Ny hjälm - hur väljer man?

Blueberry

Trådstartare
Saker jag bara har köpt två gånger i hela mitt liv: Ridhjälm.
Jag känner mig således lite vilse i djungeln, och funderar på vad ska jag tänka på när jag väljer...

Just nu har jag hittat två modeller som faller mig i smaken.
Den ena är en Lamicell Transformer och den andra är en Top Guard Royal från Three Horses. Den sistnämnda är en höstnyhet och har precis kommit ut i butikerna, och den är både snygg och bekväm med läderskärm och ventilation och bra passform. Den ser ut såhär:
helmutt_167615109.jpg


Min nuvarande hjälm är fem-sex år gammal och jag har inte ramlat av med den, däremot har den åkt i backen/väggen i några pga vimsigt Blåbär. Det känns som att det är dags att byta ut den, eller åtminstone ha ett bättre alternativ. Jag är en sån där ryttare med klister i röven, så jag ramlar av ytterst sällan och jag planerar att ha hjälmen i några år framöver (jag vet att det är fel att säga så och att man aldrig vet när olyckan är framme, men min balans och timing är ganska awesome).

Mina grundläggande krav är att den ska vara säker, såklart. Mer eller mindre ventilerad. Och gärna med ratt i nacken så att man kan reglera storleken. Det behöver absolut inte vara en klassisk sammetshjälm, utan hellre innovativ och med funktionsfokus. Den får inte heller vara hur dyr som helst, runt 1000-1400 kronor känns rimligt.

Har ni några modeller att rekommendera?
Hur är hjälmen från Back on Track?
 
Senast ändrad:
Sv: Ny hjälm - hur väljer man?

Jag har en Lamicell Transformer, tycker den är kalasbra! :)
Har klämt lite på BoThjälmen, den har ju många smarta lösningar men utseendemässigt föll den mig inte i smaken.
 
Sv: Ny hjälm - hur väljer man?

Jag ska kolla var det är för märke på favvohjälmen, den ligger i stallet. Har tre stycken nu, varav två är "slit och släng"-hjälmar - säkra och sitter helt ok, men inte perfekta. Favoriten är en dyr sort som jag råkade hitta på eurohorsemässan, fantastisk bekväm, välventilerad och lätt. Ska kolla märke senare idag som sagt.

Men det viktigaste är ju att din hjälm passar din huvudform, är lätt, och funkar året om. Alla hjälmar på marknaden nu är väl kontrollerade och säkra? Det har jag bara tagit för givet helt kallt...när de är märkta.
 
Sv: Ny hjälm - hur väljer man?

Jag har en Lamicell och en CO JW, fast använder bara den förstnämnda. Nu har jag nog haft den i mer än 3 år så det börjar bli dags att byta eftersom "pannbandet" kliar. Men bra hjälm för de pengarna, jag är nöjd!
 
Sv: Ny hjälm - hur väljer man?

Visst är det svårt!:o

KL
Jag tog upp detta för ett par år sedan, men saknar fortfarande ett test för hjälmar. Typ som de säkerhetstestar bilar. De hjälmar som säljs i Sverige måste vara säkerhetsmärkta. Dock känns det som att det är en viss skillnad i kvalitet på en hjälm från ÖB för 200 kr och en hjälm som kostar 2-3000. Frånsett mode och vad som är "inne". Jag är rädd om mitt huvud och vill veta vilka hjälmar som kan skydda det!

Och för att återgå till ämnet...:angel:
Jag har BoT hjälmen och är mycket nöjd! Jag tycker att den är snygg, jag gillar den mer klassiska utseendet på hjälmar, lätt och sval. Dessutom är mitt huvud lite ovalt och svårt att hitta hjälmar som passar. Fördelen med denna är att man kan anpassa passformen med olika små kuddar, så det spelar ingen roll om huvudet är runt eller fyrkantigt;)
 
Sv: Ny hjälm - hur väljer man?

Jag älskar min Lamicell Master. Tycker den är mycket snyggare än Transformern men det är ju en smaksak.
 
Sv: Ny hjälm - hur väljer man?

Det finns test på hjälmar! För att få CE-märkas måste hjälmarna klara av vissa tester enligt europeiska standarder. Seriösa tillverkare ser till att testa detta på ett ackrediterat lab, andra sätter på CE-märkningen och hoppas på det bästa.

Jag tror att man många gånger får vad man betalar för...

Googla på "safety testing riding helmets" så får du upp massor av träffar. :)
 
Sv: Ny hjälm - hur väljer man?

Ja de testas ju! (förhoppningsvis) Det jag saknar är att man skulle kunna jämföra dem mer mot varandra. En hjälm kanske får 2 stjärnor i testen och en annan 5 stycken. Om du förstår vad jag menar:D
 
Sv: Ny hjälm - hur väljer man?

Hur är hjälmen från Back on Track?

Kostar inte den bra mycket mer än 1400? Snarare 2800?

Eller finns det någon annan modell också? :)

EDIT: Håller också på att leta ny hjäm. Dock får det bli till nästa sommar då jag har rätt krass studentekonomi just nu. Men det skadar ju inte att titta runt och fundera :angel:
 
Sv: Ny hjälm - hur väljer man?

kl

Kavalkade hette hjälmen - sååå bekväm! Passar mitt stora "knotiga" huvud jättebra. Lätt, och har ventilation. Tror jag gav cirka tusen för den på mässan, så antagligen kostar den lite mer i butik. Men inte svindyr alltså.
 
Sv: Ny hjälm - hur väljer man?

Nu har jag gått och funderat i flera dagar, och jag kan inte riktigt släppa den där läderskärmen... ;)
Jag ska åka tillbaka till affären idag och prova mycket noga.
 
Sv: Ny hjälm - hur väljer man?

Jag har en äldre variant av Top Guard, intr med läderskärm. Jag älskar den hjälmen !!!, hur skön som helst och god ventilering man svettas nöstan aldrig under den och så är det bra passform på mitt huvud. Min hjälm kan man ställa i nacken och det tycker jag är bra för på vintern har jag alltid huva under :)

Blev lite sugen på den med läderskärm så den ska jag baske mig in o leta efter och prova. Lycka Till !!
 
Sv: Ny hjälm - hur väljer man?

Var nog lite trött när jag skrev innan :o
Det är en Master jag har, inte Transformer.
 
Sv: Ny hjälm - hur väljer man?

Jag provade en Uvex idag som snabbast och den kändes väldigt bra:) Tror jag ska testa en sådan närmre senare, får kolla upp säkerheten på den först bara.
 
Sv: Ny hjälm - hur väljer man?

Nu har jag köpt och provridit nya hjälmen.
Den är sitter så bra, och är så skön att jag inte ville ta av den efter ridturen :D

Och, som sagt, mycket snygg;

nyhelmdsc_0417_168102354.jpg
 
Sv: Ny hjälm - hur väljer man?

Den är nästan dubbelt så dyr som den "vanliga" modellen och kostar ganska precis 1000 kronor. :)
 
Sv: Ny hjälm - hur väljer man?

Bra pris!! Ät den lika skön dom min andra Top Guarf så blir det en sådan :)
Jag gav 900 gör min Top Guard som ser ut som din men utan läderskärm :)
 
Sv: Ny hjälm - hur väljer man?

Där ser man! Den andra Top Guard-hjälmen kostade 600 där jag köpte min idag (på FRTAB).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp