Ny bukebäbis o lite funderingar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

TBT

Trådstartare
Japp då var Han kommen :love: Min pojk som "pluppade" ( nja med en bm på magen, ett klipp i dom känsliga delarna och en sugklocka) ut efter 24 timmars kamp :crazy: Söt som socker.
Min fråga till er erfarna: Ska så småningom börja återgå till det vanliga livet o behöver råd ang att pumpa ut mjölk o använda flaska någon gång ibland. Eftersom det tar några timmar i stallet ( och så börjar det dåliga samvetet :crazy: men vad göra..) och gossen vill äta ungf. varannan tim. Hur gör ni???
 
Sv: Ny bukebäbis o lite funderingar...

Till att börja med stort GRATTIS !

Javisst kan du pumpa ut mjölk och lagra så att pappan kan ge gossen mat om han blir hungrig när du inte är hemma.
 
Sv: Ny bukebäbis o lite funderingar...

Huva nu ger du dig in i minerat område... ;) Grattis till guldklimpen ska jag kanske börja med! ;)

Hm ja det där att pumpa ur och ge i flaska råder det delade meningar om... Så jag skriver bara så som jag skulle göra, alltså inga råd för att inte riskera bli halshuggen... :o

Först så skulle jag se till att ammningen fungerade 100%, har man mycket mjölk brukar man tydligen kunna/vara tvungen att pumpa lite nästan varje gång. Själv fick jag aldrig ammningen att fungera så elin fick tillägg, jag kunde aldrig pumpa ur något för det jag hade behövde hon...
Nåja när man märker att ammningen fungera och man börjar få "rutiner" så ser jag inga problem med att man kan börja ge i flaska, det är bara att se till att man är i närhet för det är inte alla barn som uppskattar det där med nappflaska... Och trots att goda råd om att det var enklare om pappan gav så var det bara jag som kunde få elin att äta de första dagarna, hon fick ligga så som när jag ammade och sen "knölade" jag in nappflaskan emellan... Men när hon väl kom på att det var gott och det fanns rejälv med mat i den där grejen så kunde vem som helst ge henne...
Så prova er fram och gå på magkänslan på vad som känns rätt för er!
 
Sv: Ny bukebäbis o lite funderingar...

Tja, jag har två knoddar och en tredje på väg och det har aldrig varit några problem (jag har ju världens bästa make ;))

Mjölka ur i en kopp eller liknande och frys sedan in i iskubsformar. Då är det lätt att tina lite i taget och det blir inget svinn. Jag har alltid mjölkat för hand, men det är ju en viss teknik och nu finns jättesmarta handpumpar att köpa.

Det du ska tänka på är att helst mata med sked tills pojken är 10-12 veckor gammal då nappflaskan kräver en helt annan teknik än bröstet och det är onödigt att krångla till sugtekniken så att amningen blir lidande.

Lycka till! :)

//Celia
 
Sv: Ny bukebäbis o lite funderingar...

Jag skulle inte mata mitt barn med sked om det inte är så att barnet har VÄLDIGA problem med sugtekniken. Alla mina barn har haft napp, nappflaska och ammats från första dagen och det har gått alldeles utmärkt. Jag tror att det är vanligare att barnen fixar det än att de har problem. Att mata med sked, - urrk - de små är ju gjorda för att suga så skall man trycka in en metallsked i den lilla munnen, Nej usch.
 
Sv: Ny bukebäbis o lite funderingar...

Jag arbetade från och med juni då min son var 2 månader och gick hem mellan ridturena ( arbetade som turledare ) och pumpade eller ammade. Det funkade utmärkt!

Han hade inga problem alls varken med sugtekniken eller att växla mellan flaska och bröst.

Anneli
 
Sv: Ny bukebäbis o lite funderingar...

grattis! Visst är det underbart :love:

Jag kommer att vara i samma situation som dig ang att åka till stallet/pumpa ur mjölk osv. Jag kommer att så smått börja om någon vecka eller så. Sambon kommer att mata med hjälp av mjölkskål, inte flaskam i början (det är tydligen så pass stor skillnad i sugsätt med flaskan, så den bör man helst vänta med, för att inte störa amningen).
Jag har köpt en Avent amningspump. funkar bra för mig (har testat "några tag" för att brösten varit överfulla ett par ggr när det gått lång tid mellan amningstillfällena. Hanna får så dåligt tag/svårt att börja äta, om brösten är sprängfyllda..)

/Therese med en sovandes bebis på armen/bröstkorgen
 
Sv: Ny bukebäbis o lite funderingar...

Grattis till lille underverket! Tur man glömmer fort hur jobbig förlossningen var...

Angående amning, pumpning och flaskmatning så är det en del saker som kan vara bra att känna till. Ska försöka ge lite praktiskta tips.

Om du vill amma och tycker det är viktigt så bör du ta ställning till hur du skulle känna det om flaskan konkurrerade ut amningen. Detta händer ibland, även om de flesta barn klarar av att kombinera teknikerna (mitt första barn ammades, hade napp och flaskmatades utan minsta problem, nr två klarar däremot inte alls av att växla utan här är både napp och nappflaska förbjudet om jag inte vill sluta amma). En del barn blir också "lata" när de får flaska och blir därför bökiga vid bröstet där de måste jobba mycket hårdare för maten och där det kommer stötvis och inte i en jämn ström. Det svåra är att det inte går att förutspå vilka barn som kommer drabbas, därför tycker jag att det är viktigt att ta ställning till hur man känner inför det. Om man känner att amningen är viktig så kan man välja andra, like bökigare, sätt att mata på, tex med drickskål, kopp eller liknande. Från fyra månder ungefär brukar pipmugg fungera bra tex. Om man istället känner att amningen inte är så viktig att man vill avstå flaska så kör man på det, det är ju mer praktiskt med flaska om man ska mata ofta tex. Man får väga riskerna mot fördelarna helt enkelt.

Nåt mer som kan vara bra att veta är att inte alla kvinnor kan pumpa. En del släpper inte ifrån sig mjölk till en pump fast de utan problem kan helamma sina barn. Det beror på att pumpen inte ger samma hormonpåslag. Skulle du få nåt problem så hojta gärna så kan vi komma med tips. Det brukar fungera bra att mjölka ur på morgonen då man ofta har mycket mjölk. Funkar det inte kan man ju komplettera med ersättning, inga problem om barnet äter det.

Apotekets bröstpump har jag vid flera olika tillfällen hört benämnas som tortyrredskap, däremot är väldigt många nöjda med Avent Isis har jag läst, för att komma med pumptips om du inte redan har en.

En annan grej är att inte alla barn accepterar nappflaska. Skulle det hända får man experimentera med olika napptyper och material. Funkar det ändå inte får man prova de andra alternativen som står till buds eller lösa det så pappa kan komma med barnet så man amma eller så. Det brukar lösa sig.

Det viktiga är att inte introducera flaskan för tidigt. 95% av de barn som fick flaska första levnadsveckan fick problem med amningen enligt en amerikansk studie. Av dem rapporterade 30% av mammorna svåra amningsproblem som krävde proffessionell hjälp att lösa. Jag fick såna tex med Viktor.

Lycka till med nya familjemedlemmen och med pumpningsplaner!
 
Sv: Ny bukebäbis o lite funderingar...

Jag kom att tänka på att det finns en ny flaskvariant på affärena nu med en bredare napp som ska göra att det inte är lika lätt att barnen får en annan sugteknik. Den är utformad så att den ska likna ett bröst i napp.


Den fungerade utmärkt för min granne vars dotter vägrade ta flaskan trots att hon var 8 månader.

Anneli
 
Sv: Ny bukebäbis o lite funderingar...

Hade hästen på sommarbete 13 mil bort de första tre månaderna...
 
Sv: Ny bukebäbis o lite funderingar...

Grattis till den lille!
Vad skall han heta?

Börja med att vänta litet med stallet, låt barnet helst bli en månad innan du lämnar honom mer än bara en liten stund.
Kan du ta med bebis och barnpassning till stallet, så är ju annars allt gott och väl.
Men dels så bör du nog inte göra stallarbete på ett par veckor, och dels så skall du nog inte skrämma iväg barnvakten.
Att sitta med en hungrig, hysteriskt skrikande bebis som inte vill ta flaskan är ett trauma som man helst vill slippa.
Om det är pappan som skall ha hand om bebisen, så kan en sådan sak knäcka hans självförtroende som förälder helt.

Och jag kan ju inte låta bli att undra över att du inte först och främst är glad för barnet utan börjar med att tänka på att åka till stallet. Bebisen är bebis ett väldigt kort tag, och stallet med hästar i finns nog kvar även om ett par månader.
 
Sv: Ny bukebäbis o lite funderingar...

Hos oss har vi gjort såhär: Sambon får ta hand om hästen första tiden (fixa foder och kolla att hon är ok, låta henne röra på sig lite i longerlinan ibland), och jag följer med max varannan dag, än sålänge

(sen blir det att vi åker tillsammans, och jag tar hand om hästen, när jag känner mig såpass ok osv, och senare ska jag varva att ha med henne till stallet, och att sambon har henne hemma).
 
Sv: Ny bukebäbis o lite funderingar...

Grattis!

Man kan faktiskt ha med sig bäbisen till stallet också... Antingen i vagn, eller om man hellre har barnet nära i sjal (det föredrar jag). Ett tag hade vi nästan dagis i mitt stall, tre små jämnåriga killar som fick följa med sina mammor.

Jag pumpade och sambon gav flaska till Lucas, och han valde själv att sluta amma helt när han var 10 mån, jag hade tänkt amma längre än så. Nathalie tar INTE flaska med mjölk, däremot är välling ok om hon är riktigt hungrig.

Många bra tips från Smulis! Det viktigaste är ju att fundera hur man själv känner för amningen. Det är ju hemskt tråkigt om man tänkt amma länge och tycker det är viktigt, och så råkar just ens barn bli störd av att få flaska. Det är ju lika hemskt oavsett om 10 andra mammor lyckas om det är ens eget barn som inte vill ha bröstet sen.
 
Sv: Ny bukebäbis o lite funderingar...

Stort grattis till din lilla pojke! Så här gör jag:Tar med bebisen till stallet eller åker fram och tillbaka så min man passar medans jag är iväg. Eller nu ibörjan skicka ut ngn annan till stallet. Pumpa ut är inget för mig. Inte för min bebis heller hon vill bara äta direkt från bröstet. Lycka till!
 
Sv: Ny bukebäbis o lite funderingar...

Grattis :love: bebis :love: vill också ha en.......
Tette tog Avansis flaskan med bred napp direkt med utpumpad mjölk utan att få problem med bröstet. Dessutom har han fått napp från dag 1 MEN han har haft bra sugteknik från start, jag har mkt mjölk från start och dessutom så är det min 4e. I börja så var jag bara borta i 30 min men efte 2 v kunde jag dryga ut det till 1h. Kunde ändå inte rida i början utan åkte mest upp för att arbeta i stallet. Med 10 hästar hemma så dumpar man inte över dem hur lätt som helst på maken. Däremot var det ett ypperligt tilfälle för far o son att umgås utan mig :idea: Ofast hade jag Tette (och har idag) i vagn sovandes i stallet medan jag gör grovjobbet.
 
Sv: Ny bukebäbis o lite funderingar...

Först och främst: GRATTIS!

När L var nyfödd gjorde jag det valet att jag gärna ammade om det gick, men var jag tvungen att välja, så fick det hellre bli flaskan, jag ville ha möjlighet att vara "ledig" ett par timmar, utan att behöva oroa mig för att bebis får i sig mat. L var 5 dagar när jag började träna hästen som vanligt igen (ungefär 3 dgr i veckan). Hann då precis mellan amningarna (var väl borta en timme ungefär), efter 1½ vecka introducerades flaskan. Det fungerade finfint. Jag pumpade (Avent Isis) och pappa hade flaska (flaskan till pumpen) till hands i fall jag inte hann tillbaka innan bebis var hungrig igen, då kunde jag ta det lite lugnare i stallet och var väl borta ibland 1½ till två timmar. För oss fungerade det jättebra att växla mellan amning och flaska, flaskan behövde väl inte användas mer än vid ett eller två mål i veckan första tiden, så det blev ganska lite, amning var ju det som praktiserades till 95 %. För mig var det viktigt att få vara själv i skogen med hästen, som lite andrum. Bebis hade det trevligt med sin pappa under tiden (mycket nyttigt för honom att vara tvungen att tänka själv om vad bebis kan tänkas vilja).

Lycka till!
 
Sv: Ny bukebäbis o lite funderingar...

Grattis grattis....

Efter att ha läst alla trådar kom jag och tänka på vad min BM sa till mig. "Lyssna gärna till råd, men ta inte åt dig för mycket, man är inte en dålig/sämre mamma bara för att man vill ha lite fritid" Gör som du själv tycker att det känns bäst. Jag åkte till stallet när min son var 2 veckor och antingen ammade jag i stallet eller så fick han vara hemma med pappa och då ta flaska det gick alldeles utmärkt. Till en början ville han inte ha flaskan men när han insåg att bröstet inte kom var han så illa tvungen. Jag ville amma länge men han valde att neka bröstet vid 5 månaders ålder då tyckte han att mat och välling var godare. Han är ett år idag och mår prima.
Så mitt råd gör som du vill och koppla bort det du helst inte vill höra på.
 
Sv: Ny bukebäbis o lite funderingar...

Tusen tack för Era kloka svar :bow: . Det är inte riktigt aktuellt ännu med flaska, tänkte börja rida igen någon gång i mars. Har varit i stallet o longerat några ggr och då har det fungerat bra bara pojken varit "fulltankad" innan jag åkt.
Det var någon som undrade om namn, han ska heta Gustav eller Albert, vi har inte riktigt bestämt oss ännu :angel:
Ha det!/T
 
Sv: Ny bukebäbis o lite funderingar...

Mars verkar lagom.

När bebisen är runt 2 månader så klarar de några timmar utan tuttar om man tankar fullt innan man åker.
Jag började rida och träna hästar när första barnet var 6 veckor.
Jag hade 5 hästar att rida, red 3 om dagen och ammade emellan ridpassen.
Men jag gav aldrig flaskan, för det verkade bara krångligt.

Nu så bodde jag på gården där hästarna var inhysta.
Nära är bra när man har småbarn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp