Bukefalos 28 år!

S

stoffe

Har i ett tidigare inlägg ställt frågan: Skall en ny sadel behandlas med olja eller balsam direkt eller först efter en tid. Blev då hänvisad till den ankrade tråden om lädervård. Visst, där står det mesta om sadelvård men inget svar på min fråga hur mabn gör med en nyinköpt sadel.
 
Jag har hört att man inte behöver smörja en ny sadel förrän efter ett halvår. Men jag tycker ju att man måste få göra rent den med sadeltvål, den blir ju smutsig. :crazy:

mvh Jessica
 
De flesta nya sadlar är inte insmorda när du köper dem. Smörj därför sadeln innan du använder den för att skydda den mot väta och smuts.
 
När jag köper ny sadel hos min sadelmakare, så får jag med en burk med läderbalsam och rådet att smörja in den nya sadeln ordentligt.
:)
 
Med min nya sadel följde det med en burk med läderbalsam och "instruktioner". Det stod att den skulle smörjas in 2-3 ggr innan man red i den, sen så ska man smörja och tvätta den med jämna mellanrum.
 
Du skall aldrig använda olja till en sadel. Köp Läderfett eller balsam i stället. Och smörj din nya sadel då håller den längre.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 370
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 818
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 458
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 610
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp