Bukefalos 28 år!

Nya avtal, Kommunal, Hästskötarens lön 2008

nocki

Trådstartare
Hej jag letar och letar men finner inte vad lönerna ska vara, jag hittar bara höjningen...


Kommunal har slutit avtal med Almega

Kommunal har slutit avtal med Almega Tjänsteföretagen och IDEA, Arbetsgivarförbundet för ideella organisationer. Avtalet berör ca 2000 av Kommunals medlemmar som arbetar i stall hos travtränare, som ridinstruktörer och banarbetare vid travbanor.
- Det här är det bästa avtalet som vi har tecknat på det här området någonsin, så det känns väldigt bra. Sen har Kommunal även lyckats få mer på de kvinnodominerade områdena vilket är ytterligare en seger för jämställdhetspotten och samordningen kring det, säger Håkan Pettersson, Kommunals andre vice ordförande och avtalsansvarige.

Avtalet i korthet:
- Löneökningar på 720 kronor per år i tre år till banarbetare. Gäller från 1 april 2007. För stallpersonal är löneökningarna på 800 kronor första året samt 875 för de två efterföljande åren. Gäller från 1 juli 2007.
- Övriga ersättningar som OB-tillägg höjs med 3,4 % per år.
- Avtalspensionen höjs, i enlighet med det nya avtalet mellan LO och Svenskt Näringsliv, så att de motsvarar de pensioner som tjänstemännen har.

mer än detta fann jag inte.. någon som vet mer?
 
Sv: Nya avtal, Kommunal, Hästskötarens lön 2008

Avtalen lär vara kvar på tryckeriet, något ska ha krånglat där...

AKO - som oxå väntar på sin löneförhöjning;)
 
Sv: Nya avtal, Kommunal, Hästskötarens lön 2008

Avtalen lär vara kvar på tryckeriet, något ska ha krånglat där...

AKO - som oxå väntar på sin löneförhöjning;)

hm , jo men de kunde ju uppdaterat sin hemsida....:crazy:

men har du avtalsenligt nu? Vad har du i lön innan skatt då? Och vad är du anställd som?
 
Sv: Nya avtal, Kommunal, Hästskötarens lön 2008

Ridinstruktör, utbildad o diplomerad, tre års erf av yrket (egentligen mer, men på pappret). 17 570 kr i grundlön inklusive utbildningstillägg. (fortfarande enligt gamla avtalet. Vi kommer att få allt överskjutande retroaktivt så fort de nya avtalen kommer :d), plus OB 31 kr/timme vardagar efter 17.30 samt lördagar o söndagar och lektionstillägg 12 kr/ ridlektion, så den slutliga lönen kan ju variera ganska mkt beroende på om man jobbar mkt kväll/lektion eller inte.

Jag jobbar bara 85%, så min lön är ju alltså 85% av ovan angivna grundlön, plus OB o lektionstillägg för de timmar som genererar det. Jag har ganska mycket lektion, 18 per vecka, och jobbar alltså mycket kväll - tre kvällar, samt lördagar (ledig fredag i stället). Sist fick jag ut 13 800 efter skatt.
 
Sv: Nya avtal, Kommunal, Hästskötarens lön 2008

ok, det är ju skapligt

Inte om man jämför med mitt jobb som ingångslönen är på 19.000:- du behöver inte ens ha gått i skolan eller kunna förstå svenska eller engelska. Bara man förstår när man visar och kan nicka för ja och skaka på huvudet för nej så går allt jätte bra.
 
Sv: Nya avtal, Kommunal, Hästskötarens lön 2008

Inte om man jämför med mitt jobb som ingångslönen är på 19.000:- du behöver inte ens ha gått i skolan eller kunna förstå svenska eller engelska. Bara man förstår när man visar och kan nicka för ja och skaka på huvudet för nej så går allt jätte bra.

ok, men vad jobbar du med då?
Men sen tycker jag personligen att jag gärna går ner i lön för att jobba med något jag brinner för :)
 
Sv: Nya avtal, Kommunal, Hästskötarens lön 2008

Inte om man jämför med mitt jobb som ingångslönen är på 19.000:- du behöver inte ens ha gått i skolan eller kunna förstå svenska eller engelska. Bara man förstår när man visar och kan nicka för ja och skaka på huvudet för nej så går allt jätte bra.

Allt beror ju på vad man jämför med, och jämförelsevis ligger ju faktiskt våra lön i UNGEFÄR samma lönenivå, d v s knappt 20 000 i månaden (för fulltid som intruktör med OB o lektionstillägg kommer man ju upp till drygt 20. Jag har valt att jobba deltid och tjänar därför lite mindre).

Sedan måste jag säga att det är värt mycket att få jobba med något man trivs med, och hoppas verkligen du tycker det är lika kul att nicka och skaka på huvudet som jag tycker det är att lära folk rida :)! Självklart är en rimlig lön som man "kan leva" på väldigt viktigt det med, men 15000 efter skatt lever de flesta hyggligt på, ocg det är heller ingen ovanlig lön om man jämför med t ex undersköterska, förkollärare mm,mm
 
Sv: Nya avtal, Kommunal, Hästskötarens lön 2008

Allt beror ju på vad man jämför med, och jämförelsevis ligger ju faktiskt våra lön i UNGEFÄR samma lönenivå, d v s knappt 20 000 i månaden (för fulltid som intruktör med OB o lektionstillägg kommer man ju upp till drygt 20. Jag har valt att jobba deltid och tjänar därför lite mindre).

Sedan måste jag säga att det är värt mycket att få jobba med något man trivs med, och hoppas verkligen du tycker det är lika kul att nicka och skaka på huvudet som jag tycker det är att lära folk rida :)! Självklart är en rimlig lön som man "kan leva" på väldigt viktigt det med, men 15000 efter skatt lever de flesta hyggligt på, ocg det är heller ingen ovanlig lön om man jämför med t ex undersköterska, förkollärare mm,mm

nu har jag fått 3 fina böcker hem i brevlådan :):banana:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp