Ny hovslagare...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Manji
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 167

Manji

Trådstartare
För att göra det lättare att läsa och förstå så skriver jag såhär:

Gamlahovslagaren och Carissa:
Förra hovslagaren har verkat Carissas hovar i nästan 4 år, vid deras första möte hade jag bara haft Carissa i en vecka. Hon hade inge trygghet eller förtoende för nån ännu och allt var nytt för henne.
Hovslagaren gick fram till Carissa (med vetenskapen om att hon var känslig) och gav henne en klapp och pratade med en väldigt lugn och mjukt röst.
När han skulle lyfta hovarna, vart det rena rama regndansen från Carissas sida. Men denne person bara stod lungt bredvid henne, smekte henne på halsen och sa lugnade ord.
Så Carissas första intryck av denna person var trygghet och vänlighet. Hon litar på han och han kan när som helst, vart som helst och nästan hur som helst, verka hennes hovar utan en gnutta problem.
Carissa gillar denna hovslagare!

Den nya hovslagaren och Carissa:
Vi kallar denna hovslagare för X.
Det enda X visste innan hon kom till mitt stall var att hon skulle verka en känslig häst som inte gillar främlingar. Att man måste vara försiktig med henne.
Det gick bra med framhovarna. Carissa var lugn och stod stilla.
Men bakhovarna var en annan sak...

X accepterade inte att Carissa drog in sitt bakben under sig när hon lyfte det. Förklarade till henne att det är Carissas sätt att lyfta hovar på, att hon aldrig skulle sparka. X vart ändå arg och gav henne en smäll eller två...

X accepterade inte heller att Carissa är känslig och rädd.
Tänk dig att alla okända som du vart i kontakt med, har dömt dig till en idiotjävel, kärring, pucko, dum jävla människa (häst), ouppfostrad, knäpp, surig, jävlig ect ect.
Skulle då bli glad när det kommer en okänd, som säger dessamma? (detta är exakta ord från X hon sa mkt mer jag tro ni fattar poänget..)

X hade mage att stå och säga att Carissa var en 11-årig ouppfostrad häst medans jag, som haft henne i 4 år och har en ytligbild av de 7 år jag inte haft henne, säger att hon är rädd.
Carissa har haft bra ägare, det vet jag. Hur kan jag veta det då?
Jo, för inte en enda jävle köper en häst och faktist behåller den om det är en jävla idiot till häst, som dessutom är en rikig kärring.
Precis som jag, vet hennes förra ägare att hon bara är rädd och ängslig och under den rädslan, har du en kanon häst!
Men tyvärr har då Carissa vart i kontakt med (precis som här, sista idioten är inte född) främlingar som dragit slutsatsen om att hon är..ja ni vet..

Eftersom X vägrade inse att Carissa var rädd, så gjorde X bara henne ännu räddare. Trycket upp henne mot väggen för att Carissa råkade ta ett sidosteg mot X's håll. Slet i grimskaftet när hon stod helt lungt och fint. Slog henne med en träklubba i magen för att Carissa viftade på svansen och drog bak öronen. Mer än en gång...Vart arg för att Carissa lyfte de motsatta benet (hon sa inte ens "hov upp").
Skrek, tjoade, viftade med armarna och betede sig mer som en snetänd babian än utbildad hästmänniska!

Kan tillägga lite info jag fick från förra ägaren om en incidet med en hovslagare:
En exakt kopia av X är allt jag behöver säga.
Så extrem flash back för Carissa! Tack så mkt Fru X, du har just nu förstört 4 års av hårt hovslagare-är-inte-farliga jobb!

Vad gjorde jag då? Inget...:cry: Allt jag hade behövt göra var att säga lungt och snällt till X att om hon inte lugnar ner sig så vet hon vart dörren är. Så enkelt! Men orden kunde inte lämna munen...Är så äckligt jävla feg att jag inte förtjänar mina hästar när jag inte ens kan stå på mig för att skydda dom.:crazy:

Berättade åt mina föräldrar och dom trodde först att jag bara skämtade. Vi kom hur som helst fram till att anlita henne en gång till. Men då ska även mina föräldrar vara med. Spårar hon ut igen så kommer vi förklara åt henne att så gör man inte med nån av våra hästar. Accepterar hon inte det...Jadå åker hon ut från detta stall för all framtid med träklubban farande efter henne.
Sist men inte minst, det är inte mitt blödiga hjärta för mina hästar som fått mig att se detta "värre än vad det var". Lillemans skötare var också närvarande och hon tycker inte att X var rikigt klok! t.o.m hon som inte är jätte hästvan, förstod att Carissa var utom sig av rädsla:crazy:

Sv: Ny hovslagare...

Har haft liknande problem med min häst. Har en hovslagare nu som det fungerar jättebra med, och gör allt för att behålla honom....

Det är just de som är mitt problem. Finns 3 hovslagare här. Den första som jag haft var ju en riktig höjader. Dock efter många år av hovlagarjobb ska han sluta då X har kommit till stan för att leva på hovslagaryrket. Den andra hovisen ska/har gjort dessamma..
Så jag vet inte vad jag ska göra om X inte fattar!:confused:

Fast jag ringer hellder till Gällivare för hovlsagare och betalar en saftig resersättning än att ha en hästmisshandlare till hovis..

Ja det kunde jag ge mig attan på att du hade en arab...
Det gick att läsa mellan raderna. :angel:

Du kanske ska ta hjälp av någon kunnig så din häst inte behöver lida för att det "inte går" att göra ditt och datt med den.
Det är som du själv säger inte hästens fel att den är rädd.
Men är det hovslagarens och veterinärens uppgift att fostra ditt djur?

Det går att göra mkt med henne, men inte med våld.
Som jag skrev så har hennes förra hovslagare helt utan problem kunnat verka henne. Helt utan våld eller skrik. Och när jag säger utan problem så menar jag även utan problem.
Första gången han kom, så visst. Då var hon upprörd men hon märkte att han var en schysst människa från första början och har därför alltid vart lugn, och stilla när han hållt på efter den dagen.

Vad får sig då att tro att det är min häst som måste FOSTRAS när det går att verkar henne?
Denna person visste att Carissa var smått rädd för okända. Strutande i det och när Carissa själv sa att hon var var rädd. Fick hon en träklubba i magen.

Vi sa på telefon att hon skulle verka Lilleman, och BEKANTA sig med Carissa för att visa att hon är helt okej och schysst. Med att bekanta Carissa med folk är en del av bli av med hennes rädsla.
X skulle komma och ex, lyfta hovarna ge henne en klapp och inge mer.
Planen ändrades dock när X ansåg att hovarna behöves verkas (vilket jag håller med om till 100%). Så jag sa, du kan ju alltid testa och så om det går bra.
Framisarna gick bra, men när hon kom till baken så spårade allt ur.
Vet inte vad som löste ut allt men helt plötsligt står denna person och smäller till min häst för att hon rör sig lite. Och då menar jag inte när hon håller upp en hov, utan när hon ex verkat klart en hov och ska kolla hur det ser ut på plant underlag.
När Carissa tar ett sidosteg (stallgången är 2,5 lr 2,6m bred) mot X, så får hon en klubba i magen!
När Carissa står vart X ställt henne efter ett raseri utbrott så går hon fram till huvudet och rycker i grimskaftet ca 3-4ggr. Varför?! Hon stod helt stilla och gjorde inget fel vid ryckningen, så helt plötsligt får Carissa veta att; "okej, jag stod nyss i mitten av gången. Då vart jag slagen och flyttade hit. Nu står jag här och hon rycker i mig. Vad ska jag göra?"
Vilken häst om helst hade blivit knäckt av detta.

Vi säger att du är spruträdd. Du går till läkaren för att ta blodprov och säger "jag är rädd för sprutor". Läkaren ignorerar det och sticker dig i armen. Du skriker till och som svar på det får du en käftsmäll.
Skulle du då bli sansad eller skulle du då kanske t.o.m, skapa en skräck för läkare?

Alla människor har nångång vart okänd för Carissa. Både jag som X.
Konstigt nog kan jag raspa till hennes hovar vid behov utan problem, min förra hovslagare kan det utan problem, Lillemans skötare hade kunnat det om hon visste hur man fixade hovarna, Pappa och Mamma kan göra det. Kan räkna upp hur många som helst.
Likheterna mellan dessa är att ingen, INGEN av dessa har slagit henne.

Men konstigt nog, kunde inte denna människa det.

X frågade mig även hon brukade göra dittan och dattan. Jag sa; Joo, när hon är rädd.
Som svar tillbaka fick jag; "jag tro då inte att hon är rädd, hon jävlas bara!"
Coolt måste jag säga...Efter ca 45min med en häst vet hon denna hästs sätt att visa känslor och förflutan..

Finns det överhuvud taget utbildade kvinnliga hovslagare där du bor?
Är du säker på att hon är utbildad?

Jag kan inte svara på ditt inlägg för jag tycker det är skrivet med "knepig" grammatik. Så det är svårt att hålla reda på vad som är fakta respektive känslor.

Men jag undrar varför ni ska anlita henne igen om hon var så fruktansvärd??? Var tog din gamla hovslagare vägen?

Ursäkta om jag skrivt svamligt, är rätt mkt känslor inblanad då jag fortfarande är ganska förbannad...

Jepp, hon är med 100% utbildad. Har gått hovslagarutbildning för ett tag sen och är rätt ny.

Här finns 3 hovslagare. Hon, min gamla och en annan. Min fd hovslagare har bestämt sig att sluta, han har velat det länge med stannat kvar för hästanars skull och för den andra hovslagaren.
Så nu när X har kommit hit och tänkt leva på detta yrke så har dom två andra hovslagarna bestämt sig helt att för att sluta, dom skor inte en enda hov till.
Dom anser att det är bättre att X få alla "kunder" då hon vill klara sig på att vara hovslagare.

Så det är därför vi ska anlita henne igen, finns bara hon.
Men som jag skrev i tidigare inlägg, använder hon sig av samma metod så kommer vi säga på engång att man inte behandlar nån av våra hästar sådär.
Ändrar hon sig inte omedlebart så får hon minsan ta sina saker och aldrig komma tillbaka.
Då får man kontakta en hovslagare i Gällivare, kommer kosta skjortan med resersättningen (ligger ca 12mil härifrån) men det är värt det.

Kan tillägga att hon iaf gjort ett bra jobb med hovarna, dom är riktigt fina...Men det kan inte hålla på så här:/...

Senast ändrad:

Som utbildad hovslagare skäms jag över mina kollegors beteende! Kan bara säga att du ska inte behöva acceptera sådant här med en häst som din! Jag har träffat många "känsliga" hästar och det ENDA som funkar på sådana är lugn och inre trygghet hos den som hanterar hästen! Visst även jag har mina dåliga dagar då det regnar ute och till och med inne i bilen(!?) och allt är allmänt piss, sådana dagar tror jag mig vara lugn, men hästen vet bättre, det är bara till att börja om, tänka på nåt vackert och säga hej igen till hästen, då brukar det gå bra. MEn att slå hästen ska man aldrig behöva göra. Rösten funkar precis lika bra när det väl behövs.

Att man gör ett bra jobb med hovarna är faktiskt bara halva jobbet enligt min mening. Men det är ju jag...

Usch, det är riktigt tråkigt när man träffar på sådana hovslagare :(
Men jag tycker definitivt inte ni ska vänta tills hon börjar med samma beteende nästa gång hon verkar! Utan säg till henne innan hon ens har börjat! Annars hinner hon med all säkerhet slå hästen en gång till, och det vill du väl inte? Man måste ju våga försvara sin häst. Jag vet hur det är att stå bredvid någon som behandlar ens häst fel och inte våga säga något, men försäk ändå, din häst förtjänar bättre.

Jag däremot har bytt till mig en bättre hovslagare :) Den förra var inte elak eller dålig på något vis, men den nya är kiropraktor och kunde direkt säga var hästen var besvärlig att sko, då hästen var sned. Han tog dessutom sig tid till att bekanta sig med hästen.
Den förra hovslagaren sprutade med lugnande istället. Förhoppningsvis slipper jag plegga hästen varje gång den ska skos numera! :)

Lycka till!

Vilken jobbig situation :eek:

Mitt fullblod har skrämt livet ur x antal hovslagare.

Nuvarande hovslagare hälsar alltid galtt och gosar emellanåt med henne och har aldrig haft några stora problem med henne. I början hade hon problem med balansen och fick stå mot en vägg och sen har det bara blivit bättre för varje gång.

Andra som hållt på med henne har efter en stund gett upp och vägrat ta i hästen igen.

Vissa hästar blir helt enkelt blockerade om man ens antyder att man blir arg. Så det är absolut inget fel på din häst.

Däremot har hovslagaren problem med sin rädsla.
Hoppas det går bättre nästa gång!

Jag trodde också att hon var rädd, ja menar..Nyutbildad, nya hästar, nya kunder osv..

Men sen pratade jag med en vän till mig, hon har sköthäst i samma stall som X har sin häst..X är så här som person, men alla hästar:crazy:

När jag frågade om X var så här mot sin häst också svarade hon kort och gott; "Första gången jag såg henne rida hade man lust att anmäla henne.."

Så jag vet inte vad jag ska göra nu:confused:
Hon får minsan vara tuff och brutal mot sin häst. Men mina hästar=Mina regler!

emelit skrev:
Jag däremot har bytt till mig en bättre hovslagare :) Den förra hovslagaren sprutade med lugnande istället. Förhoppningsvis slipper jag plegga hästen varje gång den ska skos numera! :)

Lycka till!

Men vänta här....DETTA är inte tillåtet enligt djurskydd! Det är bara veterinärer som får göra detta! Det är inte bara oetiskt det är olagligt och farligt samt att INGEN försäkring täcker om det skulle gå fel vilket det ganska lätt kan göra!

Stackars stackars dig (er) :(

Jag mådde rent ut sagt dåligt när jag läste det här inlägget...

Precis sådär var mina första möten med hovslagare. Brukade jobba på ridläger nedåt i landet under somrarna, och hovslagarna som kom dit (4 år, 2 olika läger) var riktiga IDIOTER.
Dom var så hemska, gjorde precis som du skrivit. Slog hästarna i magen med tillhyggen, svor och skrek åt dom, slog och ryckte... Det var så vidrigt :cry:

Till att börja med så sa jag till dom som hade lägrena, men dom brydde sig inte (så länge hästarna blev skodda billigt så...) När jag blev lite äldre så vågade jag iaf vägra vara med när hovslagaren kom, ville inte vara i närheten av idioterna :mad: (vi brukade stå & hålla i hästarna åt dom, jag stod alltid och klappade och pratade med hästarna och önskade att dom skulle vara lugna så att dom skulle slippa få spö :( )

Anyway, när jag då skaffade min första foderhäst för några år sedan så var jag livrädd första gången han skulle skos. Problemet var oxå att han behövde skos om ganska snart inpå att jag fått honom, och en dag när min mamma var i stallet så kom en hovslagare som sa att han kunde ta "min" häst oxå.
Först totalvägrade jag (mamma ringde mig på mobilen om det) och stallägaren sa att hon använde honom och att han var jättebra. Och min häst behövde verkligen skos.

Det hela slutade med att min mamma fick grundliga instruktioner (säkert tio gånger om, jag var orolig) om att han inte fick svära, inte kalla hästen för dumma saker, inte höja rösten och absolut inte slå en endaste gång. Sen var hon tvungen att ha mobilen på högtalare under hela skoningen så att jag kunde höra allt...

Skoningen gick superbra. Han var jättesnäll. Och alla mina hovslagare efter honom har varit superbra, lugna och duktiga.

Men jag förstår hur dåligt du måste må, man vill verkligen inte utsätta sin häst för sånadär idioter.
Om jag vore du skulle jag ringa ut någon annan och betala resvägen, för jag tror inte hon kommer ändra sig. Och tänk om hästen behöver skos någon gång när du inte kan vara där - du kommer ju aldrig kunna lita på henne om hon lämnas ensam med hästen, eller hur?

Massa kramar och hoppas det löser sig!!!

(oj vad längt det blev :eek: )

*KL*
Jag har sett lärlingar som ej haft ngn egentlig tidigare hästvana.
de har tjoat åt hästen i förebyggande syfte o man märker att det är någonting som de bara tagit efter sin mäster, utan att veta varför o när man ska/kan göra det.

Det är tråkigt o många ggr kan det ge en livslång negativ erfarenhet fär hästen, om den utsätts för misshandel i samband med att den är foglig o står still o lyfter sina ben.

den har ju sin flyktinstinkt o kan den inte fly så kan den åtminstone ge 17 i att lyfta upp benen.

Sen är det alltför många som ej fostrar sina hästar.
Det är inte meningen att hovisen ska riskera liv o lem för att hästen är ohanterad/felhanterad.

vdb skrev:
Som utbildad hovslagare skäms jag över mina kollegors beteende! Kan bara säga att du ska inte behöva acceptera sådant här med en häst som din! Jag har träffat många "känsliga" hästar och det ENDA som funkar på sådana är lugn och inre trygghet hos den som hanterar hästen! Visst även jag har mina dåliga dagar då det regnar ute och till och med inne i bilen(!?) och allt är allmänt piss, sådana dagar tror jag mig vara lugn, men hästen vet bättre, det är bara till att börja om, tänka på nåt vackert och säga hej igen till hästen, då brukar det gå bra. MEn att slå hästen ska man aldrig behöva göra. Rösten funkar precis lika bra när det väl behövs.

Att man gör ett bra jobb med hovarna är faktiskt bara halva jobbet enligt min mening. Men det är ju jag...

Precis så har de hovslagare vi har haft varit, vi är dock bara inte på våran 2:e hovlagare under alla dess år. Men inte en enda har slagit våra hästar i fall de har varit rädda. Och då kan ju nämnas att vi hade en ponny som var LIVRÄDD i början (stegrade, stressade, svettades, rullade ögon m.m.), Han blev till och med kallad för "djävlulen" av hovlagaren men efter ett par skoningar så blev han lugnet själva och hovis kunde ta honom utan att vi var där.

I övrigt är våra hästar väluppfostrade och de äldre hässtarna behöver bara höra en harkling från hovslagaren så står de blixt stilla igen.
De yngre busarna kan man i bland få ta tag i lite mer för att visa att det inte är acceptabelt när de gör något dumt, jag är mån om min hovslagares säkerhet och att han ska känna sig trygg när han skor/verkar mina hästar.
Han är den som i första taget säger till hästen antingen med ord eller ett litet slag på rumpan (beroende på häst och vad hästen gör). I övrigt så klappar och smeker min hovslagare mina hästar väldigt mkt och det tycker jag med är viktigt.

Min hovslagare går aldrig över gränsen och i bland tycker jag faktiskt att han är lite för snäll eller har lite för långt tålamod när någon häst busar. Men jag ser det hellre åt det hålet än åt andra hållet.

Så jag tycker det är färfärligt att läsa om att det finns hovslagare som beter sig som trådskaparens, och man lär väl sig knappast att bruka massa våld på hovslagar skolan....

Han var även veterinär, glömde tillägga det

Absolut, hästarna ska självklart inte "dumma" sig (vilket i&försig inte ger någon rätt att slå dom i magen med ett verktyg...) men dom ska kunna tappa balansen, titta runt lite medan dom skos och liknande utan att bli utsatta för en arg hovslagares utbrott.

Det som jag har sett var verkligen hovslagarna som var hemska, hästarna var "normalt" fostrade.

Vill tillägga att jag tycker trådskaparens hovis gjorde fel även fast hästen var stirrig - hon var ju faktiskt förvarnad om att det var en rädd häst och borde lyssnat mer på ägaren och gått varsammare fram.

Till trådskaparen - hoppas du vågar ryta ifrån nästa gång någon är dum mot din häst. Vet att det kan vara svårt, men hästen kommer tacka dig iaf :bow:

Kramz

Jag håller fullständigt med dig att hovslagarna inte ska behöva risker liv & hälsa för en häst är bråkig.
Det är upp till ägaren att från första början ge hästen ett gott intryck av hovslagare (och folk överlag) och träna den att stå stilla, vara lugn och uppföra sig gott.

Det är därför jag har tränat mkt med Carissa. Vår förra hovslagare bor granne med oss och kunde därför komma ofta och bara lyfta hovarna på henne och fixa till lite små saker.
Han gav oss även instruktioner på bra saker man kunde vänja henne vid så att det skulle underlätta verkning/skoning.
Som att hon ska stå stilla i stallgången, "knacka" på hennes hovar med baksidan av hovkratsen (vänja henne vid ljudet alltså) och annat som kan uppkomma vid en skoning.
Så jag skulle säga att min häst är fostrad, men lite rädd bara.

Hade kunnat betala min gamla hovis 1000kr/hov för att han ska stanna i detta yrke, dock måste man respekter folks beslut...

Det var också ett problem med X. Lilleman på 82cm kan inte lyfta sina hovar högt som många kanske hade velat.:crazy:

Fd hovisen lyfte alltid upp hans hovar högt, MEN, han sa också alltid att vi skulle ställa honom mot väggen så att han fick stöd.
Såklart att Lillen då lyfte hovarna högt av erfarenhet, men han var tvungen att stå mitt i gången! Och när han tappade balansen så fick han några hårda ord...Men han vart iaf inte slagen.

Kan säga på engång att jag inte tänker låta nån idiot göra så här mot mina hästar igen, aldrig!
Jag ställer upp för mina mänskliga vänner när dom är i underläge, då ska jag fan också ställa upp för mina 4-benta vänner!
Slå min häst, och jag slår tillbaka:devil:

Hua vilken sorlig tråd... Jag hoppas verkligen att allt har löst sig för er del!
Jag var nere i grannens stall häromdagen och hjälpte deras hovis med hingsten och jag har aldrig träffat på en så vänlig hovis!
Det första han gjorde var att gå fram till hästen och prata med den några minuter, hästen fick gärna kolla och nosa på honom under tiden.
Han skor med verkmaskin och några av hästarna tyckte att det var otäckt, den första lugnade sig när vi dövade honom med en huva, men den andra hästen tog han för hand och verkade eftersom den blev alltför orolig.
Och hela tiden går han tillbaka om det blir nåt, blir hästarna rädda så släpper han och ger dem klappar. Visst kan han höja rösten åt dem, men inte så att det blir något gapande och skrikande i stallet.

//Lillan

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -... 2
Svar
29
· Visningar
3 007
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 478
Senast: Edla
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 941
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka