nybörjar-western

S

stoffe

Jag har precis köpt ett nioårigt varmblodssto. Vill börja westernträna både henne och mig själv. Kan någon ge tips om lämplig utrustning, sadel, träns etc. Vilken stl på sadel gäller t.ex. för ett varmblod.

Stoffe
 
Du behöver ingen western utrustning i början.
Rid i din vanliga sadel o ett tränsbett som hästen gillar.
Alla vbl ser inte lika dana ut så ngn speciell sadel till dom finns inte.
 
OK , men går det att utföra de hjälper som man skall med en vanlig tygel.
 
Sv: Re: nybörjar-western

Jag har precis börjat träna western men mitt varmblod nu också, jag rider honom på tredelat och det funkar alldeles utmärkt. Ett bett som är bra är också raka tränsbett, dom trycker inte i gommen och är väldigt behagligt för hästen. Dessutom passar det western som ett "nybörjarbett", inför stångbettet.
 
Sv: nybörjar-western

Hej!
Jag måste erkänna att det blev ännu lättare att använda hjälperna på mitt varmblod sedan jag bytte till westernsadel. Jag dissar inte alls att rida i engelsk, det är bara mitt tycke och min erfarenhet. Så om man inte har någon sadel alls som passar så är det lika bra att köpa en western på en gång. Att inverstera i ett par westerntyglar tycker jag däremot det är bra att göra samt att ta bort nosgrimman på tränset. Det är ingen hemmansaffär och förr eller senare ska man ändå lära sig rida med dem :D
Rid gärna med lite längre läder än du gör i vanliga fall så du får skänklarna bättre på plats
Lycka till:banana:
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
907
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 912
Senast: Snurrfian
·
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
839
Senast: Gulis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp