Nya sadeln rör på sig - vad är fel?

mian1

Trådstartare
Förra sadeln låg snett. Nu har vi köpt en ny som vi håller på att prova. Den hamnar också snett!
Hästen är en rund haflinger och sadeln är en Griffin Haflinger. I övrigt ser sadeln ut att passa jättebra, men då ryttaren står i fältsits så glider sadeln snett, alltid åt höger.

Vad är fel? Bomvidden? Eller finns det något att göra så att sadeln stannar kvar rakt? Förra sadeln, den nya och även då han provat hästkompisens - alla glider de åt höger, ingen stannar still.

Ska jag lämna tillbaka sadeln? Har provat den med ett vitt lakan under och för övrigt ligger den jättefint. Lakanet är jämnt smutsat, sadeln trycker inte och ja, den ser verkligen bra ut på honom.
Eller ska jag på något sätt stabilisera sadeln och leva med att den kan glida i sidled ibland?

Vad göra? Jag har ju väntat så på denna sadel och vid första utprovningen såg den ju så perfekt ut. :(
 
Det kan ju vara så att hästen av någon anledning skjuter över sadel åt höger sida. Det är ju inte helt ovanligt om den inte är tillräckligt stark i musklerna.

Någon mer ingående info ska jag inte ge dig eftersom jag inte är rätt person till det.........:crazy:
 
Ryttaren sitter snett? Då min kusin rider vår runda fjorda glider sadeln alltid till vä, hon sitter snett åt vä. Då jag rider ligger den stilla.
 
Alternativ 1. Ryttaren är sned/sitter snett
Alternativ 2. Hästen är sned

Jag tror inte att det är sadeln som är sned. Det finns sneda sadlar, men om flera sadlar legat snett på hästen borde det inte vara där felet ligger!
Du skriver att sadeln glider snett då ryttaren står i fältsits. Jag gissar att ryttaren sitter snett i sadeln och att problemet blir mer märkbart då h*n ställer sig upp i fältsits och då trampar sadeln åt ena hållet!

Nirak
 
Spontant skulle jag föreslå att mäta stiglädren. Lädret töjer sig olika och även om du har samma hål kan det skilja flera centimeter mellan lädren. Lädret kan också töja sig olika mycket under belastning så läder som är exakt lika när du går från stallet kan skilja flera centimeter efter första galoppen. T ex beroende på ojämnheter i materialet eller på att du själv av någon anledning trampar olika tungt i stigbyglarna. Du kan ha lagt dig till med vanan att luta överlivet något eller kompensera för att hästen skjuter över dig på ena rygghalvan. Du kan också belasta stiglädren olika för att du alltid sitter på samma nedsittningsben ute i terrängen (påstår inte att det är så, bara kastar ur mig förslag).

För att komma tillrätta med problemet krävs att du själv är väldigt kroppsmedveten och hela tiden korrigerar sadelns läge och din sits, och trampar tillbaka sadeln åt vänster så fort den glider det minsta snett. Om sadeln i övrigt ligger bra och inte trycker eller skapar problem någonstans så är det ju inte en ny sadel som behövs. Antar att din haflinger är rund om ryggen och att det kanske inte finns så mycket manke håller emot belastningen i sidled. Det krävs alltså mindre för att sadeln ska glida.

mvh
Lejonelle

PS En ny sadel packar sig ju lite i stoppningen vilket kan göra det bättre med tiden när den formar sig efter ryggen. Men en ny sadel kan också av samma skäl lätt bli sned eller baksutten, om man inte passar sig.
 
Tror på nr.2 - att hästen är sned. Sadeln glider åt höger både då min man, då jag eller då någon av de två medryttarna rider. Första sadelprovningen, då jag red, hade jag inga stigbyglar. Då gled sadeln inte speciellt mycket, men hade ändå en tendens att luta åt höger.

Den stora frågan är då - VAD ska jag göra med sadeln? Och hur kan jag komma till rätta med problemet?
Ska jag behålla eller lämna tillbaka Griffinsadeln? Jag har veckan ut på mig att bestämma mig, men vill självklart inte använda sadeln för mycket och riskera att inte få lämna den tillbaks.
Kan gissa att oavsett vilken sadel jag köper så kommer den att glida åt höger. Kan jag stabilisera sadeln på något sätt?
 
Kanske inte så mycket stabilisera sadeln, som stabilisera ryttaren och hästen. Någon av er är troligen sneda, eller båda två. Ta hjälp av en bra ridinstruktör!
 
Om hästen är sned - hur stabilisera honom? Det är en 20-årig promenadhäst och han rids i skogen. Har tidigare "arbetat" som turridningshäst och är lite sliten i bl.a. framknäna.
Ryttarinnan är liten och lätt och hon korrigerar alltid om sadeln börjar glida. Jag red bakom för att inspektera sadeln noga och det är framförallt då vi går i brantare nerförsbackar som sadeln glider. Hästen har lite svårt för nerförsbackarna pga sina knän och han brukar ta det extra försiktigt.

Vanlig ridning, rakt fram på plan mark, gör inte att sadeln glider.
 
Ingen resår, men det är en vanlig, smal bomullsgjord. Det känns som om den är för smal och bara håller sadeln på plats framtill. Ska köpa en bredare gjord till honom i veckan. Kanske blir det bättre så? Min stora häst har en ergonomisk gjord som är bredare och som känns mycket rejälare. Hennes kan jag inte prova på honom för den är alldeles för lång.
 
Det är inte sadeln och utrustningen du bör koncentrera dig på utan hästen! Fråga dig varför den är sned och vad du kan göra åt det! Av din beskrivning att döma sitter snedheten i hästen och inte i sadeln.

Nirak
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 029
Senast: sandrafors
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 976
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 643
Senast: oki
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 041
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp