Nya regler för djurtransporter

Sv: Nya regler för djurtransporter

Jag tror min gick på ca 2800:-. Jag gick i Flyinge en lördag... Som privatperson. Vill kunna ställa upp som chaufför till de som ev behöver det även om de har firma. Dessutom så behöver man inte vara orolig om man skulle skaffa en firma eller åka till ett land där det behövs...
Jag lärde mig faktiskt lite på kursen- men de lär ju inte direkt ut HUR du ska köra släp... utan vilka regler som finns för att göra det. Viktmässigt fick man också öva lite iofs. Det enda som möjligtvis skulle hjälpa till i rent körkortsmässiga sammanhang.

Tycker som en del andra.. Alla släp man får köra över 30km/h skulle man ta körkort för... Jag hade inte en aning om många viktgränser innan jag tog BE- bara höftade om folk körde olagligt eller ej... Vilket de flesta gör ;)
Har själv kört olagligt så det förslår utan att veta om det...
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

Jag har inte mina i företag men hamnade ändå på listan över de som behöver kompetensbeviset!
I stort sätt så behöver alla som tävlar och kör mer än några mil, gå kursen. = vinstdrivande syfte.
Undantaget är de som kör sina hästar till o från bete, till o från fodervärd och till o från veterinärbesök samt de som kör (kommer inte ihåg km antalet men runt 5 mil om jag inte minns fel)korta sträckor.

Visst var du en av oss som gick kusen ganska tidigt? Jordbruksverket valde ju senare (efter ganska mycket påtryckningar från olika håll) att göra en mycket "snällare" tolkning av direktivet. Detta gäller dock bara i Sverige, Danmark tex gör en mycket hårdare tolkning.

2400kr är inte så mkt med tanke på hur mkt pengar en del lägg er ner på blingbling huvudlag och snoffsiga täcken. :cool: Gå kursen istället och se det som ett steg för att man i framtiden lättare ska komma åt alla som kör sina hästar på ett dåligt och olagligt sätt! Det finns många okunniga hästägare där ute som borde veta mer!

:bow::bow::bow:
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

Är amatörtränare

Jag och min fru gick kursen i jan -08 och fick därefter veta att registrerade tränare inte skulle behöva kompetensbevis. Inom Galopp och trav då.
Eftersom min fru är tränare och jag är ställföreträdande, innebär det at vi kastat 5000:- i sjön. :mad:
Kolla med SG el. STC för säkerhets skull
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

Jag och min fru gick kursen i jan -08 och fick därefter veta att registrerade tränare inte skulle behöva kompetensbevis. Inom Galopp och trav då.
Eftersom min fru är tränare och jag är ställföreträdande, innebär det at vi kastat 5000:- i sjön. :mad:
Kolla med SG el. STC för säkerhets skull

Så här står det i annonsen som Dalatravet haft på sin hemsida inför en kurs som hölls i Rättvik nyligen:

Enligt EG-förordningen måste alla som i samband med en ekonomisk verksamhet transporterar levande ryggradsdjur ha ett kompetensbevis att visa upp vid kontroll. Därför anordnar vi en utbildning godkänd av Jordbruksverket.
Professionella tränare som i sin rörelse transporterar hästar omfattas av kravet.

En överenskommelse har gjorts mellan STC och Jordbruksverket där B-tränare (generellt) undantas från att omfattas av regelverket.

Dock med följande undantag:
Är du B-tränare och din huvudsakliga intäkt kommer från hästverksamheten skall du kunna uppvisa kompetensbevis vid kontroll.
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

Det som är nytt från och med nu är att det inte längre räcker att visa att man är anmäld till en kurs för att det ska vara okej, utan att man faktiskt måste ha kompetensbeviset i sin hand.

Däremot är det helt fel att skriva att alla som har hästar registrerade i firma måste ha beviset, för det stämmer inte heller. Här kan du läsa Jordbruksverkets förtydligande angående vilka som behöver kompetensbevis vid transportera av hästar. http://www.sjv.se/nyhetsarkiv/nyhet...sportregler.5.8464c7511816bfd5c380001319.html
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

Kursen har inget med transporttekniskt kunnande att göra, det handlar om djurskydd, transportlängd, utrustning i transport etc.

2400:- är i mastigaste laget för det kursmaterial och de föredragshållare som fanns på plats, men eftersom de är ensamma om att anordna kursen så gäller det väl att hugga för sej.

Man får väl vara glad att det slutade på den summan och att man slapp offra mer än en helgdag, mina danska kurskamrater skulle gå tre dagar och betala betydligt mer. Nu åkte de kollektivt över sundet och sparade därmed pengar.

Hoppas att ni ser till att få era transporter kollade av djurskyddet också, annars kör ni inte lagligt i vilket fall som helst....
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

Personligen tycker jag det är konstigt att man bara man har vanligt B-körkort får köra häst i transport. För hur mkt på körkortsutbildningen ägnas åt vikter och hästens välmåga?

Men hur mkt tid ägnas åt att lära sig köra just häst (eller djur för den delen) när man tar E-körkort? Ingenting har jag förståt det som. Jag tycker man ska göra om hela körkortsbiten och lägga till en egen bokstav för att få transportera djur. Det skulle vara det bästa ur allas synpunkter. Jag menar för att kunna trp hästar behöver du inte veta HUR du ska packa en husvagn för att att få rätt kultryck. Däremot behöver du får lära dig hur du ska köra så att hästarna får det så bekvämt som möjligt där bak.
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

Det nämns möjligen i BE-läroboken i förbifarten, men annars nämns inget.

Mer skrämmande är väll då att man kan ta B-kort där ingen släppraktik ingår, endast en liten teoretisk del med vikter som ingen endå verkar förstå...
Och endå får man lasta 700 kilo häst i ett släp och dra iväg helt lagligt. Att man knappt vet var man har hörnorna på släpet eller har en susning om hur man backar är tydligen ointressant...

B kort borde innebära max lätt släp (totalvikt 750 kilo), allt annat borde kräva BE...
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

Numera kan man gå via Studiefrämjandet Uppsala. De har distanskurser. Betydligt billigare.
Jag gick den dyra ifjol våras. Nödvändigt.
De andra i familjen går distans.

:laugh:
 
Sv: Nya regler för djurtransporter

Numera kan man gå via Studiefrämjandet Uppsala. De har distanskurser. Betydligt billigare.
Jag gick den dyra ifjol våras. Nödvändigt.
De andra i familjen går distans.

:laugh:
Spännande! Det är precis vad vi väntat på för makens skull. Jag gick den dyra utbildningen förra året + besiktade mina släp hos djurinspektören.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Från och med den 21 april 2021 ska alla som har en anläggning med djur, som transporterar djur eller som hanterar avelsmaterial ha...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 369
Senast: vilde
·
  • Artikel
Hästnyheter Från och med årsskiftet började en ny EU-lag om registrering för hästar att gälla. En lag som lett till att bland annat ridskolor har...
Svar
0
· Visningar
516
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det har varit svårt att påverka. Det menar LRF Hästs Erica Lindberg kring Sveriges hantering av det nya EU-direktivet kring hästpassen...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var inte bara för människor som id-kraven skärptes vid årsskiftet. Nya regler när det gäller pass för importerade hästar kan bli en...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp