Ny flykting-katastrof.

Nej. Inga svenskar dör på desperata båtresor från krig och förtryck. Det har vi redan lyckats undvika till 100%. Vi har redan hjälpt alla svenskar att slippa det.
Men slår man upp historieboken så ser man att Östersjön inte är förskonat. 2 flyktingbåtar sjönk de sista krigsmånaderna med närmare 8000 döda som resultat. 1 miljon människor dog i de etniska rensningar som följde efter Moskvas övertagande av Östeuropa.

Du har gång på gång känsloladdat beskrivit hur människor dör.
Men hur vill du lösa knuten?
Rent praktiskt och inte minst rent ekonomiskt ? ;)
 
Men du kunde ju själv läsa vad julgrisen skrev....

Jag skrev att socialtjänsten har brist på pengar ja, det betyder inte att vi inte kan hjälpa, för det gör jag varje dag. Det jag menar är att medmänsklighet och känslor är nödvändiga och att det aldrig får bli en ekonomisk fråga. Vi är ett rikt land och vi har resurser att hjälpa både de barn som är födda i Sverige och de som inte är det. Socialtjänsten är dessutom kommunal så det kan ju inte ställas mot statliga Migrationsverket.
 
Jag skrev att socialtjänsten har brist på pengar ja, det betyder inte att vi inte kan hjälpa, för det gör jag varje dag. Det jag menar är att medmänsklighet och känslor är nödvändiga och att det aldrig får bli en ekonomisk fråga. Vi är ett rikt land och vi har resurser att hjälpa både de barn som är födda i Sverige och de som inte är det. Socialtjänsten är dessutom kommunal så det kan ju inte ställas mot statliga Migrationsverket.

Men det är en ekonomisk fråga vare sig man vill det eller inte.

Fakta: Bostadsbrist i Sverige
Lösning: Bygga fler bostäder

Fakta: Kostsamt att bygga bostäder
Lösning: Få mer pengar till att bygga bostäder

Frågan är; hur får vi in mer pengar till bostadsbyggande? För min del så får det gärna komma hit lika många invånare som det redan finns i Sverige, men fakta är att vi inte har bostäder och resurser för det.

Kan ingen komma med ett konkret förslag? Typ;

Maxtaxa för hur mycket man får tjäna och inneha - resten går till skatt, dvs bostadsbyggande och dyl?
Hjälpa andra länder ekonomiskt för att dom skall kunna ta emot fler? (Ex. räcker 100.000 sek betydligt längre i CZ än SVE)
Endast tillåta så stor bostad som krävs, dvs förbud att bo 1 person i en 3 rok? På det viset "tvinga ihop folk".
Dra in på något - vad?

Obs, jag bara spånar fram lösryckta förslag på olika lösningar och alternativ.

Ni som vill och säger att det finns plats, att vi ha råd, hur vill ni lösa t.ex bostadsbristen? Jag vill ha ett djupare svar än "bygga fler bostäder". Jag vill ha ett förslag på hur vi löser det ekonomiska bakom. Hittills har ju ingen kunnat ge något förslag.
 
Svaret är väl uppenbart. Belastningen på det mottagande samhället skulle bli för stort om dammluckorna skulle öppnas fullt ut.
Om EU skulle öppna sina gränser så skulle nog inflödet av människor närma sig tvåsiffriga tal i miljoner.

Nja, 50 miljoner är på flykt, delat på USA, Kanada, EU, Australien, Nya Zeeland, Japan och några länder till skulle det vara helt hanterbart. Flygtrafiken har också en viss begränsning så alla kan inte komma samtidigt.
 
Nja, 50 miljoner är på flykt, delat på USA, Kanada, EU, Australien, Nya Zeeland, Japan och några länder till skulle det vara helt hanterbart. Flygtrafiken har också en viss begränsning så alla kan inte komma samtidigt.
Inte ett ord om hur det skulle lösas, varken praktiskt eller ekonomiskt. Inte förvånande. drömmar brukar inte kunna förklaras ;)
 
Ingen lösning är inte heller någon lösning, eller tänkte du bjuda ISIS på vargjakt och tänker att de blir glada och snälla sen?
Det verkar som EU lutar åt samma lösning som ex Australien.
Insatser för att rädda liv på havet.
Därefter i kontrollerad form så ges ett fåtal uppehållstillstånd och resten släpps inte in.

På längre sikt kan man sedan arbeta för utveckling o bistånd i konfliktområdena.

Jag vet inte om det är den rätta vägen, men jag vet att vi inte har resurser för att dels behålla vår välfärd dels behålla nuvarande skattetryck och samtidigt öppna gränserna.
För att göra det måste vi prioritera.
Skattehöjning slår mot tillväxt och leder då i förlängning till ökad arbetslöshet
Prioritera bort delar av välfärden?
Att stat o kommunen i ännu högre grad lever på rost o röta dvs inte underhåller vägar, järnvägar o fastigheter.

vad anser du?

PS Min jakt tar jag bra betalt för så de kunderna jag har idag lämnar jag inte i sticket.
 
Så du tycker att Libyen har de resurserna?
Vad har det med saken att göra?
Vår regering och den union vi är medlemmar i har lagt ner miljoner för att hindra dem att komma utan inbjudan.
Nu råkar det vara så att jag håller med dessa ledare, att EU inte klarar av ett dylikt inflöde utan att den menligt påverkar standarden för oss innanför gränsen och stabiliteten innanför samma gräns.

Precis som när man är ute på sjön i en båt.
Man är skyldig att rädda liv, men bara till en viss gräns.
Är båten full så är den, oavsett om ytterligare 10 personer ligger kvar i vattnet.
 
Du säger att vi inte har råd, vilka anser du i så fall har råd? Libyen?
Jag säger det igen ;), det har inte med saken att göra.
Jag tvivlar på att en klar majoritet av svenska folket är beredda att kraftigt minska sina disponibla inkomster för att du vill öppna gränserna.
 
Vi ska bara stoppa huvudet i sanden och inte låtsas om alla medmänniskor som dör. Eller jag menar gräva ned empati i den svenska leran.
Bra att du använder den passande retoriken.
För huvudet i sanden är ju exakt vad du verkar ha när det gäller de praktiska och ekonomiska utmaningar dina drömmar innebär.

Men ok
1 Varje dag dör 17 000 barn under fem år i världen. Nästan hälften dör redan under sin första månad i livet. En hel miljon barn dör redan under sin första dag i livet. De flesta dör av sjukdomar som går att förebygga som lunginflammation, diarré och malaria.
2 Världshälsoorganisationen(WHO) uppskattade 2010 att det smittas över 220 miljoner människor globalt varje år, och ungefär 780 000 dör, främst barn under fem år. Smittan är mest utbredd i Afrika söder om Sahara.
3 rapport från Rädda Barnen visar att två och en halv miljon barn dör av svält varje år.


Vad vill du i din stora medkänsla göra åt det?

Det är ett betydligt allvarligare problem än att hundratusentals människor betalar för att ge sig ut i undermåliga båtar på medelhavet.

Jag vet att Sverige är ett litet land med i praktiken små möjligheter, men att spela på stora humanismtrumman här hemma samtidigt som det jag beskrivit i världen pågår.

Nästa fråga, var tror du migrationsverkets miljarder gör störst nytta , mon ami ;)
 
Bra att du använder den passande retoriken.
För huvudet i sanden är ju exakt vad du verkar ha när det gäller de praktiska och ekonomiska utmaningar dina drömmar innebär.

Men ok
1 Varje dag dör 17 000 barn under fem år i världen. Nästan hälften dör redan under sin första månad i livet. En hel miljon barn dör redan under sin första dag i livet. De flesta dör av sjukdomar som går att förebygga som lunginflammation, diarré och malaria.
2 Världshälsoorganisationen(WHO) uppskattade 2010 att det smittas över 220 miljoner människor globalt varje år, och ungefär 780 000 dör, främst barn under fem år. Smittan är mest utbredd i Afrika söder om Sahara.
3 rapport från Rädda Barnen visar att två och en halv miljon barn dör av svält varje år.


Vad vill du i din stora medkänsla göra åt det?

Det är ett betydligt allvarligare problem än att hundratusentals människor betalar för att ge sig ut i undermåliga båtar på medelhavet.

Jag vet att Sverige är ett litet land med i praktiken små möjligheter, men att spela på stora humanismtrumman här hemma samtidigt som det jag beskrivit i världen pågår.

Nästa fråga, var tror du migrationsverkets miljarder gör störst nytta , mon ami ;)

Du räknar upp fler områden där vi och andra jobbar med bistånd, katastrofhjälp och långsiktiga lösningar. Som tur är finns inga motsättningar mellan engagemang i dessa.

När det gäller asylmottagandet måste Sverige just nu ta ett större ansvar, för att många andra länder underpresterar rejält i sitt ansvar.
 
När det gäller asylmottagandet måste Sverige just nu ta ett större ansvar, för att många andra länder underpresterar rejält i sitt ansvar.

Just nu? Det har vi ju gjort hela tiden hade det inte varit så så hade vi tillsammans med Tyskland inte haft den asylinvandring vi har.
Men nu är ladorna tomma.
Hur löser du nu bostadsbristen? Det har vi ju undrat länge.
 
Bra att du använder den passande retoriken.
För huvudet i sanden är ju exakt vad du verkar ha när det gäller de praktiska och ekonomiska utmaningar dina drömmar innebär.
i

Det finns 50 miljoner flyktingar i världen, hur tänker du lösa problemet. Vart ska de ta vägen?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 995
Senast: fejko
·
A
Relationer *Varning för långt inlägg* Jag skriver detta under ett annat användarnamn än normalt, skulle någon mot förmodan känna igen mig var...
Svar
6
· Visningar
1 913
Senast: Amha
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 778
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp