Ny senskada?

lillaP

Trådstartare
Jag får inte ihop det, detta liknar inte riktigt någon av de skador min häst har haft förut.. Blir väldigt tacksam för idéer och förslag.

För ca 1v sedan kände jag att något inte riktigt var som det skulle med mitt 21åriga sto. Mycket riktigt visade sig en orenhet i v.f på böjt spår, ingen hälta på rakt spår men ser stel ut. Främst syntes orenheten i vänster varv. Ingen värme, ingen ovanlig svullnad (hon brukar vara lite gallig/svampig i benen). Kunde känna puls andra dagen men sedan inte mer. Damen är pigg och glad i övrigt.

Hon har fått vila sedan dess och igår longerade jag igen för att se hur det utvecklats. Tyvärr verkar det snarare lite sämre än tidigare.

Till detta hör att hon tidigare har haft en gaffelbandsblödning på v.f (vänstra förgreningen), den var utläkt (med viss ärrbildning) till hösten 2010. Hon drabbades även av en mindre överansträngning i ytliga böjsenan samma vinter då snön var som djupast. Detta var dock läkt efter ett par veckor. Sedan dess har hon fungerat i ridningen utan några skador.

Midsommarhelgen drabbades hon av lymfangit och behandlades med metacam samt pencillin (hade feber.) Svullnaden försvann i samma takt som vet. hade beskrivit. Sattes igång lugnt och hade i princip bara ridit ordentligt några dagar innan denna nya konstiga hälta dök upp.

Så vad tror ni detta kan vara? Kan det komma av lymfangiten, någon avlastningshistoria? Det känns så konstigt att hon skulle ha fått en ny senskada nu, precis efter en lugnare period...
 
Sv: Ny senskada?

Min häst har dragit på sig någon form att senskada men vad vi vet så kommer det från hagen. (Unghäst som svamlar...)
Testa bara att linda hennes ben samt kyla mycket. Liniment ska tydligen också vara bra för att minska svullnaden. En senskada är ingenting att leka med så det är nog bäst att låta henne vila ett tag till. Jag har ingen erfarenhet av lymfangit men du kan säkert ringa en veterinär som kan ge dig ett eller annat tips :) Hoppas det blir bra !
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 297
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 971
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 713
Hästvård Hej! Här kommer ett jättelångt inlägg, men jag känner mig otroligt vilsen och kluven i hur jag ska göra.. Och ni bukefalister brukar ju...
Svar
15
· Visningar
2 554
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp