Ny status i grannskapet...

amalia

Trådstartare
Jag har upptäckt ett lustigt fenomen. Sedan jag blev gravid (eller ja när det började synas ordentligt) så har jag helt plötsligt fått en annan status bland grannarna här i bostadsområdet.

Känns helt plötsligt som om jag är "mer värd" nu när jag och min man ska få vårt första barn. Innan har vi nog varit de där med hundarna...

Nu är vi de som ska få barn.

Många som knappt hejat tidigare pratar nu med mig, frågar när det är dags och pratar barn och graviditet.

För min del så är jag mest road av det hela.

Har någon annan upplevt något liknande?

Sv: Ny status i grannskapet...

I vår sketna by började folk prata mer med mig när det väl började synas.
När barnet var ute gullade det med barnet, jag var osynlig igen så när som på när ena kommenterade att det var för varmt och nästa att det var för kallt för honom, allt i samma veva :crazy:
Hoppas dom fortsätter vara social med dig ;)

Absolut! Även bland mina bekanta, plötsligt fick man liksom vara med i klubben på något sätt, fick höra tankar och upplevelser från dem jag inte fått innan. Plötsligt blev jag mer värd - absolut. Jag var en av dem. Och samma sak med grannar etc, jag tror de blev lättade, liksom för att vi inte är barnhatare eller något :D

Man vet inte om man skall bli glad eller förnärmad :confused:

Jag tror snarare att det beror på att det finns något mer gemensamt. Och det är en isbrytare - det finns något specifikt att prata om. Att fråga. Precis som för hundmänniskor - vi kan alltid prata om våra hundar, och får således kontakt på det viset.

Jag som är rökare har t.ex lättare att gå fram till en rökare och prata, än en icke-rökare. För det skapar gemensamhet. Precis som djur eller barn. :laugh:

Men jag upplever samma fenomen blad till exempel mina 'hästbekanta', av de som har barn. De som inte har barn tar nästan snarare avstånd :confused: som om man blir en annan människa bara för att man är gravid/förälder? Det är något subtilt, på något sätt är man plötslig fullvärdig medlem av klubben liksom. Svårt att förklara, men det är inte bara samtalsämnet. Tycker jag iallafall!

Ja barn väcker väldigt mycket känslor hos folk... Helt klart...

Jag ser förvånat på mig själv som kan sitta och prata barn oavbrutet i flera timmar. Så där som jag tidigare pratat hund :)

Vi som aldrig träffat förr har ju 1000 saker att prata om när det handlar om våra bebisar!

De som inte har barn tar nästan snarare avstånd :confused: som om man blir en annan människa bara för att man är gravid/förälder?

Jag har "förlorar" flera vänner när de fått barn, just för att de plötsligt har förändrats till "mammor". Visst kan jag prata barn, amning och blöjor en stund och vara intresserad, men efter ett tag tröttnar man. Jag sitter ju inte och tjatar hund, hund, hund med de icke hundintresserade vännerna liksom...

De har bara "tid att vara sociala" (för att citera senaste mamman i kretsen) när "ängelns sover". Då kan det komma ett sms. Från en människa man förut pratade dagligen men nu inte fått livstecken i från på ett halvår typ.

Så ja, många blir en annan människa bara för att de skaffar barn.

Men kanske möter jag upp dem "på andra sidan" den dagen jag skaffar barn själv, då kan vi tjöta och jämföra barnvagnar och bärrselar hela dagarna. :D

Jag känner igen mej i allt du skriver!
Har också förlorat många vänner pga att de fått barn.
Jag pratar gärna barn med dom, roligt att höra deras erfarenheter och så. Men på senare tid har jag facktist börjat undvika just barn som samtalsämne. Jag vill gärna bli mamma, ganska snart, men inget vi planerat ännu. Men så fort man pratar barn med ngn mamma, så tror de genast att man försöker bli gravid, lr planerar, vilket inte är fallet just nu. Pga av detta har det startats ett antal rykten om att jag skulle vara gravid, lr försöker bli det.
Jag som bara vill lyssna och lära, om saker jag kanske själv får användning av senare i livet.

Det påminner mig om en bekant till mig och hennes sambo som var ute och letade gård. Vid ett tillfälle så skulle de på visning på ett flertal gårdar och tog därför in på ett vandrarhem i närheten av den går de skulle titta på först morgonen efter.

Hon som ägde vandrarhemmet var väldigt pratsam och visste mycket väl vilken gård i närheten som var till salu. Hennes uppfattning om dem som bodde där var att de var lite egna: att de höll sig för sig själva och så hade de inte barn! *jojo minsann*. Det senare var ju särskilt märkligt, hävdade hon...

Paret var i samma ålder som mina bekanta och eftersom de inte hade planer på att skaffa sig barn så kände de sig inte särskilt sugna på att flytta till det grannskapet. :D

Men visst är det säkert så att en del ser på ett par som inte är gifta eller inte har barn som om de inte är en riktig familj, som om det inte är på riktigt. Eller som om det är något konstigt eller hysch-hyschigt.

Men visst är det säkert så att en del ser på ett par som inte är gifta eller inte har barn som om de inte är en riktig familj, som om det inte är på riktigt. Eller som om det är något konstigt eller hysch-hyschigt.

"Inte riktig familj" eller som... inte seriösa, inte riktigt "vuxna" på nåt vis.

Ett par som bor ihop ser man på som något som funkar just nu, men de kan lika gärna göra slut när som helst.

Och om det här paret skulle gå och gifta sig, då blir det på "allvar", men väljer de att inte skaffa barn. Ja då är de excentriska... :D

Men skaffar samma par barn så blir de plötslig "familj" och DÅ är det allvar. Då har de tagit steget in i det riktiga livet som alla andra familjer redan befinner sig, då får de känna på hur det är att LEVA med dagishämtning, mässlingen och allt vad det är.

Undrar om det inte ligger lite jantelag bakom allt det där?

Jo, när man får bebis pratar man nog inte så mycket annat, då är det ju bara det som gäller... men som gravid pratade man inte så mycket bebis (tror jag :o). Men redan då hamnade man i ett fack, typ.

Jag tror snarare att det beror på att det finns något mer gemensamt. Och det är en isbrytare - det finns något specifikt att prata om. Att fråga. Precis som för hundmänniskor - vi kan alltid prata om våra hundar, och får således kontakt på det viset.

Jag som är rökare har t.ex lättare att gå fram till en rökare och prata, än en icke-rökare. För det skapar gemensamhet. Precis som djur eller barn. :laugh:

Jag tror som du. Nu har det hittat ett ämne som de kan prata med TS om.

Inte så konstigt!

Ni har ju gått med i "klubben" och skaffat "vuxenpoäng"! Tidigare har ni varit "ungdomar med hundar", dvs ointressant. Nu ska ni skaffa barn och det kan man prata om. Folk vet vad de ska säga till er och därför pratar de. Folk är dessutom grymt nyfikna av sig!
Barn berör!
Ni har plötsligt tagit steget in i vuxenvärlden!

Orsakerna till fenomenet är många!

//Alice

Jag märkte en stor skillnad på "damerna" (50-60 års ålder) på jobbet. Helt plötsligt blev man mer pålitlig/vuxen på något vis... Innan sågs man mest som en liten snärta som hade fullt upp med sina hästar... :laugh:

Rätt kul fenomen iaf. Har inte tänkt så mycket på resten av omgivningen men det stämmer att den har förändrats!

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 580
Senast: julgrisen
·
R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 279
Senast: sardellen
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 377
Senast: Raderad medlem 147980
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Chat GPT
  • Annonsera Mera VIII
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka