Nya katter, eller, jekla skit oxå! :\ Hjälp?

N

NordicKnight

Den ena åkte på rännskita vid hemkomst, det fixade vi med lite överkokt ris och lite kokt torsk på ett jehu... den mår bra nu.

Men, vi fick två, den andra har åkt på något i luftvägarna och hostar och nyser, vill inte dricka, äter bara lös färs med vatten (geggat i äggula).

(ja, färs och ägg har vart fryst, förberedde lite smart tror jag.. :))

Varma öron, varm, blöt nos... (eeeeeek! glömt att köpa en termometer..)

Inget större slem som kommer vid nysningar, ibland lite gula snorkråkor, men, mycket hostande, kväljande, sväljande, sedan
spontant sovande, vill inte leka, kanske knata runt, går på lådan, men helt ointresserad av vanliga kattmaten.

När den försöker dricka blir det ett par lapningar, försöka svälja, ser ont ut, vill inte mer.. Men, som sagt, nötfärs med äggula slinker ner bättre ser det ut som.

Vi kan inte komma till en veterinär förrän på måndag, 65 km till närmsta, min fråga är, förutom att det kanske är kattsnuva (meh), hur mycket vätska måste en 3 månaders på ca 800 gr ha per dygn för att klara sig, så vi kan hålla lilla nissen igång?

Nötfärs är ju en massa vätska, men, behöver de inte mer? Den åt ungefär ca 5 matskedar färs idag med 1 äggula totalt, och ca 50 ml grädde (den klarar grädde enligt tidigare ägare, har ej fått diaree).. får amoxillin,, men är heeeelt lealös, de dubbla ögonlocken glider upp, vilket jag förstår betyder att de inte mår bra alls.. :(

Får ju lite panik, men det finns fanken ingen veterinär i närheten som har öppet... Kalori mässigt så tror jag den fått i sig tillräckligt idag, men vätske mängd, vet jag inte, kan imorgon få en doserings spruta utav grannen, då kan man ju forcera vätska..

Men, som sagt, har inte haft erfarenhet med kattungar, bara dåliga äldre katter, där vet jag hur mycket de behöver, man vill ju inte peta i för mycket heller så de kanske kräks och får upp något i lungorna.. :o

Sjukt att detta händer lagom till HELGEN.. :}

Lite panikartat postande, men, man blir ju lite nervös med sjuka kattungar och när man inte kan få någon direkt bra hjälp snabbt.. :o De små kan ju torka ut väldigt snabbt vet jag.. har som sagt alltid tagit hand om äldre katter förut, men aldrig kattungar.. nu tror jag att jag vart smart tidigare.. :\
 
Sv: Nya katter, eller, jekla skit oxå! :\ Hjälp?

låter inge bra. min bäbis är ca 6 månader nu, när han kom hit (10v) så verkade han lite hängig första dagarna, och åt absolut ingenting.. så jag försökte ge han allt möjligt i både föda och vätska, räkor och vanlig mjölk gick ner. är ju igentligen inge bra att ge mjölk, men något måste de ju få i sig.
Tror det är ett par dl vätska dem ska ha om dagen, men är inte helt säker. Hoppas det löser sig!
 
Sv: Nya katter, eller, jekla skit oxå! :\ Hjälp?

Ja, man blir ju så jekla nervös.. vet att det även påverkar dem om man kommer skakande med en tallrik o.s.v.. :}

Men, de behöver ju sin vätska!

Fick i lilla killen ca 40 ml grädde till..

Det vore ju mumma om han ändå åkte på diarre nu, men, han har förkovrat sig tidigare på grädde utan problem, så peppar peppar..

Börjar undra om det inte sitter fast något någonstans, om både nötfärs och grädde slinker ner, men rent vatten orsakar hosta och lite kväljande?
 
Sv: Nya katter, eller, jekla skit oxå! :\ Hjälp?

Märkligt.. det kan ju va något som fastnat, men då borde han ju försöka spy tycker jag. han är inte vaccinerad imot snuva? fast det brukar ju inte va så vanligt iaf eftersom de flesta är vaccinerade. kanske är en vanlig förskylning förhoppningsvis.
om du har möjlighet att ta dig till en vanlig mat butik imorgon eller något så kan du prova att köpa kattmjölk, För det är ju inge bra om han får diarre oxå för det är ju jobbigt för dom.
 
Sv: Nya katter, eller, jekla skit oxå! :\ Hjälp?

Det är det roliga, den här sjuka kissen är 3 månader, fick sin första vaccination förra veckan.. :}

Honan vi fick med, var vaccinerad samtidigt, hon är dock 5 månader, så hoppas hon klarar sig bättre.. Hon klarar dock inte grädde längre, eller byte på föda, då blir det spraj i lådan.



Börjar undra med om det inte är något som sitter fast någon stans, fast, han har feber, väldigt varm och snorig.. Gaaaah! Men, man vet ju själv hur man kan må om man åker på en rejäl riktig illa förkylning.

Fick i honom lite till nötfärs med vatten dock, så han får ju i sig lite prylar iaf.. men sedan går han och kollapsar i en liten hög..

Kanske man borde lugna ner sig lite med mat och vatten oxå?

Man kanske är lite "för" på lixom med..

Man vill ju även inte störa små katter för mycket vet jag.. men fanken, sånt här är inget kul alls, när de gått ifrån att flyga över väggarna till att de ligger ner kurar och gömmer sig, och har klara tårar...

Tror jag kör vidare på att ta hand om äldre katter efter dessa, vet inte varför, men de "förstog" jag mig bättre på... :/
 
Sv: Nya katter, eller, jekla skit oxå! :\ Hjälp?

Rent spontant så är din katt knappast 3 månader (13v) om den väger 800g! Snarare mer 7-8v om inte katten är sjukligt mager.

En kattunge blir lätt uttorkad och behöver vård fort. En kattunge som inte får i sig tillräkligt med vätska under en tid kan göra så att katten njurar slutar att fungera. Grädde ger inte mycket vätska utan katten behöver vatten.

Om du tar ett tag i nackskinnet, far huden tillbaka snabbt eller går de trögt?

Vars bor du för nån stans nån här kanske vet en veterinär nära dig...
 
Senast ändrad:
Sv: Nya katter, eller, jekla skit oxå! :\ Hjälp?

Din skyldighet som djurägare är att se till att djuren inte lider och får den vård dom.behöver. kattsnuva kan ta död på dina katter innan måndag. Jag skiter i om du har 50 mil till veterinär, det är bara att åka!!!
 
Sv: Nya katter, eller, jekla skit oxå! :\ Hjälp?

Kan mycket väl vara utav vaccinationen han har blivit dålig om han fick det förra veckan. Det vet man ju att även människor kan bli dåliga av och få feber, speciellt barn.
 
Sv: Nya katter, eller, jekla skit oxå! :\ Hjälp?

Det löste sig under dagen, lyckades få skjuts till vet.. Var inte uttorkad, men dock lunginflammation.. :o

Fått antibiotika, typ allt som behövdes.. :)
 
Sv: Nya katter, eller, jekla skit oxå! :\ Hjälp?

En katt ska absolut inte visa sådana kraftiga symptom på vaccin.
 
Sv: Nya katter, eller, jekla skit oxå! :\ Hjälp?

Veterinären sa att han antagligen hade det redan när han fick vaccinet, vilket stämmer med 10-18 dagars inkubations tid..

För övrigt så sa han att kött är perfekt för katter som inte vill dricka, men kan äta, eftersom det är 60-80 % vatten.. älgkött är det bästa, 85% vatten, men, allt bör ha vart fryst i 72h för att döda ev. parasiter.

Katter är gjorda för att utvinna vätska ur födan, särskilt yngre katter är tydligen extra bra på det, eftersom de inte har upplevt vårat mekaniska torrfoder ännu..

De här åker på BARF diet så snart som möjligt.. :) Alla katter jag haft har levt länge och väl på det, utan njurstenar, leverproblem et' al.

(biologiskt anpassat färsk mat, faktiskt billigare än whiskas, men, 100% anpassat för kattdjur, inge torrfoder fullproppat med majs och vete.).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp