Nya postrutiner försvårar för uppfödarna i norr

Från och med 1 januari tar det två dagar för PostNord att dela ut expressleveranser på längre sträckor. Det här ställer till stora problem framförallt för uppfödarna och seminstationerna i norr. Ridsport har hört med några nordliga seminstationer hur de kommer att lösa problemet. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://www.tidningenridsport.se/nya-postrutiner-forsvarar-for-uppfodarna-i-norr/
 
Men snälla nån, det finns ju betydligt fler transportfirmor än Postnord! Anställa en ungdom som flyger omkring, vilken idioti! :banghead:
 
Jag kan ju bara svara för Jetpak där jag jobbar, men vi har sällan leveranser som tar mer än 10 h. Går det inte flyg så kör vi, typ. Men det går ju massor av flyg i sverige dagligen.
Man måste alltså inte ha egna plan, vi bokar in våra försändelser på de reguljärflyg som går. Det funkar utmärkt :up:

Ja jag tror nog det bara är Jetpak som kan leverera nämligen. Och frågan är om det inte blir billigare med en människa ;), flygfrakt över natt brukar bli väldigt dyrt.
 
Ja jag tror nog det bara är Jetpak som kan leverera nämligen. Och frågan är om det inte blir billigare med en människa ;), flygfrakt över natt brukar bli väldigt dyrt.
Njae, nu kan jag ju bara höfta men jag skulle gissa på att ett flyg från ARN till LLA (Luleå) som går samma dag skulle kosta ~3000:- med leverans samma dag. Men det beror ju mycket på storleken på paketen också. Det gäller ju att det sampackas så mycket som möjligt också.
 
Njae, nu kan jag ju bara höfta men jag skulle gissa på att ett flyg från ARN till LLA (Luleå) som går samma dag skulle kosta ~3000:- med leverans samma dag. Men det beror ju mycket på storleken på paketen också. Det gäller ju att det sampackas så mycket som möjligt också.

Ja och en människa kanske kan få med sig tjugo stycken?
 
Ja fast som sagt om inte "staten" (det borde det fanimig fortfarande vara) ens kör post varje dag, så... Det ÄR svårt med spermaskicken.

Jag kanske missförstår, men är det inte med DHL Express som en av deras egna kurirer kommer och hämtar posten. När mitt skickades i Luleå, så var det i Stockholm samma dag, via flyg. Då kom DHL personen och hämtade paketet från inlämningstället och det registrerades på arlanda samma dag. Måste ha varit flygtransport
 
Men vad säger att man inte kan packa 20 doser tillsammans och skicka för 3' då?

Man skulle säkert kunna packa bättre. Men oftast kommer ju skicken från många olika platser och ska till många olika platser, och alla måste ha sin egen kyla. Så jag tror det är svårt att få till logistiken utan mänsklig inblandning, faktiskt.

Sen tror jag inte särskilt mycket på idén med att ha en människa som flyger med paketen heller, iofs, men jag förstår att man börjar tänka i de banorna. Det är ogörligt att betala 3000:- per skick (fast jag tror inte det kostar så mycket, från utlandet ca 1000:-).
 
Jag kanske missförstår, men är det inte med DHL Express som en av deras egna kurirer kommer och hämtar posten. När mitt skickades i Luleå, så var det i Stockholm samma dag, via flyg. Då kom DHL personen och hämtade paketet från inlämningstället och det registrerades på arlanda samma dag. Måste ha varit flygtransport

Jag bor inte i Norrland så jag vet inte, jag vet dock att de oftast använder Jetpak för inrikes.
 
Man skulle säkert kunna packa bättre. Men oftast kommer ju skicken från många olika platser och ska till många olika platser, och alla måste ha sin egen kyla. Så jag tror det är svårt att få till logistiken utan mänsklig inblandning, faktiskt.

Sen tror jag inte särskilt mycket på idén med att ha en människa som flyger med paketen heller, iofs, men jag förstår att man börjar tänka i de banorna. Det är ogörligt att betala 3000:- per skick (fast jag tror inte det kostar så mycket, från utlandet ca 1000:-).
Jag tog ju bara en siffra ur luften men ge mig några adresser och relevanta mått så kan jag kolla pris nogrannare ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Att PostNords expressleveranser från och med i år kunde ta två dagar ställde till problem för uppfödare och seminstationer, framför allt...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det nya samarbetsavtalet för transportsperma presenterades häromdagen av Svenska Hingsthållare som lösningen på de tidigare problemen...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter ”Jag tror inte att stuterier norr om Dalälven försvinner med de nya reglerna för PostNord. De kommer att hitta olika lösningar”. Det sa...
Svar
3
· Visningar
686
Senast: ptr
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter ett uppmärksammat debattinlägg blev ridsportens diskriminering i friskvårdsfrågan ett ämne i TV4:s Nyhetsmorgon. Lagstiftningen...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp