Nya läderprylar... Hur göra?

Corax

Trådstartare
Ja hur gör man egentligen med nya selar och dylikt? Har nämligen köpt en ny tömkörningsgjord men vet inte riktigt hur jag ska hantera den så här i början.
Dränka in den i olja? Smörja? Bara använda?
Hur får man helt enkelt lädret att hålla längst?
Kan väl tillägga att det är bra läder!

Sv: Nya läderprylar... Hur göra?

Undvik olja, smörj av den med sadeltvål som innehåller glycerin och ta på fett nån gång då och då, typ effakt eller tip-topläder.

Varför skall man inte dränka in i olja?
Hälsning Maja

Det ska inte behövas om lädret är vettigt garvat. Dessutom gör det ytan ful om man dränker in lädret i olja, det är svårt att få någon riktig gland igen.

Nytt läder blir mjukt av att användas och böjas!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 985
Senast: lirco11
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader... 10 11 12
Svar
237
· Visningar
17 086
Senast: Migo
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 077
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka