Ny situation-Råd tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sablar22

Trådstartare
Lillemans mamma sitter på psyket och har bott där i 5 veckor nu,
det verkar som att det dröjer ännu ett tag innan hon kommer hem.

Imorse ringde hennes handledare på psyket och talade om att hon gnällt över att hon inte fick träffa Lilleman så mycket.
Han talade också om att han ville att vi skulle komma in så vi fick prata om hur det skulle arrangeras i fortsättningen (där är anledningen till att jag tror att hon blir kvar ännu ett tag)
Han sa också att han var mycket medveten om att han bara har fått höra en sida av saken, så vi fick inte känna oss påhoppade.
Vi ska dit på Lördag och prata om saken medans Lilleman träffar sin mamma!

Mamman har talat om för Lilleman att hon sitter på psyket och även varför, lämpligheten i det kan man ju diskutera :smirk:
Men vad anser ni, tycker ni det är lite galet att dom ska träffas på psyket? Är det bättre att dom ses på stan och gör saker tillsammans fram tills hon kan åka hem igen?
Dom helger som är hennes, ska hon då bestämma vad Lilleman ska göra eller vart han ska vara?
Jag tycker för min del att kan inte mamma då får pappa ta över.. Lilleman ska inte iväg någonstans bara för att det är hennes helg och att han inte ska få vara här hos oss.
Hon bestämde att han ska åka till farmor från 30/12-6/1 för att det var då han skulle ha varit hos henne (mamma alltså). Att han skulle få vara kvar hemma var det inte på frågan om!

Vi har inte varit tjuriga på att skjutsa in honom för att hälsa på sin mamma, men med tanke på att vi båda jobbar (jag har jobbat/pluggat innan, nu är jag hemma) på lite lustiga tider så har det inte alltid passat. Har hon kunnat fixa skjuts åt Lilleman på annat sätt så hade ju det varit toppen, men det ansvaret ligger tydligen helt på oss.
Det är ofta där det skär sig, hon förstår inte att vi har jobb och sånt att sköta.. även fast hon ibland skjuter in "jag har ju varit sjukskriven i flera år så jag kan ju alltid".
Hon tror att vi jävlas så att dom inte ska kunna ses :(

Det är så fel det bara kan bli.. både jag och sambon är rörande överens om att Lilleman redan har en mamma och självklart ska vara tillsammans med sin mamma, och jag har inga som helst planer på att ta över hennes plats!
Jag är en annan vuxen som lever med hans pappa och som finns där när han behöver mig, en extra kompis med lite att säga till om ungefär ;)

Nu kan jag ju inte dra upp alla detaljer som kanske behövs, men jag hoppas att ni kan ge lite råd ändå. :bow:
 
Sv: Ny situation-Råd tack!

Men var är Lilleman när ni är på jobbet?Brukar ni hämta honom på dagis/skol tider å föra till mamman eller?
Iofs kanske hon har anhöriga som kan hämta honom men då ni inte kan köra då jag antar att ni inte är hemma å då måste personen hämta pojken på dagis/skola.Men det kan väl funka om hon hittar ngn som går med på att köra honom.
Huruvida det är lämpligt att berätta varför hon sitter på psyket beror ju på vilken åkomma man har å hur gammalt barnet är.Har man en depression/panikångest så tycker jag man kan berätta det.
 
Sv: Ny situation-Råd tack!

Sambon jobbar skift så vi brukar försöka lösa det hela med att jag är hemma då han jobbar. Skulle jag jobba eller ha skola (nu är skolan slut dock) så är han antingen på skolan, eller så är han hos mina föräldrar, om inte sambon är hemma alltså!
Jag jobbar extra, dvs dom ringer och frågar om jag kan jobba.. är sambon hemma eller att vi har barnvakt så ställer jag upp, har vi inte det så tackar jag nej.

Det är endast på fredags em som vi hämtar honom på skolan och skjutsar till mamma. Under skolveckorna så bor han hos oss konstant.
Han ska vara hos mamma 2 helger av 3.

Pojken är 10 år gammal, anledningen till att hon är där hon är skriver jag inte ut i tråden.
 
Sv: Ny situation-Råd tack!

Det är JÄTTEBRA att sjukhuset vill ha kontakt med er!

De är inte dummare än att de fattar var sanningen finns om de studerat mamman i fem veckor.

Personligen tycker jag sanningen är bäst. Ta med ungen till sjukhuset och avdramatisera det. Man kan vara sjuk på olika sätt, visa att ni tycker det är OK genom att inte göra en stor sak av "psyket" och låt honom följa med så han inte får några konstiga föreställningar om vad det handlar om.

Har lilleman nytta av sina farföräldrar kan det vara bra att behålla relationen med dem. De behövs säkert som stöttning till mamman och då är det ju bra om han är van och trygg med dem.

Sablar - det här är en BRA grej! Det är SVÅRT att få komma in under tak i svensk psykvård, kan ni bara vara coola och samarbeta så har ni möjligheter att få bra hjälp framöver med förhållningssätt till mamman. Att sonen får insikt om att mamman är SJUK och att ni står för det normala och samarbetar för att mamman ska bli frisk är också en viktig pusselbit för framtiden.

Jag tror inte man vinner något på att mörka sanningen eller hålla barnet borta från sjukhuset! Tvärtom! Det kan förklara mycket för honom. Risken är att han fantiserar ihop något mycket värre annars!

(((kraaam)))

Tim
 
Sv: Ny situation-Råd tack!

Jag håller oxå med tim! En kompis håller på och kämpar med att barnens farföräldrar ska hålla kontakten och de är bara griniga och tycker att det är henne ansvar...
Restän jag tänkte skriva har tim redan skrivet så det är ingen idé... ;)
 
Sv: Ny situation-Råd tack!

Att hon ligger inne på sjukhus är han van vid, det gör hon lite titt som tätt i vanliga fall. Lilleman tycker inte alls att det är konstigt att hon är där, och verkar inte ha några problem med det alls.
Vi har inte tagit ngt snack med honom om det, just för att visa att det är helt okej och behöver inte pratas speciellt om.
Undrar han så svarar vi.. men inget mer än så.

Det jag ställer mig frågande till var att hon tydligen berättat varför.. men det kan jag inte ta upp här :crazy:
Iaf.. vi har varit och lämnat honom i entrén där hon mötte upp och vi hämtade honom på samma ställe, så vi har inte satt oss emot att dom träffas där.
Jag ville bara veta vad ni tyckte :)
Vi är absolut inte ute efter att sabba deras umgänge..tvärtom!

Kan vi få hjälp från psyk om hur vi ska hantera mamman och situationerna så är ingen gladare än vi, för lätt har det verkligen inte varit hittills.. så alla förändringar är vi tacksamma för.
Jag tycker också att det är toppen att hon får hjälp, och förhoppningsvis kan vi få en bättre bild av henne och hennes situation via psyk, även om dom kanske inte kan säga så mkt pga sekretessen. Får vi en chans att förstå henne så kan vi hjälpa på ett mkt bättre sätt också.

Han har väldigt bra kontakt med sina farföräldrar, det är dock lite trist att vi får veta allting sist. Dom bestämmer tillsammans med mamman & Lilleman vad som ska hända och när.. vi får finnas till hands och lösa det praktiska som skjuts, pengar etc.
Idag tröttnade jag och bröt tystnaden mellan farmor och mig, jag ringde upp och talade om att hädanefter så får alla överenskommelser ske mellan oss vuxna, därefter tillfrågas Lilleman om han vill eller inte vill.. och resultatet får bli därefter.
Vi vill inte ha det som det varit.. ngn utav dom ringer Lilleman, bestämmer vad dom ska göra och när, sen får vi i bästa fall två dagar innan reda på allting.
Skönt var det iaf att hon höll med mig :bump:
 
Sv: Ny situation-Råd tack!

Du har redan fått ett bra svar av Tim.

Jag har två barn som är nära släkt med mig. Av vissa anledningar har dessa haft en strulig uppväxt och haft LVU beslut på sig, då bodde de hos en släkting (inte mamma el pappa). Numera bor barnen med sin ena förälder och dennes nya sambo. Varannan helg är de hos den andre förälderns mamma, i bästa fall är den andre föräldern där då.
Barn behöver behålla kontakten med "den andre förälderns" familj även om mamma/pappa sitter på psyket/fängelse/behandlingshem....

Det verkar ju iaf som att personalen på psyket vill försöka ordna allting till det bästa. Lycka till och ta hand om hela familjen!!
 
Sv: Ny situation-Råd tack!

Jag tycker anledningen till mammans sjukhusvistelse också ska hållas öppen för sonen. Han kan behöva prata med någon om det så ju mer ni vet om mammans diagnos och behandling ju bättre!

Det bästa är om ni kan få till ett gruppmöte med mamman och behandlande team. Då får ni reda på mer eftersom mamman är med och sekretessen inte verkar på samma sätt. Om ni ses som anhöriga stödpersoner får ni all information på det viset om inte mamman ger sitt veto. Utgå från att ni ska vara delaktiga i utslussningen och därför behöver all information!

Fundera sedan på rimliga villkor för er del - tex framförhållning och överenskommelser mellan vuxna.

På psyk vill de ju ha hjälp med att få mamman att fungera utanför den dyra sjukvården och gratisarbetande stöttande anhöriga är guld värda. Vilket gör att ni inte ska känna underlägsna utan har rätt att ställa krav som gör att ni orkar med att hantera situationen på sikt.

Lycka till och PM:a gärna om du har medicinska frågor!
 
Sv: Ny situation-Råd tack!

Tack :bow:
Jo jag ser fram emot att träffa personalen,
kanske ..kanske att det börjar gå mot ljusare tider iom detta!
 
Sv: Ny situation-Råd tack!

Jag tycker att det är rätt att vara öppen om mammans sjukdom även fast den är psykisk. Det är många som fortfarande tycker att det är illa att vara psykisktsjuk men faktum är att det är en sjukdom.

Vi har varit öppna mot våran son om att jag är sjuk, han vet att jag måste ta sprutor varje dag för att vara frisk och vet att mamma har ont praktiskt taget överallt. Han ( 4 år ) ger mig till och med mina sprutor och brukar massera mina axlar, detta händer bara när han känner för det och är inget påtvingat!

Vi har valt att göra så för att det ska vara naturligt för honom eftersom jag har en kronisk sjukdom ( MS ) som ingen kan förutsäga förloppet på. En vacker dag så kanske jag sitter i rullstol el dyl och det ska inte komma som en chock för honom när han är 15 år att jag är sjuk.

Allt Tim skrivit håller jag med om så nu kommer det inge mer från mig :D

Anneli
 
Sv: Ny situation-Råd tack!

Så skönt för henne/er att hon verkar få den vård hon behöver var min första tanke. Sjukdom är alltid jobbigt och ställer många gånger till det som tusan för omgivningen (och den sjuke såklart), hoppas att hon är kapabel och villig att ta emot hjälpen, vet av egen erfarenhet att alla inte är det , tyvärr. Men jag hoppas verkligen .
Jag sitter som klistrad när jag ser att du lagt nya inlägg om er familjesituation och jag känner så för er alla. Jag sitter i en sits som är så lik er att jag ibland undrat om Sablar22 och kristel är samma användare fast med 2 nick :D .

Lycka till och håll ut, det blir lättare, någon gång :banana: .

HEJA SABLAR :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Ny situation-Råd tack!

Rackarns Tim att skriva allt du hade på tungan :D

Lillemans mamma har också MS precis som du, och Lilleman är väl informerad om vad sjukdomen gör, vad som kan hända osv.
Det är därför han inte är förvånad eller förskräckt över att mamma är på sjukhus för det är hon ändå ganska ofta.
Han har även fått se två versioner av sjukdomen eftersom min styvfar också har MS, men det var väldigt förvirrande för honom i början.. Nu har han vant sig.
 
Sv: Ny situation-Råd tack!

Det är säkert jätteskönt för henne att hamna på ett ställe där hon får hjälp, och förhoppningsvis leder det till en förbättring.
Att hon är sjuk är förbaskat trist, men det gör inte att hennes handlingar gör mindre ont tyvärr.

Hmm.. kanske dags för dig och mig att utbyta lite erfarenheter och tips/råd? :idea:
 
Sv: Ny situation-Råd tack!

Sablar22 skrev:
Rackarns Tim att skriva allt du hade på tungan :D

Det värsta är att hon alltid är så jäkla klok :love: så jag har oftast inget att tillägga när hon skrivit något utan nickar bara instämmande :D

Jag håller tummarna för er och hoppas verkligen att allt ska ordna sig till det bästa för er alla !!! T

Ta tillfället iakt och ta kontakt med Kristel och utbyt erfarenheter med henne för det är adrig fel att ha folk att diskutera med som har liknande erfarenheter.

Lycka till / Anneli
 
Senast ändrad:
Sv: Ny situation-Råd tack!

:o :o :o

Att ha jobbat inom psykiatrin är väldigt allmänbildande. Tyvärr är ju psykvården så underdimensionerad idag att man nästan måste ha en sjukvårdskunnig "torped" med sig för att få hjälp. :(
 
Uppdatering!

Lillemans mamma ringde och avbokade igår :(
Hon orkade inte med att få besök av Lilleman, och där rök även våra chanser för den här gången att få prata med personalen!

Hon ringde idag och ville att vi skulle åka in på stört.. det gick inte eftersom vi var barnvakt till en prinsessa (såå underbar liten tjej)
Men jag skyndade mig att räcka över luren till sambon utan att ngn utav dom hade nån chans att avböja att prata :devil:
Det resulterade i att under hennes helger så ska vi skjutsa in Lilleman dit så dom får umgås under 1 dag, det går inte för honom att övernatta hos henne där nämligen.
Hon ville att han skulle komma in under skolveckorna också men det satte vi stopp för.. då är han trött efter skolan, har läxor och kompisar som han vill leka med! Dessutom blir enbart restiden ca 2h och det funkar inte under en skolvecka.
Men det var otroligt roligt att se att dom kunde komma överrens.. sambon & hans ex alltså :)
Tilläggas bör väl också att det var _hennes_ förslag, och sambon hade inget att invända mot det! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 370
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag bor med familj man och två barn i skolpliktsålder i Göteborg, träffen är i Dalarna en lördag i september. Med kalas så lär bli sent...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 074
Senast: lil-sis
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 207
Senast: Luff
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 021
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp