Nya veterinärutredningen

Precis! Nu kan ju jag lägga kanyl själv om de vägrar men hur många hästägare kan det?
DV får självklart lägga kanyl och ge dropp till hästar, måste vara ett missförstånd.
Sedan är det såklart upp till veterinären att bedöma i varje enskilt fall om det är något som behövs eller inte och droppbehandling i fält kanske av diverse anledningar inte är bästa alternativet.
 
Jag bor så att vi har ett djursjukhus som tar emot smådjur dygnet runt inom rimligt avstånd. Till närmaste nattöppna klinik (UDS) har vi 80 mil så det är ändå inget alternativ. Av de privata aktörer vi har här som kör stordjur har vi en som svara när hen kan/har lust på jourtid. En av de andra har i alla fall tidigare tagit jourer åt DV i bland.
Sen är jag väl inte helt imponerad av DV som vägrar sätta dropp på kolikhästar. En kollegas häst fick avlivas och då hade de behandlat den i två dygn utan att sätta dropp. Fattar inte vad de är så rädda för. Tromboflebit? Är det en större risk än koliken?
Va? Min fick dropp av DV hemma i stallet i samband med kolik.
 
Utredningen konstaterade att om man tog bort undantaget och införde jour i enlighet med arbetstidslagen skulle det statliga anslaget behöva öka från 110 millar till 235 (har jag för mig, minns inte exakta siffror men det var mycket..).
Det blir helt enkelt både billigare och mer vård utförd om veterinärerna jobbar natt utöver sin 40 (+) h dagvecka, jämfört med om de som jobbar kväll/natt ska ha rätt att vara lediga på dagen. Så då landar man återigen i frågan om vem som ska finansiera nattbemanningen..
Eftersom Sverige vill hålla flaggan högt vad gäller djurskydd så får kanske staten inse att man då också får ta en del av kostnaden för att folk ska kunna följa lagen. Visst är 225 mille en stor summa men rent krasst en spottstyver i statsbudgeten (vilken enligt snabb googling uppgick till 1137 miljarder på utgiftssidan för 2022) framförallt med tanke på att det troligen skulle skapa mervärde på andra ställen i samhället.

I övrigt håller jag med om att man måste börja tänka ett steg längre och sluta tramsa med att öka utbildningsplatser när det största problemet är att folk flyr yrket. Finns ju ett otal exempel på den typen av retorik och inte inom något område har ökade utbildningsplatser, vad jag vet, löst problemet.
 
Där jag bor lyckas de med nöd och näppe få ihop någon form av jourverksamhet hos distriktsveterinärerna, med hjälp av diverse inhoppande privatpraktiserande veterinärer. För ett par år sedan stängdes hästkliniken på travet och samtidigt gick dåvarande distriktsveterinärerna ut med att de hade personalbrist - det fanns TVÅ veterinärer som skulle dela på hela södra Kalmar läns dag- och jourverksamhet. Hästkliniken har åter öppnat i privat regi men är bara öppen vardagar på dagtid.
Jag har fyra timmar restid till närmaste hästklinik med jourverksamhet och möjlighet till stationärvård dygnet runt.
Som läget är nu är jag glad att veta att en av mina grannar har bultpistol och kan hjälpa till med avlivning om det behövs akut. (han är även jägare)
 
Tillgänglighet nattetid är verkligen ett dilemma. Ska man kunna attrahera arbetskraft till nattskift måste man erbjuda rimlig lön och återhämtning, och den kostnaden går inte att tjäna in på de fåtal patienter som faktiskt behöver natten. Så frågan är väl i grunden hur mycket nattillgängligheten får kosta, och vem som ska betala.
Rent ekonomiskt behöver inte natten försörja sig själv. Det handlar om att ha tillräcklig med lönsamhet i verksamheten för att kunna erbjuda den servicen dygnet runt jour innebär.

Alla karuseller på Liseberg drar inte in sin egen vikt. Korven på IKEA går verksamheten back på. Men det är en service och framför allt en ideologi.
 
Jag har sett dig skriva att det fungera i övriga Europa i andra trådar, så en nyfiken fråga från någon som inte är tillräckligt insatt då. Men varför fungerar det med nattöppna kliniker, tillgängliga veterinärer, oförsäkrade djur och lägre veterinärkostnader där? Vad är annorlunda som gör att det fungerar där men inte här?
Mycket har ju med skattesystemet att göra. Veterinärtjänster i Sverige har 25% moms. Nu kan jag inte alla europeiska länder, men jag bodde många år på Irland. Där betalar lantbrukare bara 5% moms. För alla andra är det 9% moms på veterinärtjänster. Sociala avgifter finns inte för egenföretagare på Irland om man tjänar mindre än €100.000. Över det ligger de sociala avgifterna på 11%. Jämför det med Sverige får du se vilken skillnad det blir.

På Irland finns bara privata klinker och man ringde den veterinären man liksom var ansluten till och som hade dig som kund. Svarade de inte i telefonen fick man ringa någon av de andra. Aldrig varit med om att jag inte fått tag på en veterinär även nattetid.
 
DV får självklart lägga kanyl och ge dropp till hästar, måste vara ett missförstånd.
Sedan är det såklart upp till veterinären att bedöma i varje enskilt fall om det är något som behövs eller inte och droppbehandling i fält kanske av diverse anledningar inte är bästa alternativet.
Jag vet att de får men av någon anledning vill de inte. Självklart är det upp till behandlande veterinären men i mina ögon är det inte god praktik att behandla en kolikhäst i flera dygn utan att ge dropp.
 
Rent ekonomiskt behöver inte natten försörja sig själv. Det handlar om att ha tillräcklig med lönsamhet i verksamheten för att kunna erbjuda den servicen dygnet runt jour innebär.

Alla karuseller på Liseberg drar inte in sin egen vikt. Korven på IKEA går verksamheten back på. Men det är en service och framför allt en ideologi.
Om privata ska ta natten så måste den löna sig på något sätt - Liseberg har kvar de mindre lönsamma karusellerna och IKEA korven för de lockar kunder till den mer lönsamma delen av verksamheten. De bedriver inte välgörenhet.

En väldigt stor del av den svenska veterinärvården drivs av riskkapitalbolag - det är deras jobb att tjäna så mycket pengar som möjligt. Varken kunder, anställda eller samhället i övrigt kan utgå ifrån något annat. Risken kommer alltid att finnas att de väljer bort mindre lönsamma platser, tider och djurslag.
 
Jag vet att de får men av någon anledning vill de inte. Självklart är det upp till behandlande veterinären men i mina ögon är det inte god praktik att behandla en kolikhäst i flera dygn utan att ge dropp.
Eftersom det pågick i ett par dygn så har man ju möjlighet att byta veterinär, alla människor är inte på rätt plats och det gäller ju även veterinärer.
Det ska ju även framföras vidare om hästen blir felbehandlad.
 
Eftersom det pågick i ett par dygn så har man ju möjlighet att byta veterinär, alla människor är inte på rätt plats och det gäller ju även veterinärer.
Det ska ju även framföras vidare om hästen blir felbehandlad.
I den här änden av landet är veterinärbristen väldigt påtaglig. Är inte bara att byta, du måste få tag på någon annan också.
Har varit med om flera tillfällen då DV inte kan/vill ge dropp. Då har det varit olika veterinärer, kan hänga i hop med att chefen inte vill.
 
I den här änden av landet är veterinärbristen väldigt påtaglig. Är inte bara att byta, du måste få tag på någon annan också.
Har varit med om flera tillfällen då DV inte kan/vill ge dropp. Då har det varit olika veterinärer, kan hänga i hop med att chefen inte vill.
Det låter ju helt sjukt. Har aldrig ens varit med om det, att inte få väteskebrist är ju otroligt grundläggande. Har varit med om att man gett det på alla möjliga och omöjliga ställen.
 
KL
Jag har full förståelse för att DV har svårt att rekrytera som de behandlar sin personal. Jag har själv varit med om komplicerade fall under storhelg där samma veterinär var hos oss 5 ggr, många timmar varje gång, och sedan gick på måndagen som en vanlig måndag. Det är inte rimligt någonstans.
Det bkanske har framkommit senare än ditt inlägg men bara förtydligar: Det är inte DV som behandlar sin personal så , det är Jordbruksverket. Det är deras "linjer" som gör att så många veterinären anser det så svårt att jobba för dem och många går ihop privat.
 
Ja,.det är en viktig aspekt av arbetsmiljön tänkwr jag. Djurägares beteende och attityd mot veterinären. Och uthängning på sociala medier.
Ja det är såklart fel att hänga ut på sociala medier, ring chefen istället och framför din klagan. Däremot ska en del veterinärer skärpa till sig, tro mer på djurägaren och lyssna mer på den information som kommer fram och inte stå och hitta på eget.
 
Efter att ha läst om hur flera upplevt sina DV vill jag bara skriva att jag uppskattar mina väldigt mycket! Det tillför ju inte diskussionen något i sak men jag inser hur lyckligt lottad jag är med så många duktiga veterinärer tillgängliga. Särskilt hon som kom akut en kväll då min 27-åring fått kolik och hon läste denna reserverade, försvarsinställda gamla häst perfekt. När det senare var dags för hästen att vandra vidare fick samma veterinär göra det med spruta, och hon gjorde en sådan tung upplevelse till den bästa tänkbara utifrån situation.
 
Jag har bara behövt en distriktare en gång i mitt liv. Ett kolikfall en helgnatt. Hon som kom var ingen hästveterinär. Vi behövde vänta många timmar (med en häst som hela tiden ville ge upp) för att hon var på ett annat uppdrag. Det var inte idealiskt. Men hon kom.

För hästen betydde det skillnaden mellan liv och död. Och mitt liv hade varit betydligt sämre om han hade behövt gå där och då och på det sättet.
 
I den här änden av landet är veterinärbristen väldigt påtaglig. Är inte bara att byta, du måste få tag på någon annan också.
Har varit med om flera tillfällen då DV inte kan/vill ge dropp. Då har det varit olika veterinärer, kan hänga i hop med att chefen inte vill.
Har du framfört det till mottagningen? Jobbar på DV och kundklagomål registreras för att verksamheten ska kunna färbättras/utvecklas.
Alltför ofta läser man om vad djurägarna anser brister, på sociala medier, när det mest konstruktiva är att meddela mottagningen så att det går att göra annorlunda
 
Frågan är ju som varit inne på tidigare. Hur mycket får det kosta och var ska pengarna tas ifrån? Skatt på djur? Eller ska det tas ifrån vanliga skatten för att det ska finnas vet i hela landet dygnetrunt när det läggs ner BB.

Det behöver inte gå plus eller plus/ minus på natten men det kan behövs plus/ minus totalt på all tid så hade det hjälpt om fler använder dv när det inte är akut?
 
När man gjorde intag till utbildningen med intervjuer och inte bara betyg fick man bättre resultat av utbildningen också. Men det var för dyrt.
Vad menar du med bättre resultat? Såvitt jag minns provades intag med intervju framförallt för att undvika avhopp från utbildningen. Som jag minns utvärderingen så fungerade intervjuintag bra för just det ändamålet. Däremot hur många som jobbar kliniskt eller med med annat har jag inte sett någon utvärdering om. Finns det någon sådan gjord?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp