Ny sida som bara öppnas i EN av ramarna?

M

millansnillan

Jag har gjort en hemsida (eller ja, en startsida :D ). Till den har jag använt ramar. Den ser ut ungefär såhär:

___________________________________
l---------l'''''''''''''''''''TITEL'''''''''''''''''''''''l------l
l---------l____________________l------l
l---------l''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''l------l
l---------l''''''''''''''''Innehåll'''''''''''''''''''''l------l
l---------l''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''l------l
l---------l''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''l------l
l---------l''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''l------l
l---------l''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''l------l
l---------l____________________l------l
l---------l''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''l------l
l________l____________________l______l


I den vänstra ramen finns länkar, i den högra nyheter, i den understa kontaktinformation. I den översta titel och i den i mitten en bild.

Nu ska jag skapa den andra sidan. Hur gör jag det? Jag vill inte att, titel, länkar, nyheter och kontaktinformation laddar om. Jag vill att BARA det mittersta ska ladda om och öppna en ny hemsida när besökaren trycker på någon av länkarna i ramen till vänster. Hur gör jag det?

Hemsidan är gjord i Office och jag har använt ramvertygen där. Hur använder man HTMLkoder och knappar in?
 
Sv: Ny sida som bara öppnas i EN av ramarna?

När du säger Office, menar du Frontpage då?
När du skapar en (hyper)länk (klickar på "jordgloben") så finns det en knapp till höger som heter "målram...". Klicka på den och välj i vilken "ram" som länken ska öppnas i.
 
Sv: Ny sida som bara öppnas i EN av ramarna?

Nej det är inte frontapge.

Men jag ska prova det du skrev imorgon.
 
Sv: Ny sida som bara öppnas i EN av ramarna?

Det jag skrev funkar bara i Frontpage. Jag antog att du menade Officepaketet (där Frontpage ingår) när du skrev Office.

Programmet Office har jag aldrig hört talas om och jag har ingen aning om hur det funkar.
 
Sv: Ny sida som bara öppnas i EN av ramarna?

Det är "Skapa ett nytt Officedokument" sen kan man välja om man vill skapa ett brevdokument, ett worddokument, ett PM m.m. eller en websida. Finns (?) om du trycker på "Start" ---> Alla program ----> "Skapa nytt officedokument"
 
Sv: Ny sida som bara öppnas i EN av ramarna?

Det gick! Det var nästan som du sa också i Office, tack för hjälpen! :)
 
Sv: Ny sida som bara öppnas i EN av ramarna?

Så bra att du har löst problemet nu. =)
Men jag undrar lite varför du väljer att göra en hemsida i Word (det är det program i Officepaketet dit man skickas om man väljer Skapa nytt officedokument - Webbsida)? Om du nu har Officepaketet borde du också ha FrontPage, som är ett speciellt program för hemsideskapande. Det borde vara mycket enklare och bättre att göra sin hemsida där än i Word, där man inte kan se över koden alls.
 
Sv: Ny sida som bara öppnas i EN av ramarna?

Frontpage ingår bara i proffessional om ens det, inte i basutbudet så det är fullt möjligt att ha office utan frontpage.

/snurpe
 
Sv: Ny sida som bara öppnas i EN av ramarna?

Jaha. Kände inte till det. :crazy:
Det lät bara lite svårt att göra en hemsida i ett ordbehandlingsprogram.
 
Sv: Ny sida som bara öppnas i EN av ramarna?

Svårt o svårt. Jag har gjort hemsidor i anteckningar...;) Så det går om man är envis :D
 
Sv: Ny sida som bara öppnas i EN av ramarna?

Äsch, det går så bra så :D Det enda jobbiga är ju att man inte kan lägga in htmlkoder och så. Men det överlever man.
 
Sv: Ny sida som bara öppnas i EN av ramarna?

hejhej! på http://www.monkeytoys.com finns det en enkel snabbkurs där man lär sig att knappa html. :bump: den använde jag för att lära mig grunderna, sen testar man sig fram och lär sig själv. men jag gör alltid mina hemsidor i anteckningar/notepad, det blir bäst då för då kan man göra dom som man vill... :cool:
 
Sv: Ny sida som bara öppnas i EN av ramarna?

Anteckningar är ju bäst. Använder själv Anteckningar när jag kodar mina hemsidor. :p
Men hur man klarar av att göra en hemsida utan att kunna fixa lite i koden på egen hand förstår jag inte. :p
 
Sv: Ny sida som bara öppnas i EN av ramarna?

Tss. Jag tycker det låter som om man blir VÄLDIGT begränsad av att inte kunna lägga in egna koder. Men så länge du trivs med programmet är väl allt bra. =)
 
Sv: Ny sida som bara öppnas i EN av ramarna?

Jag försökte i anteckningar men gav upp efter 10 minuter :crazy:

Där jag gör nu så kan man visserligen inte se över htmlen, men det är superlätt att göra snygga hemsidor som ser riktigt proffsiga ut ;)
Jag är lat så det här är det bästa alternativet :p
 
Sv: Ny sida som bara öppnas i EN av ramarna?

Dasjenka skrev:
Tss. Jag tycker det låter som om man blir VÄLDIGT begränsad av att inte kunna lägga in egna koder. Men så länge du trivs med programmet är väl allt bra. =)

Vilket program går det inte att se htmlkoderna? För i Frontpage går det utmärkt. Man kan lägga in htmlkod och man kan skriva hela hemsidan i htmlkod bara (ändra bara view).
 
Sv: Ny sida som bara öppnas i EN av ramarna?

T.ex. Word, som trådskaparen använder sig av.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp