Ny grovfoderanalys, tänker jag rätt?

cewe

Trådstartare
Är rätt ny på det här med foderstatsberäkning, men har provat räkna i både Freeform och på Hästsveriges foderprogram med i princip samma sak. Men nu tänkte jag ställa frågan här också för säkerhetsskull

Hästen är ett finlämmat sto 4 år och 164 cm i mankhöjd, väger enligt måttband 510 kg (när vi kolla för ett par veckor sen) och behöver gå upp i vikt. Står just nu på vintervila, för tillfället i liten hage men ska så snart som möjligt ut i stora hagen med de andra stona.

Grovfoderanalysen vi fick häromdagen säger följande (per kg foder)

TS 70%
SMRP 48
Energi 6,8
Ca 2,7
P 1,7
Mg 1,1
K 12,4

Hon äter idag 13 kg hösilage, plus att hon får 1,5 L lucernpellets och 1 L korn.
Det är det hon fick hos ägaren i förra stallet, och vi ändrade inget då hon kom eftersom vi inte hade någon analys.
Ägaren har aldrig räknat någon foderstat för hon tycker det är krångligt :meh: utan går på känsla

Så jag har räknat och räknat, och kan inte komma fram till annat än att hästen gått och väl klarar sig på bara hösilage?


Så tänker jag rätt, eller är jag ute och cyklar?
Please hilfe :nailbiting:
 
Sv: Ny grovfoderanalys, tänker jag rätt?

Man kan tycka att hästen borde kunna klara sig på enbart det grovfodret men hästar har inte alltid koll på tabellerna ;)

Du skriver att hästen behöver gå upp i vikt. Hur mycket hösilage kan du få henne att äta? Räcker det inte med fri tillgång så får man ge nåt mer näringstätt.
 
Sv: Ny grovfoderanalys, tänker jag rätt?

Nä dom har ju inte alltid så bra koll på listor och tabeller eller att följa dom :D

Visuellt tycker vi nog hon har gått upp i vikt, blivit lite rundare om magen och fått blankare päls. Är nog dags ta fram måttbandet igen.

Tror att det höet de hade i gamla stallet var ett riktigt skräphö, men svårt säga då vi inte har tillgång till den analysen och ägaren aldrig brydde sig räkna.

Skulle vara riktigt skönt slippa lusernet, både praktiskt och rent krasst även ekonomiskt, nu under vilan iallafall

Hur är det med Selen, hur viktigt är det? Finns ju inget värde angett i analysen? Är det som det stod på Hippson tror jag, att man kan ge E-vitamin istället?
 
Sv: Ny grovfoderanalys, tänker jag rätt?

Åt hästen "skräphö" tidigare så borde hon gå upp i vikt med detta ny. Jag hade börjat med att skippat kornet i alla fall för det är ingen bra hästmat.

Selen ska du alltid ge och gärna i kombination med E-vitamin som också brukar fattas i lagrat grovfoder.
 
Sv: Ny grovfoderanalys, tänker jag rätt?

Tack :)
Det är väl typ så där vi resonerat oss fram till själva

Vi kommer nog ta bort både korn och lusern, möjligtvis att hon får lite lusern för att slabba i sig tillskottet av selen och e-vitamin
 

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter och räknar på foderstat åt mitt Varmblod, normalpreserande, äter glatt men behöver nog rätt mycket för att hålla hull. har inte...
Svar
0
· Visningar
890
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp