Ny vinterridjacka, dyr "märkes" eller billig "no name"?

Jag har alltid köpt billiga innan, visst har det funkat, men när det blir kallt har jag fått pälsa på mig lager på lager och det har känts otympligt och korvigt, så jag köpte en uhip kappa förra vintern, bästa köpet!!

Jag tog den varmaste som inte är så jätte vattentät, men den duger för snö och lite regn iaf, jag blir inte blöt och den är lika varm ändå. Såpass varm att jag slipper ha tjocka tröjor under, och den är himla smidig och lätt. Det känns knappt att man har den på sig :love: älskar den! Haha :D
 
Efter att ha slitit på samma rid-/stalljacka i många, många år inser jag att den kommer att behöva bytas ut inom kort. Jag har tittat runt lite och insett att det finns ett stort utbud, jackor från några hundralappar till jackor för flera tusen.

Det jag letar efter är lätt (!), varm och vattenavvisande, dvs den ska klara ridning i snöblask utan att bli helt genomsur. Ingen stor bylsig jacka utan så liten och smidig det bara går att få utan att tulla på "hålla värmenfömågan". Jag vill ha en BRA jacka!!! Inte en "skryt-jacka" för att flascha runt i stallet eller på tävlingsbanan. Jag har inte tillgång till ridhus så funktionen är A och O för mig. Den nuvarande jackan är inte så där bra att sitta och trimma i, rätt tung och otymplig så det vill jag komma ifrån. Lätt och smidig med bra funktion vill jag ha.

Plånboken säger att jag ska köpa den billiga jackan för några hundra som visserligen är lätt och säkerligen varm, men absolut inte vattenavvisande.

Har tittat på Uhips utbud och konstaterat att de ligger ganska "mitt i" prisklassen. Men 1700kr för en jacka att ha i stallet.... Som blir smutsig och utsätts för hårt slitage. Är de värda priset?? Är de så mycket bättre än en jacka för ett par tre hundra?? :confused:

Sen finns det ännu dyrare jackor också, men de känns helt otänkbara. Köper inte en jacka för 3-4000 kr ens för privat bruk. :D:p

Min erfarenhet från när jag köper hästutrustning att det ofta lönar sig att inte köpa det billigaste för jag blir ofta ändå inte nöjd med varken hållbarhet, kvalitet eller passform på produkterna.

Så, bukes stora erfarenhetsbank: Dela med er av era erfarenheter av jackor inför den kalla årstiden! :up:
Jag brukar ha två jackor under vintertid. En riktigt varm (typ skoterjacka) och en lite tunnare. Är det -5 eller kallare så passar den ena jackan och är det runt nollan och regn så passar den andra. Jag kan tycka att många jackor är gjorda i för tunt tyg så de går lätt sönder om man fastnar i något. Samtidigt är dessa jackor sköna att rida i. De är smidigare och har bra passform.
Samtidigt är det svårt med jackor om man vill kunna ha säkerhetsvästen under...
 
Efter att ha slitit på samma rid-/stalljacka i många, många år inser jag att den kommer att behöva bytas ut inom kort. Jag har tittat runt lite och insett att det finns ett stort utbud, jackor från några hundralappar till jackor för flera tusen.

Det jag letar efter är lätt (!), varm och vattenavvisande, dvs den ska klara ridning i snöblask utan att bli helt genomsur. Ingen stor bylsig jacka utan så liten och smidig det bara går att få utan att tulla på "hålla värmenfömågan". Jag vill ha en BRA jacka!!! Inte en "skryt-jacka" för att flascha runt i stallet eller på tävlingsbanan. Jag har inte tillgång till ridhus så funktionen är A och O för mig. Den nuvarande jackan är inte så där bra att sitta och trimma i, rätt tung och otymplig så det vill jag komma ifrån. Lätt och smidig med bra funktion vill jag ha.

Plånboken säger att jag ska köpa den billiga jackan för några hundra som visserligen är lätt och säkerligen varm, men absolut inte vattenavvisande.

Har tittat på Uhips utbud och konstaterat att de ligger ganska "mitt i" prisklassen. Men 1700kr för en jacka att ha i stallet.... Som blir smutsig och utsätts för hårt slitage. Är de värda priset?? Är de så mycket bättre än en jacka för ett par tre hundra?? :confused:

Sen finns det ännu dyrare jackor också, men de känns helt otänkbara. Köper inte en jacka för 3-4000 kr ens för privat bruk. :D:p

Min erfarenhet från när jag köper hästutrustning att det ofta lönar sig att inte köpa det billigaste för jag blir ofta ändå inte nöjd med varken hållbarhet, kvalitet eller passform på produkterna.

Så, bukes stora erfarenhetsbank: Dela med er av era erfarenheter av jackor inför den kalla årstiden! :up:


Uhip är väldigt bekväma, jag är nöjd med min jacka och inväntar lämplig rea för att köpa en kappa. Däremot håller de inte för riktigt pissväder (eller min har inte gjort det iaf). Snackar vi uteritt i underkylt regn och blåst, så behövs tuffare grejer.

De går däremot att köra i maskin och är lätta att torka av så en hel del slit och skit tål de. Jag hade gärna haft innerfickor för att kunna ha mobilen mer skyddad.

Jag vill gärna ha längre kappor som skyddar låren, så allt höftkort går bort. Men kombon uhipjacka, fleecetröja, varma överdragsbyxor, stadiga skor, handskar och mössa under hjälmen. Då står du dig rätt bra mot det mesta.
 
Uhip är väldigt bekväma, jag är nöjd med min jacka och inväntar lämplig rea för att köpa en kappa. Däremot håller de inte för riktigt pissväder (eller min har inte gjort det iaf). Snackar vi uteritt i underkylt regn och blåst, så behövs tuffare grejer.

De går däremot att köra i maskin och är lätta att torka av så en hel del slit och skit tål de. Jag hade gärna haft innerfickor för att kunna ha mobilen mer skyddad.

Jag vill gärna ha längre kappor som skyddar låren, så allt höftkort går bort. Men kombon uhipjacka, fleecetröja, varma överdragsbyxor, stadiga skor, handskar och mössa under hjälmen. Då står du dig rätt bra mot det mesta.
Tack för ett mycket sakligt svar! :bow:

Jag provade en Uhip Active Sport jacka i helgen och jag har nog aldrig satt på mig något skönare. :love: Lätt och varm! Ingen hit att stå m i butik en längre stund trots kortärmat under. Älskar deras möjlighet att dra jackärmen ner över händerna. Någon har tänkt till... :up:
Förstår att de inte klarar en uteritt ihällregn. Kanske inte ens i vanligt regn. Det beror kanske lite på hur mycket kroppsvärmen klarar av att hålla vätan ute. Men underkylt regn och blåst....Brrr...då håller jag mig borta från hästryggen oavsett. :D

Jag gillar höftkort när jag rider. Sen ridkjol om det behövs extra på benen. Jag gillar att kunna klä av mig en ev överdel om det behövs när jag värmt upp mig och hästen.
 
Efter att ha slitit på samma rid-/stalljacka i många, många år inser jag att den kommer att behöva bytas ut inom kort. Jag har tittat runt lite och insett att det finns ett stort utbud, jackor från några hundralappar till jackor för flera tusen.

Det jag letar efter är lätt (!), varm och vattenavvisande, dvs den ska klara ridning i snöblask utan att bli helt genomsur. Ingen stor bylsig jacka utan så liten och smidig det bara går att få utan att tulla på "hålla värmenfömågan". Jag vill ha en BRA jacka!!! Inte en "skryt-jacka" för att flascha runt i stallet eller på tävlingsbanan. Jag har inte tillgång till ridhus så funktionen är A och O för mig. Den nuvarande jackan är inte så där bra att sitta och trimma i, rätt tung och otymplig så det vill jag komma ifrån. Lätt och smidig med bra funktion vill jag ha.

Plånboken säger att jag ska köpa den billiga jackan för några hundra som visserligen är lätt och säkerligen varm, men absolut inte vattenavvisande.

Har tittat på Uhips utbud och konstaterat att de ligger ganska "mitt i" prisklassen. Men 1700kr för en jacka att ha i stallet.... Som blir smutsig och utsätts för hårt slitage. Är de värda priset?? Är de så mycket bättre än en jacka för ett par tre hundra?? :confused:

Sen finns det ännu dyrare jackor också, men de känns helt otänkbara. Köper inte en jacka för 3-4000 kr ens för privat bruk. :D:p

Min erfarenhet från när jag köper hästutrustning att det ofta lönar sig att inte köpa det billigaste för jag blir ofta ändå inte nöjd med varken hållbarhet, kvalitet eller passform på produkterna.

Så, bukes stora erfarenhetsbank: Dela med er av era erfarenheter av jackor inför den kalla årstiden! :up:
Jag har Uhips jacka och trivs jättebra med den, men jag har den inte i stallet ;). I stallet har jag en gammal reklamjacka från jobbet i ngt funktionsmaterial och en märkestäckväst köpt på rea :D

Täckkjolen har jag däremot i stallet, men jag har å andra sidan två. En för cykling också (allergiska vänner).
 
Tack för ett mycket sakligt svar! :bow:

Jag provade en Uhip Active Sport jacka i helgen och jag har nog aldrig satt på mig något skönare. :love: Lätt och varm! Ingen hit att stå m i butik en längre stund trots kortärmat under. Älskar deras möjlighet att dra jackärmen ner över händerna. Någon har tänkt till... :up:
Förstår att de inte klarar en uteritt ihällregn. Kanske inte ens i vanligt regn. Det beror kanske lite på hur mycket kroppsvärmen klarar av att hålla vätan ute. Men underkylt regn och blåst....Brrr...då håller jag mig borta från hästryggen oavsett. :D

Jag gillar höftkort när jag rider. Sen ridkjol om det behövs extra på benen. Jag gillar att kunna klä av mig en ev överdel om det behövs när jag värmt upp mig och hästen.
Nej jag är faktiskt tveksam på om de klarar regn speciellt bra. Jag cyklar ju i regn med min i runt 20 minuter och jag tycker jag blir fuktig. Snö däremot! Åka långfärdsskidor i dem är strålande.
 
Har du kollat på Stiernas jackor? Jag har en uhip-jacka men när jag såg Stiernas grejer på SHIS förra året önskade jag att jag ”behövde” köpa en ny jacka. De såg riktigt genomtänkta ut! Min uhip har t.ex inga reflexer och är inte helt vattenavvisande. Annars håller jag med tidigare inlägg om att ridkläder ofta är rätt dåliga ur funktionssynpunkt. Kolla på andra sportsegment som typ Craft om du ska lägga pengar på en dyrare jacka.
 
Tack för ett mycket sakligt svar! :bow:

Jag provade en Uhip Active Sport jacka i helgen och jag har nog aldrig satt på mig något skönare. :love: Lätt och varm! Ingen hit att stå m i butik en längre stund trots kortärmat under. Älskar deras möjlighet att dra jackärmen ner över händerna. Någon har tänkt till... :up:
Förstår att de inte klarar en uteritt ihällregn. Kanske inte ens i vanligt regn. Det beror kanske lite på hur mycket kroppsvärmen klarar av att hålla vätan ute. Men underkylt regn och blåst....Brrr...då håller jag mig borta från hästryggen oavsett. :D

Jag gillar höftkort när jag rider. Sen ridkjol om det behövs extra på benen. Jag gillar att kunna klä av mig en ev överdel om det behövs när jag värmt upp mig och hästen.

Jag funderade på att köpa en Uhip nu när Hööks har 20% men har läst o hört så mycket dåligt om dom att jag avstod. Den kritik som jag har hört genomgående är att dragkedjorna är dåliga + att materialet är lättrispat o går sönder. Snygga grejer, men...ska jag betala sådär mycket vill jag ha saker som håller.
Själv gillar jag Mountain Horse, dom är halvdyra men håller bra, har en jacka som jag köpte 2007 som är still going strong + en nyare MH kappa som jag skaffade för 2 år sen som klarar stalljobb + ridning. Håller inte för hällregn men vi har inte det vinterklimatet där jag bor ändå.
En stallkamrat har en skitsnygg kappa från Erf som också verkar helbra.
 
Jag har gersemi jackor, ett 10tal och alla köpta på rea, nuvarande tjockjacka är ca 10år gammal, fortfarande min favorit :).
Och innan jag hade gersemi så var de kyra k jackor :). Lagom varma och regntåliga, dock inte vattentäta men är det så pass mycket regn så håller jag mig hemma :p.
 
Jag funderade på att köpa en Uhip nu när Hööks har 20% men har läst o hört så mycket dåligt om dom att jag avstod. Den kritik som jag har hört genomgående är att dragkedjorna är dåliga + att materialet är lättrispat o går sönder. ....
De har bytt till kraftigare dragkedjor på de flesta modellerna!
Jag har en äldre, halvlång kappa och dragkedjan till fickan på bröstet började krångla efter ett par, tre gånger... :cautious:
Sedan är den så nätt fastsydd att tyget gått isär, men detta är alltså en dragkedja som är sydd för att inte synas. Jämförde med kompisens nya Uhip-kläder från årets kollektion och ingen av dem hade den typen av dragkedjor.
 
Jag har en jacka från Uhip och är väldigt nöjd! Har testat så många vinterjackor men inga har suttit bra på mig. Men Uhip funkar faktiskt, lite lång men tror det är pga att jag råkade köpa en storlek för stor. Men den är väldigt lätt, men ändå väldigt varm! Älskar deras armar på jackorna som tillåter en att slippa frysa om händerna!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp