Bukefalos 28 år!

Nya regler oroar ridskolorna

Sv: Nya regler oroar ridskolorna

Spiltor är inte problemet, men att det finns hästar som inte får gå ut i hage är skrämmande.
Vet att det är så på flera ridskolor, och så undrar de varför hästarna är överaktiva och besvärliga på lektionerna. *muttrar*
 
Sv: Nya regler oroar ridskolorna

Jag förstår heller inte problemet. Hästarna borde gå ute minst 6-7 timmar varje dag och går sen 2-3 timmar lektion. Det blir inga 16 timmar inne i spiltan då. Hästar som är halta eller av annan anledning inte kan gå lektion går förhoppningsvis ute hela dagarna i vanlig hage eller sjukhage.
Flera ridskolor har med framgång ställ om till lösdriftsystem. Det borde passa ännu fler.
Kan tänka mig att det är ridskolorna i storStockholm som får problem då de inte har hagar.
 
Sv: Nya regler oroar ridskolorna

:confused: Fattar inte det heller. det är mycket värre när dom på vissa ridskolor låter hästarna gå på lektioner 4-5 timmar och mer!:eek:
 
Sv: Nya regler oroar ridskolorna

Tja, det finns några gnälliga som har fått mer utrymme både i media och hos SvRF än vad dom borde ha fått....

Att man inte kan hålla på med hästhållning på ställen som Östermalm borde inte komma som någon överraskning !

Heja Djurskyddsmyndigheten :)
 
Sv: Nya regler oroar ridskolorna

sikken bra ide....förstår inte varför dom gnäller...hästar ska inte stå instängda mer än 16 timmar...fixar inte vissa ridskolor det så får dom väl lägga ner verksamheten då:banana:
 
Sv: Nya regler oroar ridskolorna

16 timmar är ändå ganska lång tid att stå bunden i en spilta...
 
Sv: Nya regler oroar ridskolorna

Många ggr ifrågasätter jag myndigheters nya regler för djur och djurhållning och undrar om de som tagit besluten kan någonting alls om djuret i fråga?!

Dock ser jag inte problemet i just denna fråga faktiskt! För mig är det självklart att hästar ska vistas ute så mkt som möjligt! Och det är också en självklarhet för mig att det i ett stall ska finnas rejäla rasthagar och/eller hagar så alla hästar får utevistelse lämpligt antal timmar varje dag. Med hage/rasthage så menar jag inte "frimärkshagar", de är i min värld sjukhagar där hästar som inte får springa pga skada ska stå.

Jag tycker inte hästar som rids rejält tex ridskola och tävlingshästar ska stå ute i ur och skur 10-15 timmar om dygnet året runt. Men i småregn eller uppehåll så tycker jag hästar ska gå ute minst 5-6 timmar om dagen, är det sommar och fint längre.
Det under förutsättning att hästen får daglig rejäl motion, om inte ska den gå ute ännu längre anser jag.

Lösdrift tycker jag är bra om den fungerar. Lösdrift ska ju inte vara som en del människor verkar anse, släpp hästen i en hage och glöm bort den där med en dragig vedbod som skydd.
Och inte alla verksamheter passar att ha hästar på lösdrift, och inte heller alla hästar passar på en lösdrift.
Som exempel en rätt nyligen inflyttad häst till stallet där jag har min häst uppstallad. Den hästen kom från en lösdrift, den var så smällfet att ägarna inte vågade rida hästen fullt ut, den var så tjock så den riskerade att inte hålla för ridning! Hästen reglerade inte, trots att den gått över året på lösdrift sitt höintag, den åt hela tiden!
Numera får hästen runt 10 kg hö/dygn (halvblod, knappt 500 kg) och är lagom i hullet och funkar perfekt i ridning.

Och storstadsridskolorna får ursäkta, det är inte lämpligt att bedriva hästverksamhet mitt i en storstad utan utrymme för hagar!
 
Sv: Nya regler oroar ridskolorna

Håller med er andra!

På min ridskola går hästarna ute från nio på kvällen till tolv/ett på förmiddagen (förutom då det ösregnar.) Man märker att dem mår mycket bättre av det och är mycket lugnare att rida nu på sommaren när de går ute på nätterna.
 
Sv: Nya regler oroar ridskolorna

Mycket bra lag. På våran ridskola går hästarna ut 7 på morgonen och kommer in kl 2. Sen rids ALLA hästar minst 6 dagar i veckan. Söndagar är lediga dagar då dom går ute till 5 tiden. Och på sommaren går dom ute ist hela tiden då dom inte rids.

Tycker ändå att det är lite för lite utevistelse.

´Men man borde skriva om regeln lite ist för max 16 timmar i spilta. så tycker jag det böorde vara minst 5 timmars utevistelse utan ryttare per dag. Tycker inte att dte är okej för en häst att ex vis stå 24 timmar i en box.
 
Sv: Nya regler oroar ridskolorna

Från början var det ju tal om lagstadgad utevistelse...

Men det vart ju sånt liv på våra intresseorganisationer som tex SvRF, som ju verkligen företräder ALLA hästintresserade i hela landet... eller kanske inte förresten, det verkar som dom flesta faktiskt vill ha utevistelse på hästarna men detta speglas inte alls i SvRF´s remissvar.

Avståndet mellan SvRF´s ledning och medlemmarna verkar vara lite för stort :confused:.
 
Sv: Nya regler oroar ridskolorna

Jag blir bara arg!!.. Var på en ridskola i lördags i sthlm. Jag vblev allvarligt talat gråtfärdig.Det fanns kanske 2-3 hagar som var 5x5. Stallet var mörkt och trångt. Hästarna stod uppbunda i spilta och såg verkligen ut att må skit kasst. Jag ville bara ta med dom där ifrån och släppa ut dom på en stor äng och låta dom springa.
Jag fattar inte hur man kan jobba på en ridskola och se skiten varje dag. Jag fattar allvarligt talat inte hur människor tänker. Det är så jäkla sorligt. Jag är så himla glad att min häst har det så bra men samtidigt kan man inte glömma sorgen i de andra hästarnas ögon. Det är ren djurplågeri och det är sorligt att det ska behövas lagar för att folk ska fatta.
 
Sv: Nya regler oroar ridskolorna

Just det att ridskolehästar som får gå ute hela sommaren blir lugnare att rida, det har jag sett på flera olika ridskolor jag också.

En ridskolehäst vill man ju aldrig i ngt läge ha lika "taggad" som en tävlingshäst, så personligen kan jag inte förstå de som inte vill ha sina ridskolehästar så på sommaren? :confused:
Det trevliga är ju också att det lugnet ridskolehästarna får på sommaren, det håller de med sig resten av året när de inte går ute dygnet runt tycker jag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Plönninge brukar bjuda på fina förutsättningar för goda prestationer. Så även den 30 augusti när det åter var...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Lördagens maraton resulterade i en hel del omkastningar och flera nya ledare totalt...
Svar
0
· Visningar
661
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) För toppnoteringen 50 000 euro blev fuxfölet Daktylius (e Don Romantic-De Niro) dyrast vid oldenburger fölauktion i Vechta...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Så här långt har 24 fälttävlanshästar testats. Alla provsvaren har varit negativa...
Svar
0
· Visningar
715
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp