Ny sadel till unghästen??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ponnyrumpan_87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 846
P

ponnyrumpan_87

Tänkte köpa ny hoppsadel till bebisen som blir 4 nu i år. Men fråga är hur länge hon kommer att kunna ha den nya?
Hade tänkt lägga ca 10.000, får se om det blir ny eller lite beg. men det känns ju inte kul om jag måste köpa en ny efter ett år/halvår...
Man förlorar ju en del, speciellt om man köper en ny..

Hur har ni gjort med era unghästar, kört med billiga sadlar tills de inte ändrar sig så mkt mer? eller köpt nya?

Sen finns det ju de som man kan värma om bommen på och de där man byter koppjärn... någon som vet om de är bra?

Vill ju verkligen köpa henne en bra sadel och vi satsar ju på henne så, men frågan är om man förlorar en massa på det.. :confused:

Sv: Ny sadel till unghästen??

en bra sadel är en sadel som passar på hästen-oavsett prisklass.
ibland kan en billigare sitta mkt bättre än en dyr lixom.

jag åkte iväg & provade sadlar tom 10.000 till min unghäst, den ENDA som passade var en indisk sadel för 1300!!!
Jag köpte inte den sadeln, men det jag ville säga va bara att ibland går det inte som man tänkt.

Hej,hej! jag håller också precis på och letar hoppsadel till pollen..Min blir 5 i år men jag räknar med att hon kommer ändra sig så just nu tänker jag köpa en BRA beg. sadel. Sen känns det mer värt att senare prova ut en riktigt bra sadel. Så den passar henne perfekt. Jag tycker det känns bättre.
Då kan man satsa på en riktigt bra, ny sadel då istället! :banana:

Hm, först köpte jag en Pessoa till 16.000, så en Passier till 20.000, har stannat på Prestige nu, "bara" 16.000.... :crazy: Det här var bara hoppsadlarna, dressyr-sidan är snarlik.... Ja har förlorat massa pengar!! Så köp begagnad!! Och lita INTE på sadelmakare som säger att den här sadeln kan hästen ha hela livet, för den går att ändra (Passier), för det är inte sant.....

Tack för tipsen!

Då blir det nog en lite billigare begagnad sadel då, det låter som det bästa alternativet.
Lite jobbigt att köpa en dyr sadel som man tror ska gå att ändra om och så blir det ändå inte bra, näe usch :mad:

Får satsa på en lite finare om några år istället :)

ponnyrumpan_87 skrev:
Lite jobbigt att köpa en dyr sadel som man tror ska gå att ändra om och så blir det ändå inte bra, näe usch :mad:
Det där med att ändra bommen är ett jättebra system MEN inte alltid som det fungerar ändå. När hästen musklar sig ändras inte bara bomvidden utan hästen kan i värsta fall helt "skulptera om" sig och helt ändra profil. Ffa en häst som samtidigt växer. När hästen musklar sig och orkar mer kan även rörelsemönstret ändras vilket kan påverka sadelval. Så en ändringsbar bom är aldrig någon garanti!

//Alice

Skulle aldrig köpa en ny eller jättedyr sadel till en så ung häst. Hon kommer ändra sig jättemycket i kroppen efter hand som du rider henne och hon musklar sig. Som nån annan sa så kan du hitta jättebra kvalitetsadlar begagnade som inte kostar lika mycket men som ändå ligger bra på hästen. var noga med att du passar ut sadeln till henne och inte chansar.

för övrigt har jag hört att man inte ska ha hoppsadel i form av flatback på unghäst att det inte är bra för deras ryggar. är dock inte tillräckligt påläst för att ha mer ingående information om det påståendet, har dock hört och även läst nån artikel om detta.

ponnyrumpan_87 skrev:
Tack för tipsen!

Då blir det nog en lite billigare begagnad sadel då, det låter som det bästa alternativet.

Får satsa på en lite finare om några år istället :)
Så har jag gjort. Köpte min häst som inriden 3-åring och i år blir han 5 år. Vi är inne på hopp/allroundsadel nr 3 och ny westernsadel nr 2. Min häst har vuxit som 17. När det gäller hopp/allroundsadlarna har jag haft tur och hittat bra begagnade sådana för 3000-4000 kr (Euroriding, Zaldi och nu Stübben).

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 206
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 470
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka