutom att du håller med mig om att det är fel att det skiljer beroende på bostadsort: argument för ditt ställningstagande?
 
Så: statligt eller landstingsregionalt?

Och förutom att du håller med mig om att det är fel att det skiljer beroende på bostadsort: argument för ditt ställningstagande?

Det ska inte spela någon roll var du bor, du ska få den bästa vården ändå! Man ska inte behöva lägga energi på att leta reda på (och kriga för att få) var den bästa vården finns för en specifik sjukdom. Är man sjuk i tex cancer finns inte den orken. Hade inte min anhörig haft sin familj som skötte ''krigandet'' hade hen opererats i sitt landsting och antagligen inte levt idag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp