Nyblivna ridskoleelever behöver råd om utrustning!

D

Diremone

Hej alla hästmänniskor!

Jag och min vännina Veronica ska börja på ridskola nu på lördag och ska nu skaffa oss nödvändig utrustning. Vi ska börja på nybörjarnivå så det är inget avancerat på gång =)

Vi undrar först och främst; Var köper vi bra utrustning till ett bra pris? Är Hööks bästa alternativet eller finns det mer prisvärda butiker?
Ni kanske har tips på någon bra sida där man kan köpa begagnat (ja, vi ska kolla annonssidan här när vi skrivit klart inlägget.. ;))

Sen undrar vi lite annat om utrustningen

Hjälm: Hur vet man att man att den sitter riktigt? Vad är skillnaden på en hjälm utan öronbågar och en med?

Skor: Hur är det med ridstövlar kontra jodphurs+shortchaps? Fördelar och nackdelar.
Har funderat på nu till vintern.. ordentliga vinterrridskor till vettigt pris? Hittar nått som kallas "stallkängor" hos Hööks (http://www.hooks.se/product.aspx?productid=210096&deptid=78&sortType=sortPris&sortOrder=ASC) är de lämpliga att rida i?

Säkerhetsväst: Är det ett måste i ridhuset på nybörjarlektion? Vad gör den för skillnad om man trillar av och/eller blir trampad på?


Tacksamma för svar och tips och råd om utrustning i allmänhet :bump:
 
Sv: Nyblivna ridskoleelever behöver råd om utrustning!

Åk till en privat ridsportbutik istället tycker jag. Där har personalen oftast bättre erfarenhet av hästar och utrustning än företaget du nämner.
Personalen i butiken vet hur produkterna ska sitta så det får ni hjälp med där.

Köp en egen hjälm tycker jag. Även om ridskolor ska ha ridhjälmar att låna ut. Inte kul att oroa sig för om den ramlat i golvet eller om någon som kanske haft löss använt den. Huh!
Hjälmar finns i alla prisklasser. Öronbyglar är lite smått bannlyst nu så köp en utan, dvs. inte en Jofahjälm. ;)

Ridstövlar ger mycker mer stöd än skor + chaps. Nu i början kan det räcka med ett par skor, tills ni kommit igång mer och vet om ni vill fortsätta med ridningen?
Behöver ni vinterkängor? Kommer ni rida utomhus?

Säkerhetsvästar är väl att rekommendera till nybörjare om de känner sig osäkra. Det dämpar fall och eventuella tramp mycket vid avfallning.
 
Sv: Nyblivna ridskoleelever behöver råd om utrustning!

Hööks är helt okej att handla på om ni ska köpa era första grejer, billigt och det finns bra personal som kan hjälpa er :) En med ögonbyglar skyddar öronen och mer käken (?) och så om ni skulle ramla av, men sådana hjälmar är vanligast bland små barn ;) Shortchaps och ridskor är helt okej att rida i, pröva själva vad ni tycker känns skönast :) Stallskorna från Hööks är inte speciellt lämpliga att rida om det är lektionsridning. Rider ni i ridhus tycker jag att ni inte behöver köpa speciella vinterskor, ett par ordentliga ullstrumpor och skor/stövlar i riktigt läder håller er varma ändå. Väst är att föredra om ni är nybörjare, även rutinerade ryttare bör ha väst då man aldrig vet när oturen är framme ;)
 
Sv: Nyblivna ridskoleelever behöver råd om utrustning!

Åk till en privat ridsportbutik istället tycker jag. Där har personalen oftast bättre erfarenhet av hästar och utrustning än företaget du nämner.
Personalen i butiken vet hur produkterna ska sitta så det får ni hjälp med där.

Köp en egen hjälm tycker jag. Även om ridskolor ska ha ridhjälmar att låna ut. Inte kul att oroa sig för om den ramlat i golvet eller om någon som kanske haft löss använt den. Huh!
Hjälmar finns i alla prisklasser. Öronbyglar är lite smått bannlyst nu så köp en utan, dvs. inte en Jofahjälm. ;)

Ridstövlar ger mycker mer stöd än skor + chaps. Nu i början kan det räcka med ett par skor, tills ni kommit igång mer och vet om ni vill fortsätta med ridningen?
Behöver ni vinterkängor? Kommer ni rida utomhus?

Säkerhetsvästar är väl att rekommendera till nybörjare om de känner sig osäkra. Det dämpar fall och eventuella tramp mycket vid avfallning.

Okej, får kolla upp det. Är chansen stor att de har bättre priser också?

Vi ska absolut köpa egna hjälmar, av just de anledningar du nämner! Var mer skor, ridbyxor etc. som kunde vara praktiskt att komma över begagnat för en billig peng =)
Haha, okej.. inga öronbyglar då! Varför banlysta?

Okej, så kanske det är. Jag red när jag var yngre, och hade då stövlar och upplevde att det var obekvämt då det blev veck mellan fotryggen och smalbenet när man trampade ner hälen i stigbygeln.. Jag tänkte mig att skor+chaps vore mer bekvämt?

Ouppvärmt ridhus tippar jag på.. Och vill minnas att jag frös tårna av mig i mina ofodrade ridstövlar när jag var yngre, trotts tjocka strumpor =S
 
Sv: Nyblivna ridskoleelever behöver råd om utrustning!

Hööks är helt okej att handla på om ni ska köpa era första grejer, billigt och det finns bra personal som kan hjälpa er :) En med ögonbyglar skyddar öronen och mer käken (?) och så om ni skulle ramla av, men sådana hjälmar är vanligast bland små barn ;) Shortchaps och ridskor är helt okej att rida i, pröva själva vad ni tycker känns skönast :) Stallskorna från Hööks är inte speciellt lämpliga att rida om det är lektionsridning. Rider ni i ridhus tycker jag att ni inte behöver köpa speciella vinterskor, ett par ordentliga ullstrumpor och skor/stövlar i riktigt läder håller er varma ändå. Väst är att föredra om ni är nybörjare, även rutinerade ryttare bör ha väst då man aldrig vet när oturen är framme ;)

Okej, ja. Nu har jag hört både att Hööks e bra å mindre bra. Får väll se vart vi handlar tillslut =)

Mjo, lite det som var min tanke med.. att mer barn har sådanna hjälmar. De utan ger i stort sett lika bra skydd eller?

Mjo, det är lektionsridning. Varför är de inte lämpliga? Så att jag lär mig vad jag ska titta efter =P

Okej, får kika på detta.. de i riktigt läder är väll dock väldigt mycket dyrare än de billigare i plast å andra material kan jag tänka mig =/

Jo, det är klart =) De är ju så attans dyra bara >.<
Ska man tänka på något särskilt vid val av väst?
 
Sv: Nyblivna ridskoleelever behöver råd om utrustning!

Vad roligt att ni ska börja rida! :)

jag kan kopiera in de utrustningskrav som finns på ridskolan jag tar lektioner på ibland.

Utrustning


Din utrutning när du rider ska bestå av en ridhjälm (finns att låna men bör skaffas så snart som möjligt) och stövel med klack.
Förbjudet att rida i tennisskor / lågskor (tex. Crocs) då det kan göra att foten fastnar eller kan åka igenom stigbygeln. Vid användning av ridskor måste legchaps alltid användas till dessa.

Jeans och mjukisbyxor är ej att rekomendera . Jeans skaver och mjukisbyxor gör att man halkar omkring och får ingen stadga i sin sits. Långärmad tröja är att rekomendera!

Att tänka på av säkerhetsskäl är också att sätta upp ditt långa hår i en svans. Detta för att hålla håret borta från ansiktet.

Handskar rekommenderas.

Angående skyddsväst kan inga entydiga rekommendationer ges. Det är oklart om den ger något reellt skydd mot allvarliga ryggskador eller inre blödningar i buken. Hos vuxna skyddar den sannolikt mot revbensskador. I vissa fall motverkas dess syfte i minskad rörlighet hos ryttaren.

Sporrar får användas från grupp 4. Använd helst kulsporrar som skonsammare mot hästarna. Det är inte tillåtet att rida med flatside-sporrar.

detta är ju nu det som gäller på "min" ridskola, det kan ju vara bra om ni själva kollar upp med ridskolan ni ska gå på om de har speciella krav på utrustning innan ni börjar. blir ju lite trist om man står där första lektionen och inte får vara med för att man har fel typ av skor eller nåt ;)

själv brukar jag ha ridhjälm, helskodda ridbyxor, ridskor + legchaps, handskar! (rider aldrig utan.. har lärt mig det den hårda vägen :crazy:) och tunn polotröja + collegetröja/tunnare "dragkedjetröja" beroende på temperatur.
när jag rider hemma i skogen på min egen häst kan utrustningen variera desto mer, men hjälmen och handskarna sitter alltid på! :)
något man kan tänka på när man rider i ridhus är att det så länge man är stilla är svinkallt, men så fort man börjar arbeta blir det vaaarmt :P
 
Senast ändrad:
Sv: Nyblivna ridskoleelever behöver råd om utrustning!

Har själv haft stallskorna på bilden, de är väldigt klumpiga att rida i, men är väl okej om du ska rida mer privat och rida ut mer på vintern. Hööks själva säger att de inte är så lämpliga att rida i utan är en stallsko som du har i stallet ;)
 
Sv: Nyblivna ridskoleelever behöver råd om utrustning!

Börjes har ridbyxor m.m. till bra priser.

Jag hade rekommenderat skor + shortshaps till att börja med. Stövlar är juh inte helt billigt, så det kan vara bra att komma igång först så ni vet att ni vill satsa vidare på ridningen.

Själv har jag aldrig använt säkerthetsväst, då det inte fanns när jag var liten och började rida. Men skulle jag varit nybörjare nu hade jag nog tyckt att det känts bra.

Lycka till med ridningen! =)
 
Sv: Nyblivna ridskoleelever behöver råd om utrustning!

Vad roligt att ni ska börja rida! :)

jag kan kopiera in de utrustningskrav som finns på ridskolan jag tar lektioner på ibland.



detta är ju nu det som gäller på "min" ridskola, det kan ju vara bra om ni själva kollar upp med ridskolan ni ska gå på om de har speciella krav på utrustning innan ni börjar. blir ju lite trist om man står där första lektionen och inte får vara med för att man har fel typ av skor eller nåt ;)

själv brukar jag ha ridhjälm, helskodda ridbyxor, ridskor + legchaps, handskar! (rider aldrig utan.. har lärt mig det den hårda vägen :crazy:) och tunn polotröja + collegetröja/tunnare "dragkedjetröja" beroende på temperatur.
när jag rider hemma i skogen på min egen häst kan utrustningen variera desto mer, men hjälmen och handskarna sitter alltid på! :)
något man kan tänka på när man rider i ridhus är att det så länge man är stilla är svinkallt, men så fort man börjar arbeta blir det vaaarmt :P

Okej =)
Jo men absolut ska vi se till att ha riktig utrustning =) Jag hare ridit ett par år när jag var yngre så grundläggande koll har jag =) Men är ju alltid bra med råd från mer erfarna =)
Handskar, absolut.. ont i händerna om hästan drar ner huvudet så tyglarna glider >.<
 
Sv: Nyblivna ridskoleelever behöver råd om utrustning!

Har själv haft stallskorna på bilden, de är väldigt klumpiga att rida i, men är väl okej om du ska rida mer privat och rida ut mer på vintern. Hööks själva säger att de inte är så lämpliga att rida i utan är en stallsko som du har i stallet ;)

Okej, då skippar vi dem. Tyckte de såg varma å praktiska ut i övrigt dock =P
 
Sv: Nyblivna ridskoleelever behöver råd om utrustning!

Handskar, absolut.. ont i händerna om hästan drar ner huvudet så tyglarna glider >.<

japp, handskar är helt klart att rekommendera :) efter att jag (givetvis barhänt) flugit av ena pållen med dunder och brak och lyckats fastna med ringfingret i tygeln (vävribbtygel) och slitit upp ett ordentligt stycke hud från fingret så är det handskar på vid all hantering och ridning som gäller för mig :crazy: har även blivit bränd i handen av grimskaftet när jag ledde en häst som plötsligt drog iväg..
 
Sv: Nyblivna ridskoleelever behöver råd om utrustning!

Hööks fungerar jättebra att handla på, men börjes har lite bättre priser, men bor man inte nära tingsryd så kanske man väljer hööks så man kan prova sakerna.
Jag kan rek hööks läderstövel med tedyfoder i för runt 500-lappen, de är super på vintern och har ett riktigt bra pris!!
Ridbyxor köper du de som du tycker är snygga och sitter skönt.
Likaså hjälm, det får du priva dig fram vilken du tycker är skön då alla har olika form, man får helt enkelt prova vilken som passar ditt huvud, sen kan personalen hjälpa dig med rätt storlek.
Säkerhetsväst är jättebra att ha, MEN den måste sitta rätt, en väst som inte sitter rätt gör mer skada än nytta!

Lycka till!
 
Sv: Nyblivna ridskoleelever behöver råd om utrustning!

Kan dock säga att de är väldigt bekväma och supervarma, men väldigt klumpiga att rida i ;)
 
Sv: Nyblivna ridskoleelever behöver råd om utrustning!

Hjälm är helt klart att föredra en egen, det går bara ett tag så vill du kanske rida hos nån kompis.

Lämpliga skor, titta på arbetsskor med stålhätta! Borde vara ett krav!!

Visst, lite klumpigare, men det är inte nåt gympapass du ska på.

Byxor, det enda är att det inte ska vara sömmar man sitter på för då blir det snart aj aj.

Väst, är nog en bra grej, men jag har aldrig provat så där ska ja inte säga nåt. Bara att det fort blir mycket pengar om man tar allt på en gång. Kängorna kan man använda annars också, och en ridhjälm är inte jättedyr så det är en bra start tycker jag!

Ptr
 
Sv: Nyblivna ridskoleelever behöver råd om utrustning!

Ha ha, men hur kom den upp nu?

Men ämnet är knappast inaktuellt!

Ptr
 
Sv: Nyblivna ridskoleelever behöver råd om utrustning!

Ett par rejäla ridkängor, gärna med stålhätta och plats för en extra strumpa eller värmesula till vintern (det blir KALLT om tårna).

Shortchaps är bättre än konstläderridstövlar (kan användas till oika sorters skor). Kontläderstövlar blir man svettig i och sen fryser man.

Basic ridbyxor.

EGEN hjälm. En hjälm som man trillat av med och slagit i marken ska alltid bytas ut. Risken är att det blivit små skador som man inte ser med blotta ögat men vid nästa avtrillning går hjälmen sönder och skyddar inte som den ska. Det är få hjälmar som görs med öronbyglar idag. Jag tycker att de hjälmar som man kan ställa in med en knapp man vrider i nacken är bra, då kan man välja om man vill kunna ha en tunn mössa inunder och man får perfekt passform. Köp INTE begagnad för då vet du inte om den varit med om nån avtrillning.

Säkerhetsväst, en någorlunda bekväm, kan göra stor skillnad vid en avtrillning men är ingen garanti för att man inte ska skada sig.

Det företag du nämner är helt ok.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

S
Hoppning Hejsanhoppsan! Har precis köpt ett par Showmaster benskydd som är fodrade med teddy på Hööks. Undrar om det är fler som har...
Svar
3
· Visningar
1 573
Senast: Buck
·
Utrustning Jag har precis börjat rida och idag fick jag mina ridbyxor. Frågan är: hur tajta ska ridbyxor egentligen vara? Mina är ganska tajta...
Svar
10
· Visningar
979
Senast: Hurricane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp