Ny vinterridjacka, dyr "märkes" eller billig "no name"?

alice

Trådstartare
Efter att ha slitit på samma rid-/stalljacka i många, många år inser jag att den kommer att behöva bytas ut inom kort. Jag har tittat runt lite och insett att det finns ett stort utbud, jackor från några hundralappar till jackor för flera tusen.

Det jag letar efter är lätt (!), varm och vattenavvisande, dvs den ska klara ridning i snöblask utan att bli helt genomsur. Ingen stor bylsig jacka utan så liten och smidig det bara går att få utan att tulla på "hålla värmenfömågan". Jag vill ha en BRA jacka!!! Inte en "skryt-jacka" för att flascha runt i stallet eller på tävlingsbanan. Jag har inte tillgång till ridhus så funktionen är A och O för mig. Den nuvarande jackan är inte så där bra att sitta och trimma i, rätt tung och otymplig så det vill jag komma ifrån. Lätt och smidig med bra funktion vill jag ha.

Plånboken säger att jag ska köpa den billiga jackan för några hundra som visserligen är lätt och säkerligen varm, men absolut inte vattenavvisande.

Har tittat på Uhips utbud och konstaterat att de ligger ganska "mitt i" prisklassen. Men 1700kr för en jacka att ha i stallet.... Som blir smutsig och utsätts för hårt slitage. Är de värda priset?? Är de så mycket bättre än en jacka för ett par tre hundra?? :confused:

Sen finns det ännu dyrare jackor också, men de känns helt otänkbara. Köper inte en jacka för 3-4000 kr ens för privat bruk. :D:p

Min erfarenhet från när jag köper hästutrustning att det ofta lönar sig att inte köpa det billigaste för jag blir ofta ändå inte nöjd med varken hållbarhet, kvalitet eller passform på produkterna.

Så, bukes stora erfarenhetsbank: Dela med er av era erfarenheter av jackor inför den kalla årstiden! :up:
 
De dyra jackorna behöver impregneras om osv efter x tvättar och Y tids nötning. OM man kan få samma effekt av att impregnera en billig jacka vet jag inte.

Min nuvarande är en dyr. Den är fin och skön osv. Men varmare eller såhär tio tvättar senare mer vattentät kan jag inte säga att den är, jmf med billigare märkeslösa. Däremot har den andra saker som för mig försvarar priset.
 
Jag kollar ofta på arbetskläder istället för stall- och ridkläder. Ofta billigare och bättre anpassat för arbete. Min bästa jacka är en varseljacka från Jula, kostade ett par hundralappar och har varit med i ganska många år nu. Reflexerna är inte 100 % längre annars är jackan perfekt fortfarande.
 
Ofta tycker jag att märkeskläderna hållit längre.

Jag har t.ex. ett par Kyra K-jackor som jag haft i säkert 15 år som sedan 10 år (efter att jag slutat med hästar) varit vanliga ytterjackor. De är inte speciellt slitna och den ena Kyra-jackan fick jag komplimang för så sent som i våras!
 
Jag skulle aldrig ens komma på tanken att köpa en jacka över 1000kr :laugh:

Min stall jacka är 6+ år och är fortfarande lika tät. Har används flitigt! Ice peak eller något tror jag det är.
Blev dock tvungen att byta blixtslås pga olycka.

Köpte på rea, eller ja, mamma köpte för den har hängt med sen någon gång runt 14/15 :D
 
Jag kollar ofta på arbetskläder istället för stall- och ridkläder. Ofta billigare och bättre anpassat för arbete. Min bästa jacka är en varseljacka från Jula, kostade ett par hundralappar och har varit med i ganska många år nu. Reflexerna är inte 100 % längre annars är jackan perfekt fortfarande.
Arbetskläder är superbra i stallet. De är kanon vid uteritter tex. Däremot är de mindre bra vid dressyr-/hopparbete. Då vill jag ha något betydligt smidigare.
 
Arbetskläder är superbra i stallet. De är kanon vid uteritter tex. Däremot är de mindre bra vid dressyr-/hopparbete. Då vill jag ha något betydligt smidigare.

Jag rider western och har aldrig upplevt några problem med min otroligt snygga varseljacka. Både ridit lektion och träningstävlingar i den.
Jag har en blommig skidjacka med, också perfekt ridjacka.

Kolla på figursydda arbetskläder, de är inte alls i vägen :)
 
Efter att ha slitit på samma rid-/stalljacka i många, många år inser jag att den kommer att behöva bytas ut inom kort. Jag har tittat runt lite och insett att det finns ett stort utbud, jackor från några hundralappar till jackor för flera tusen.

Det jag letar efter är lätt (!), varm och vattenavvisande, dvs den ska klara ridning i snöblask utan att bli helt genomsur. Ingen stor bylsig jacka utan så liten och smidig det bara går att få utan att tulla på "hålla värmenfömågan". Jag vill ha en BRA jacka!!! Inte en "skryt-jacka" för att flascha runt i stallet eller på tävlingsbanan. Jag har inte tillgång till ridhus så funktionen är A och O för mig. Den nuvarande jackan är inte så där bra att sitta och trimma i, rätt tung och otymplig så det vill jag komma ifrån. Lätt och smidig med bra funktion vill jag ha.

Plånboken säger att jag ska köpa den billiga jackan för några hundra som visserligen är lätt och säkerligen varm, men absolut inte vattenavvisande.

Har tittat på Uhips utbud och konstaterat att de ligger ganska "mitt i" prisklassen. Men 1700kr för en jacka att ha i stallet.... Som blir smutsig och utsätts för hårt slitage. Är de värda priset?? Är de så mycket bättre än en jacka för ett par tre hundra?? :confused:

Sen finns det ännu dyrare jackor också, men de känns helt otänkbara. Köper inte en jacka för 3-4000 kr ens för privat bruk. :D:p

Min erfarenhet från när jag köper hästutrustning att det ofta lönar sig att inte köpa det billigaste för jag blir ofta ändå inte nöjd med varken hållbarhet, kvalitet eller passform på produkterna.

Så, bukes stora erfarenhetsbank: Dela med er av era erfarenheter av jackor inför den kalla årstiden! :up:

Jag köper bara dyrare jackor till stallet. Tror jag har en billig. Den är också trasig.
De dyrare håller år efter år och ser fortfarande fräscha ut trots att jag jobbat heldagar med dem på i flera år i vissa fall.

Sen är inte alla dyra bra. Man får kolla på kvaliteten. Tyvärr kostar ju den lite.

Jag tycker Uhip tex är prisvärd.

Sen om man inte vill betala så mkt kan man ju kolla jackor på rea och köpa för nästa säsong sas.
 
Köpte en lite billigare modell ridkappa än Uhips, dessutom på Gekås så den var billigare än direkt från butik, tror jag landade på runt 600-800. Den var ändå dyrare än vad jag normalt köper vardagsjackor för, men jag är såååå glad att jag blev övertalad att köpa den :D hade önskat en mer vattenavvisande, och den är lite väl bylsig vid ren dressyrträning men håller värmen så bra både i stallet och vid ridning och är så himla smidig i övrigt med anpassade fickor, funktioner osv. Så mycket som jag använt den (flera timmar om dagen i två vintrar nu) så känner jag att är det något jag skulle lägga pengar på så är det just en trevlig kappa den dagen denna blir utsliten (men den håller jättebra än, så det tror jag dröjer).
 
Jag rider western och har aldrig upplevt några problem med min otroligt snygga varseljacka. Både ridit lektion och träningstävlingar i den.
Jag har en blommig skidjacka med, också perfekt ridjacka.

Kolla på figursydda arbetskläder, de är inte alls i vägen :)

Det jag saknar med arbetsjackor är just funktionen jag får av en sadelskuren ridkappa, dvs att den värmer även benen. Har både skid- och arbetsjackor och tycker att de fyller sin funktion alldeles förträffligt på vår och höst, men att de blir lite kalla om vintern, älskar att det inte blir någon skarv i midjan med en längre kappa.
 
Även jag säger med emfas arbetskläder. :)
Produkt- och materialutveckling ligger genomgående på en helt annan nivå än för dedikerade ridkläder, imo. Vad man inte får, är en broderad logga på ryggen. :angel:

Själv föredrar jag Fristads sedan 25+ år, deras produktsortiment är mycket stort men det finns andra tillverkare som också gör bra grejor. Min tydliga uppfattning är att man som regel får bättre plagg för mindre pengar än i hästsportbutiken.

Den som har ärende till Gekås nån gång ibland kan ha glädje av att veta att Granngårdenbutiken i Ullared (tvärs över parkeringen från Gekås) har grymt bra priser på arbetskläder inklusive Fristads, neråt halva priset på många plagg.
 
Jag rider western och har aldrig upplevt några problem med min otroligt snygga varseljacka. Både ridit lektion och träningstävlingar i den.
Jag har en blommig skidjacka med, också perfekt ridjacka.

Kolla på figursydda arbetskläder, de är inte alls i vägen :)
Jag köper hellre kläder avsedda för sport och friluftsliv. T ex skidåkarna har kläder som klarar att du svettas även om det är kallt. Kläder att rida i måste vara flexibla så de klarar framskrittning, träning och avskrittning och sedan lite stallarbete på det. Jag betalar gärna lite extra för bra funktion i alla lager, inte bara det yttersta lagret. För ridning, även under kalla vintern, tycker jag att bra underställ och mellanlager kombinerat med en varm väst fungerar bra. Sen har jag på jacka före jag rider och kanske när jag skrittar fram, och direkt efter jag ridit klart. Jag är ok med att jag svettas för att jag jobbar, men jag vill inte svettas för att kläderna inte andas.
 
Jag vill också slå ett slag för Uhips jackor! Smidiga, varma och vattentäta utan att vara tjocka och bylsiga.
Nu vet jag inte hur lättfrusen du är, men iaf om det ändå är säg +4-8.C brukar jag köra lager på lager, då jag tycker det är smidigare. Just nu är det +4.C och soligt, och jag sitter i sport-BH, tunn långärmad tröja, tjocktröja och tunnare vindjacka på överkroppen. (På underkroppen har jag ridbyxor och täckeskjol, på fötterna vinterridstrumpor). Det kan ju också vara ett alternativ om det inte är helt svinkallt, menar jag :)
 
Jag har jobbat utomhus i många år och tycker inte arbetskläder är nåt fantastiskt. Bylsigt är bara förnamnet.

Jag gillar också Uhip, smidiga, varma och sköna som håller ute väta. Jag har den korta jackan, funkar bra för mig.
Jag har jackor från Spooks också, jättesköna och varma, men yttertyget är inte riktigt lika bra som Uhips tycker jag.
Mountainhorse har också funktionella kläder i vettig prisklass.
 
Som vaddå? Utveckla gärna! Jag blir nyfiken!

Passform. Material. Design. Värme sett till tjocklek. Fickors placering mm. Den är helt enkelt snygg, praktisk och passar mig prima. Samt väldigt varm utan att bli tjock. Det sista vägde mycket tungt. (Jag vägrar dun i stallet)
 
Jag vill också slå ett slag för Uhips jackor! Smidiga, varma och vattentäta utan att vara tjocka och bylsiga.
Nu vet jag inte hur lättfrusen du är, men iaf om det ändå är säg +4-8.C brukar jag köra lager på lager, då jag tycker det är smidigare. Just nu är det +4.C och soligt, och jag sitter i sport-BH, tunn långärmad tröja, tjocktröja och tunnare vindjacka på överkroppen. (På underkroppen har jag ridbyxor och täckeskjol, på fötterna vinterridstrumpor). Det kan ju också vara ett alternativ om det inte är helt svinkallt, menar jag :)
Mitt "problem" är att jag väldigt lätt svettas vid ansträngning så det får inte bli för tjockt heller.
Nu när temperaturen håller sig mellan 5-10 grader rider jag i funktions t-shirt, collagetröja alt fleece och billig softshelljacka (som inte andas ett skit btw = toksvettigt!) över. Någon form av strumpbyxor under ridbyxorna. Det räcker ok. Frågan är att jag inte vet hur länge jag klarar mig med denna kombo. Kanske hela vintern beroende på vilken typ av vinter vi får... :D
 
Efter att ha slitit på samma rid-/stalljacka i många, många år inser jag att den kommer att behöva bytas ut inom kort. Jag har tittat runt lite och insett att det finns ett stort utbud, jackor från några hundralappar till jackor för flera tusen.

Det jag letar efter är lätt (!), varm och vattenavvisande, dvs den ska klara ridning i snöblask utan att bli helt genomsur. Ingen stor bylsig jacka utan så liten och smidig det bara går att få utan att tulla på "hålla värmenfömågan". Jag vill ha en BRA jacka!!! Inte en "skryt-jacka" för att flascha runt i stallet eller på tävlingsbanan. Jag har inte tillgång till ridhus så funktionen är A och O för mig. Den nuvarande jackan är inte så där bra att sitta och trimma i, rätt tung och otymplig så det vill jag komma ifrån. Lätt och smidig med bra funktion vill jag ha.

Plånboken säger att jag ska köpa den billiga jackan för några hundra som visserligen är lätt och säkerligen varm, men absolut inte vattenavvisande.

Har tittat på Uhips utbud och konstaterat att de ligger ganska "mitt i" prisklassen. Men 1700kr för en jacka att ha i stallet.... Som blir smutsig och utsätts för hårt slitage. Är de värda priset?? Är de så mycket bättre än en jacka för ett par tre hundra?? :confused:

Sen finns det ännu dyrare jackor också, men de känns helt otänkbara. Köper inte en jacka för 3-4000 kr ens för privat bruk. :D:p

Min erfarenhet från när jag köper hästutrustning att det ofta lönar sig att inte köpa det billigaste för jag blir ofta ändå inte nöjd med varken hållbarhet, kvalitet eller passform på produkterna.

Så, bukes stora erfarenhetsbank: Dela med er av era erfarenheter av jackor inför den kalla årstiden! :up:
Du letar efter Stierna Stella jacket. :love: lätt, bekväm, varm, luva som går över hjälmen för när det blir riktigt svinkallt, dessutom snygg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp