matildadahlgren

Trådstartare
Nu är det snart dags för mig att skaffa en ny dator. Har ni några förslag på en bra dator? Det ska vara en som inte för stor och klumpig. Jag kommer bland annat använda den till att blogga, lagra och redigera bilder och även videos.
Just nu har jag en HP Pavilion som är för klumpig och blev ganska seg väldigt fort. Det vill jag inte ha igen.
 
Med risk för att låta tråkig så vill jag flika in att det nästan aldrig beror på själva datorn om den blir seg och långsam. Det är oftast resultatet av en kombination mellan operativsystem (Windows) och de program man använder och hur man använder datorn. Om man ser till att alla uppdateringar hämtas och installeras eller ej, om man stänger av datorn helt ibland eller ej, etc. Det som spelar mest roll med själva datorn är att den har tillräckligt mycket arbetsminne (RAM-minne). Idag vill man gärna att hårddisken är av så kallad SSD-typ, det betyder att det inte finns några rörliga delar utan att den är ungefär som en stor USB-sticka, det gör att datorn blir väldigt mycket snabbare. Det finns även hårddiskar med en kombination av teknikerna.
Vill man ha en riktigt smidig och lätt dator som ändå har mycket muskler på insidan så skulle jag titta på Apple om jag var du. Vill du hellre ha en PC så har jag ofta gillat HP/Compaq, de har flera olika modellserier med olika prestanda och pris, det finns även olika utföranden i Pavilion-serien. Några är riktigt slimmade. En variant som jag tror skulle kunna passa dig är denna, den marknadsförs visserligen som speldator men de egenskaper som gör en dator bra att spela med gör den även bra att exempelvis redigera film med.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 366
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
588
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
633
Senast: valy
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp