Bukefalos 28 år!

Ny jättespindel upptäckt

Rosett

Trådstartare
i norra Sri Lanka. Den är 20 cm i diameter och lever i träd.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/las-inte-detta-om-du-lider-av-spindelfobi

Mysig. :crazy:

En tidigare okänd fågelspindel, stor som ansiktet på en vuxen människa, har hittats i norra Sri Lanka. Arten håller till i träd och har döpts efter en polisman.

Spindeln – Poecilotheria rajaei – har uppkallats efter Michael Rajakumar Purajah, en polisman som guidade forskarna i Sri Lanka. Den tillhör en grupp av spindlar som är snabba och giftiga. Till utseendet skiljer den sig från liknande arter främst genom markeringarna på benen och undersidan där den är rosa över buken.

– Den här arten har tillräckligt många signifikanta skillnader för att manska separera den från andra arter, säger Peter Kirk, redaktör för Brittiska fågelspindelsällskapets tidning, till Wired.

Poecilotheria rajaei har ett benspann på 20 centimeter. Även om det är en bjässe i sammanhanget finns det större spindlar. Goliatspindeln i Sydamerika har ett benspann på 25 centimeter och uppges vara en av världens största spindlar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny jättespindel upptäckt

Åh jag vill titta! Men jag är så rädd för spindlar. Jag vill titta! Vågar inte. Tog upp länken, såg ett ben, tänkte 20 cm, fick en hjärtattack.
Kan du inte kopiera in texten så man slipper se bilden? :o
 
Sv: Ny jättespindel upptäckt

Hua!
Den hade ett snyggt kamouflagemönster i alla fall :D

Men jag kan inte släppa tanken på att ha den i ansiktet. Tack för den jämförelsen liksom...
 
Sv: Ny jättespindel upptäckt

åh jag var tvungen att googla på goliatspindel för att se hur stora de var och hittade några roliga bilder.

Först goliatspindeln

Jess21.jpg



Sen den här haha

motivational+demotivator+%2857%29.jpg


och så den värsta

19RKy.gif


Häftigt att man kan hitta så spektakulära djur som fortfarande är oupptäckta!
 
Sv: Ny jättespindel upptäckt

Men bläää du kan ju inte lägga in dom där i tråden bara sådär! Nu håller man ju på att kräkas! :(
 
Sv: Ny jättespindel upptäckt

svar på inlägg längre ner

Kan du inte länka till såna där läskiga bilder istället? Nu såg såg jag ett ben och utstötte nåt slags papegojskrik :rofl:
Samtidigt är det så spännande att man bara måste gå in på tråden :p
 
Sv: Ny jättespindel upptäckt

Men gud.... mardrömmar... varför i hela världen kan de bli så vansinnigt stora!!

Tyckte nästan den på väggen var mest otäck, med de långa benen. Skulle jag stöta på en sån IRL är det bara att vända och fly snabbt som s*tan...
 
Sv: Ny jättespindel upptäckt

Hahahahahaaaa:laugh::laugh: den sista, med MC-hjälmen! hahaaaa!!

Ja och sen blir den ÄNNU roligare när man upptäcker kniven :D

Det var det värsta, får man inte visa spindelbilder i en spindeltråd? Varför öppnar man den då? hehe

hmm trodde jag skulle kunna ändra inlägget men hittar ingen ändra knapp?
 
Sv: Ny jättespindel upptäckt

Usch det här är ju så äckligt att man börjar må illa. Uschuschusch.

Och ändå kan man inte låta bli att titta...
 
Sv: Ny jättespindel upptäckt

Hahahhahaha! xD Kameramannen verkar ju bi livrädd också! Den spindeln ville inte bli fångad :D

Jag tycker ändå de ser lite mysiga ut, de är ju så luddiga och lite ful-söta.
 
Sv: Ny jättespindel upptäckt

Jag gillar inte heller jämförelsen med att spindeln är lika stor som en vuxen människas ansikte, men annars var den rätt frän. Ta bort giftet och jag hade nog kunnat klappa den ;)

Filmen på "MC-killen" var bara otäck. Fy fan för att ha en sådan stor spindel på väggen, och behöva fånga den. Hoppas det var en ofarlig spindel åtminstone :crazy:
 
Sv: Ny jättespindel upptäckt

Alltså, han har hjälm men bara t-shirt :eek: Dåre! Jag skulle aldrig aldrig aldrig aldrig nånsin gå i närheten av den där.
Tog mig nån minut att bara våga titta på bilderna och då med handen framför ögonen.
 
Sv: Ny jättespindel upptäckt

Men åååh, nu vågade jag titta på den där också, jag som alltid har velat åka till Sri-Lanka. Nu var det uteslutet.
Den är dessutom snabb och giftig. Nä tvi tusan tacka vettja kalla Norrbotten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp