Ny kattägare

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Eeiram
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 916
E

Eeiram

Hej hopp! :bump:

Som en del redan vet så har jag tagit hem stallkatten, som nu istället bor hemma hos mig och verkar trivas som fisken i vattnet. Allt har fungerat HUR BRA SOM HELST (det här är något av det bästa jag gjort). ;)
TACK till alla som hjälpte, kom med goda råd och tips! :bow:

Dock börjar jag fundera kring en del praktiska ting, såsom avmaskning, vaccination, försäkring etc. Jag vet ju ingenting om katter.

Hästen (som jag för övrigt räddade från slakt [jag kanske borde starta ett hem för övergivna djur :D ]) är försäkrad i Agria, så jag kanske borde försäkra katten där också? Hur gör ni andra med sådant?

Hjälp mig! :crazy:

- Marie

Sv: Ny kattägare

Förstår om det är uttjatat eller dyl. :(
Skulle i alla fall vara intressant att veta om ni försäkrar katterna?
Hur ofta vaccinerar man? Måste man göra en grundvaccination för en katt som inte är vaccinerad på många år (om ens någonsin)? Kostnad?

- Marie

Sv: Ny kattägare

Agria går utmärkt att försäkra i om du vil ha det samlat. Det kostar några hundralappar om året att ha enbart vet.vård, och man kan ju pussla lite själv med ersättningsnivåer om man vill få ner premien. Sveland och IF vet jag att folk har varit väldigt nöjda med också, jag kan ju inte byta eftersom min äldsta är för gammal för det (12 år).

Är det en vuxen katt behöver du nog friskintyg för att försäkra, och hur so helst är det vettigt att ha så att de inte kan hävda att sjukdomen fanns innan införsäkrandet om något skulle dyka upp.

Vaccination är bra, kattpest och kattsnuva är det man vaccinerar mot rutinmässigt, och det är ett kombinationsvaccin så man ger bara en spruta. Vuxna katter behöver egentligen bara en spruta som grund, men oftast ger man ändå två med några veckors mellanrum. Sedan är det vartannat år som gäller (även om många vettar hävdar varje år. Vaccintillverkarna säger varje år, men man har kommit fram till att skyddet håller mycket längre än så och det är onödigt att övervaccinera). Här kostar det 250:-/spruta.

Jag hade avmaskat om jag hade tagit in en stallkatt, i övrigt ska man inte avmaksa vuxna katter förrän de visa tecken på mask. Fråga vet om råd med preparat när du ändå åker dit för kontroll och vaccination.

Lycka till!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 894
Senast: valpköpare
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 322
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har... 2
Svar
22
· Visningar
10 322
Senast: mollyphlox
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 896
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår