Ny flykting-katastrof.

Det handlar inte om moral. Det handlar om att människor som har stora tillgångar ska dela med sig.

Jag har redan visat på ett förslag som kan undanta de med sämst inkomster genom att lägga inteckning i bostaden.
Sorry det handlar om moral.
Ett exempel.
Jag äger en ko. säljer mjölken
Betalar skatt på vinsten.
En sund beskattning


Jag äger en ko, säljer mjölken betalar skatt på vinsten
Fogden kommer och skär ut en bit kött som skatt på kons värde.(fastighetsskatten)
Kon dör i sår inflammation.

Vad lär man sig av det

Att det inte är bra att beskatta substansvärdet utan nöja sig med att beskatta vinsten. ;)
 
Sorry det handlar om moral.
Ett exempel.
Jag äger en ko. säljer mjölken
Betalar skatt på vinsten.
En sund beskattning


Jag äger en ko, säljer mjölken betalar skatt på vinsten
Fogden kommer och skär ut en bit kött som skatt på kons värde.(fastighetsskatten)
Kon dör i sår inflammation.

Vad lär man sig av det

Att det inte är bra att beskatta substansvärdet utan nöja sig med att beskatta vinsten. ;)

I slutet av förra seklet var ju sossarna o kommunisterna inne på att beskatta tillväxten i skogen.
Man trodd att på det viset skulle man kunna öka avkastningen av sveriges skogar.
Som tur var så begravdes förslaget.
 
Det är fint hur du ställer upp dina svaga logiska resonemang för att komma fram till att det enda möjliga är att vi ska stillatigande se på när människor dör i Medelhavet. Det känns säkert bra för egen del (eget välmående) att du tror att det är enda möjligheten.

Men vi andra har helt andra utgångspunkter och kan med logiska resonemang komma fram till att det finns visst lösningar att kämpa för, både akut och mer långsiktigt. Därför väljer vi den vägen framför att sätta huvudet i sanden och tro att det inte finns nåt att göra.
Ja har du en annan utgångspunkt så förklara hur du ska lösa problemen. Läste nyss att majoriteten av EU länderna går på samma linje som jag.
Men förklara gärna. Har du en bra lösning lovar jag att ändra åsikt.
 
Det finns en mycket klar majoritet i Riksdagen för svensk flyktingpolitik.
:) och hur påverkar den svenska flyktingpolitiken EU;s inställning till problematiken i medelhavet?

Som det går att läsa mellan raderna lutar det mer åt en "Australiensk" lösning än en Svensk
 
Sorry det handlar om moral.
Ett exempel.
Jag äger en ko. säljer mjölken
Betalar skatt på vinsten.
En sund beskattning


Jag äger en ko, säljer mjölken betalar skatt på vinsten
Fogden kommer och skär ut en bit kött som skatt på kons värde.(fastighetsskatten)
Kon dör i sår inflammation.

Vad lär man sig av det

Att det inte är bra att beskatta substansvärdet utan nöja sig med att beskatta vinsten. ;)

Att dumma och irrelevanta jämförelser inte blir bättre för att man flyttar dem till bondgårdsmiljö?
 
Att dumma och irrelevanta jämförelser inte blir bättre för att man flyttar dem till bondgårdsmiljö?
Den är dum anser du för den så träffande förklarar varför fastighetsskatt är av ondo. ;)
Och vad anser ditt älskade folkparti om fastighetsskatten, eller är de också dumma för att de inte tycker det du tycker
"Den fastighetsskatt som fanns under Socialdemokraternas tid kunde öka snabbt utan någon motsvarande inkomstökning. Det tvingade människor att flytta från hus och hem."
 
Och det är, därför jag inte röstar på FP trots att man har en hel bra grejor i paketet. Man har en alltför stor samling idealister som tycker utan att tänka efter före.
Därför är det lugnare att rösta på ett parti som tänker efter före, ett konservativt så att säga ;)
 
"Tysklands förbundskansler Angela Merkel vill slopa det omstridda Dublinsystemet och skapa ett nytt system som ska fördela asylsökande inom EU. Denna gång baserat på medlemsländernas folkmängd och ekonomi."

Ingen dum ide. Då kanske vi kommer ner till acceptabla nivåer igen.
 
Den är dum anser du för den så träffande förklarar varför fastighetsskatt är av ondo. ;)
Och vad anser ditt älskade folkparti om fastighetsskatten, eller är de också dumma för att de inte tycker det du tycker
"Den fastighetsskatt som fanns under Socialdemokraternas tid kunde öka snabbt utan någon motsvarande inkomstökning. Det tvingade människor att flytta från hus och hem."

Nej, för att den var dum. Jag har alldeles nyss presenterat lösningen på det eventuella och lilla problemet att det skulle tvinga människor från hus och hem. Men du har nog som vanligt inte iakttagit att en lösning presenterats. Du brukar ignorera alla förslag på lösningar gällande områden där du redan bestämt vad som är det enda rätta.
 
Så du håller inte med FP om det de säger :Den fastighetsskatt som fanns under Socialdemokraternas tid kunde öka snabbt utan någon motsvarande inkomstökning. Det tvingade människor att flytta från hus och hem.""?

Din lösning är ingen lösning.
För att täcka de kostnader som kommer att uppstå om gränsen öppnas sä förslår inte ens 40 miljarder till, utöver vad man redan ska få.
Och var föreslår du en konstruktiv lösning?
Räcker med att uppge numret på inlägget.
 
Så du håller inte med FP om det de säger :Den fastighetsskatt som fanns under Socialdemokraternas tid kunde öka snabbt utan någon motsvarande inkomstökning. Det tvingade människor att flytta från hus och hem.""?

Din lösning är ingen lösning.
För att täcka de kostnader som kommer att uppstå om gränsen öppnas sä förslår inte ens 40 miljarder till, utöver vad man redan ska få.
Och var föreslår du en konstruktiv lösning?
Räcker med att uppge numret på inlägget.

#162

En ev fastighetsskatts detaljer är inte helt relevant för ämnet som @golit påpekat.
 
För att täcka de kostnader som kommer att uppstå om gränsen öppnas sä förslår inte ens 40 miljarder till, utöver vad man redan ska få.
Och var föreslår du en konstruktiv lösning?
Räcker med att uppge numret på inlägget.

Om gränsen öppnas? Har någon föreslagit öppna gränser här?
 
Nej, för att den var dum. Jag har alldeles nyss presenterat lösningen på det eventuella och lilla problemet att det skulle tvinga människor från hus och hem. Men du har nog som vanligt inte iakttagit att en lösning presenterats. Du brukar ignorera alla förslag på lösningar gällande områden där du redan bestämt vad som är det enda rätta.
Och detta skulle vara lösningen "Fastigheter ägs av människor med tillgångar. Det är rimligt att dela med sig.

Problemet med gamlingar som inte har likvida medel att betala för skatt på hus som sstegrat i värde, kan man lösa genom att inte kräva likvid varje år utan en inteckning i bostaden. Som betalas ut vid försäljning eller bouppteckning till staten.

Vill man och både politiskt mod och insikt om ev problem finns, kan det lösas."
Så håll oss inte på sträckbänken längre, kom med lösningen

Ja jösses :rofl:
 
Och detta skulle vara lösningen "Fastigheter ägs av människor med tillgångar. Det är rimligt att dela med sig.

Problemet med gamlingar som inte har likvida medel att betala för skatt på hus som sstegrat i värde, kan man lösa genom att inte kräva likvid varje år utan en inteckning i bostaden. Som betalas ut vid försäljning eller bouppteckning till staten.

Vill man och både politiskt mod och insikt om ev problem finns, kan det lösas."

Ja jösses :rofl:

Extra fet stil för att dina glasögon inte ska filtrera bort lösningen på exakt det du pekade ut som problem.
Problemet med gamlingar som inte har likvida medel att betala för skatt på hus som stegrat i värde, kan man lösa genom att inte kräva likvid varje år utan en inteckning i bostaden. Som betalas ut vid försäljning eller bouppteckning till staten.

På bondgården betyder det att fogden väntar tills kossan slaktas innan han tar del av köttet.

Den som har mycket kött delar helt enkelt med sig till de som inte har något kött. Rimligt.
 
Extra fet stil för att dina glasögon inte ska filtrera bort lösningen på exakt det du pekade ut som problem.
Problemet med gamlingar som inte har likvida medel att betala för skatt på hus som stegrat i värde, kan man lösa genom att inte kräva likvid varje år utan en inteckning i bostaden. Som betalas ut vid försäljning eller bouppteckning till staten.

På bondgården betyder det att fogden väntar tills kossan slaktas innan han tar del av köttet.

Den som har mycket kött delar helt enkelt med sig till de som inte har något kött. Rimligt.
Orsaken att fastighetsskatten kom upp var ju som en delfinansiering för att lösa de ekonomiska kraven för bostads o arbetsplatsbristen.
Och jag är så gammal att jag betalade fastighetsskatt på min fastighet. vill bara upplysa dig om att masen gav fullständigt faan i om jag tjänade pengar eller inte. fastighetsskatten skulle betalas i vilket fall.
Vilket alltså tärde på substansvärdet och inte avkastningen

Men fortfarande ingen lösning i sikte när det gäller bostadsbristen o arbetslösheten ;)
 
Orsaken att fastighetsskatten kom upp var ju som en delfinansiering för att lösa de ekonomiska kraven för bostads o arbetsplatsbristen.
Och jag är så gammal att jag betalade fastighetsskatt på min fastighet. vill bara upplysa dig om att masen gav fullständigt faan i om jag tjänade pengar eller inte. fastighetsskatten skulle betalas i vilket fall.
Vilket alltså tärde på substansvärdet och inte avkastningen

Så var det. Så behöver man inte utforma det vid ett nytt lagförslag. Man kan lära sig av historien och kirurgiskt exakt lösa det som var riktiga problem. Många problem med fastighetsskatten var upplevda av människor med stora tillgångar som bara inte ville dela med sig. Dvs inte riktiga problem.

Tära på substansvärdet gör det ändå och det är korrekt. Den som har stora värden ska dela med sig. Men man tar bort likvidproblemet och hotet om att behöva avflytta om man följer min instruktion.
 
Så var det. Så behöver man inte utforma det vid ett nytt lagförslag. Man kan lära sig av historien och kirurgiskt exakt lösa det som var riktiga problem. Många problem med fastighetsskatten var upplevda av människor med stora tillgångar som bara inte ville dela med sig. Dvs inte riktiga problem.

Tära på substansvärdet gör det ändå och det är korrekt. Den som har stora värden ska dela med sig. Men man tar bort likvidproblemet och hotet om att behöva avflytta om man följer min instruktion.
Den som har stora inkomstr ska dela med sig.
En medelstor skogsgård kan idag vara värd +25 miljoner och avkastningen är knappt mer än vad en industriarbetare tjänar
1 till 3%
Då skulle en fastighetsskatt på 0,5% kunna innebära upp till 50% av bruttoavkastningen
Vari ligger det rättvisa i det?
Men det är klart om allmänheten vill ha skatten så får de väl betala för att använda resurserna med ;)
 
Den som har stora inkomstr ska dela med sig.
En medelstor skogsgård kan idag vara värd +25 miljoner och avkastningen är knappt mer än vad en industriarbetare tjänar
1 till 3%
Då skulle en fastighetsskatt på 0,5% kunna innebära upp till 50% av bruttoavkastningen
Vari ligger det rättvisa i det?
Men det är klart om allmänheten vill ha skatten så får de väl betala för att använda resurserna med ;)
Alternativet vore väl då att belåna så mycket som möjligt, kalavverka allt som går och sedan dra....
 
Den som har stora inkomstr ska dela med sig.
En medelstor skogsgård kan idag vara värd +25 miljoner och avkastningen är knappt mer än vad en industriarbetare tjänar
1 till 3%
Då skulle en fastighetsskatt på 0,5% kunna innebära upp till 50% av bruttoavkastningen
Vari ligger det rättvisa i det?
Men det är klart om allmänheten vill ha skatten så får de väl betala för att använda resurserna med ;)

Det rättvisa ligger i att någon som äger tillgångar för 25 miljoner delar med sig av det värdet. Det kan man göra genom inteckningar i fastigheten utan att det överhuvudtaget behöver kopplas till avkastningen. Enkelt, lätt som en plätt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 995
Senast: fejko
·
A
Relationer *Varning för långt inlägg* Jag skriver detta under ett annat användarnamn än normalt, skulle någon mot förmodan känna igen mig var...
Svar
6
· Visningar
1 913
Senast: Amha
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 778
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp