Nybörjare som gått på en nit

Sv: Nybörjare som gått på en nit

*kl*

Men ni hade väl flera gånger frågat säljaren varför hästen var så billig, och hon förklarade att hon inte klarade av den och bara ville bli av med den, och föredrog ett bra hem framför ett högt (marknadsmässigt) pris??

Så varför skulle du då som köpare utgå ifrån att priset var felskrivet? Nu får alla ni halvblodsfans ursäkta, men jag kan fattar inte varför inte även ett halvblod skulle kunna säljas billigt under speciella omständigheter. Man kan ha fått en ändrad situation i sitt liv eller helt enkelt inte orkar ha den kvar en dag till, och säljer den hellre till långt under sitt värde. Måste man som köpare absolut alltid utgå ifrån att hästen antingen är stulen eller att ägaren råkat missa en nolla??!

Jag har själv exempelvis fått två hästar till skänks; en mycket trevlig, frisk och sund ridvalack i sina bästa år, och ett mycket välstammat, lite äldre, arabiskt avelssto. I båda fallen har ägarna pga akut tids- och platsbrist och av känslomässiga skäl föredragit att skänka bort hästen istället för att försöka sälja dem till högsta möjliga pris. Hade jag då varit korkad för att jag inte förstått att de egentligen menade att de ville ha 30 000 kr för hästen (vilket hade varit ett rimligt pris)?

Jag förstår om du inte orkar ge dig in i en tvist, men för mig är det solklart att säljaren antingen försökt lura dig eller också varit urbota korkad, och i båda fallen är det hon som får stå för förlusten eftersom hon både skrivit på kontrakt, skickat dig alla papper och dessutom vid flera tillfällen bekräftat det låga priset. Hästen är din och du kan antingen begära handräckning av kronofogden för att hämta hem hästen, eller visa din goda vilja och erbjuda henne att köpa tillbaka den för 12 000 kr, ett billigt pris tydligen enligt henne nu då!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Det beror ju på vad det är för halvblod... jag skulle inte tycka 35000 kr var billigt för en promenad häst inte ens ett halvblod dvs en häst som det inte går att tävla eller träna med utan som på sin höjd håller för just promenad ridning.

35000 kr för en fullt frisk häst är billigt.
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Jag tycker också det verkar som om säljaren försöker blåsa köparen.

Är det bara jag som tror att hon inte skulle få sina 3500 kr tillbaka även om säljaren säger det?
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Som Anja säger; Ni frågade gång på gång varför hästen var så billig?
Och allt det andra du skrev)

Hon skrev i annons visst där kan man missa en nolla eller två.. Men inte i ett köpekontrakt, Står det pris 3,500? eller vad står det?
Står det PRIS så hade jag inte släppt det, Men det är jag, rätt skall vara rätt hon skrev på att hästen kosta den summan.


Antingen försöker hon blåsa dig, Och du kanske inte är den enda som råkat ut för henne.

Lycka till med allt
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Ja jag menade ju självklart att hästen skulle vara frisk och inte skadad eller tiangelmärkt
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Man kan vara ordblind. Då är det lätt att missa en siffra. Och det kanske är orsaken att det står samma siffra på båda kontrakten
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

ett köpe konktrakt borde man kolla upp ett par gånger, Och hon sa dessutom att hon inte vill ha mera för hästen utan hemmet var viktigre
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Wannabe_Me skrev:
Bara ett par saker som jag reagerade på:

Ni har ett skrivet köpekontrakt, och du har alla höstens papper - men ni har inget skrivet på köpesumman? Enligt mina erfarenheter står köpesumman i köpekontraktet - eller så begär man ett kvitto vid köpet.

Och hur har utgifterna redan hunnit bli 12000 INNAN hästen ens är hämtad? Det rimmar inte att lägga ut 12000 innan köp, när man har en så begränsad hästbudget att man köper en häst för 3500...

Menar inte att vara dömande på något vis, utan vill bara ha hela bilden klar...

Själv tycker jag att om inget tydligt försök att begå bedrägeri från säljarens sida finns, så ska du ta tillbaka de 3500 du erbjudits.

håller helt med här..... och jag skulle tycka att det nog måste vara något lurigt fel på hästen alternativt skrivfel i annonsen om en sån häst bara skulle kosta 3500:-
ta tillbask pengarna du ebjöds o leta efter en annan häst.
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Precis!!!!
Jag känner också till affärer med "finare" hästar inblandade där priset har legat lååångt under vad som anses rimligt.
Men visst, 3.500kr hade varit rimligt pris för ett trasigt, oridbart halvblod som säljes enbart som sällskap och visst borde köparen varit misstänksam och undrat varför en sån här häst var så billig när ingen annan liknande häst var det.Allra Speciellt eftersom hon varit borta från hästbranschen så länge och då inte ansåg sig ha uppfattning om vad som är rimliga priser.


Men om nu säljaren har skrivit 3.500kr på två kvitton och dessutom skrivit under dem, då får hon väl stå sitt kast. Inte kan väl säljaren ha sovit medans hon skrev och undertecknade kontrakten?
Med andra ord borde hon varit fullt medveten om vad hon sysslade med. Hon sålde sitt fina välstammade halvblod för 3.500kr!!
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Ordblind???
Men herregud, då ska man väl inte hålla på och skriva kontrakt? Det kan ju bli vad som helst!! Skulle jag skriva ett kontrakt så vill jag att nån annan ska läsa det och kolla så allt ser rätt ut.
Dessutom ha nåt vittne med när de undertecknas.

Lider man av nån siffer/ordblindhet så borde man rimligtvis veta om det sen innan och därför dubbelchecka sånt här med nån annan.
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Jag håller fullt med dig. Ville bara få fram att det kanske är orsaken eftersom hästen är utannonserad på flera olika salusidor och där står det att den kostar 35 000kr. Enligt tidigare inlägg alltså!

Sedan vet man ju inte hur det är.

Men min synpunkt är att inte gå vidare eftersom det inte är speciellt billigt att driva det i rätten.
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Det är ju ändå konstigt att det har blivit fel både i annonsen som TS såg och i köpekontraktet.

Till TS: Hur går det för dig? Har det löst sig på ngt sätt?
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Det kan jag också tycka är mkt underligt. Fast jag tycker ju iof att 3500kr för ett friskt halvblod är ännu mer underligt.
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Men jag skulle då aldrig betala hela köpesumman förrän
jag hämtar hästen.
Det låter som om du betalat handpenningen.
Det gör man innan man hämtar.
Vid mina inköp har jag inte betalat ett korvöre förrän
hästen stått på min stallbacke.
(har haft turen att få 5 av 6 hemkörda)
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Men varför skriver man ett köpekontrakt och får alla papper och hyr transport utan att ta med hästen hem på en gång :confused:

Lämnar jag handpenning på en häst får jag ett kvitto på handpenningen !
Skriver jag ett köpekontrakt och får hästens papper och hyr en transport så tar jag med mig hästen då !!
Varför tog du inte med dig hästen när du köpt den !?!?!:confused:
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

knapplån

Om det står på båda kontrakten att priset är 3500 så har väl hon all rätt i världen att hämta sin häst???

Säljaren har ju skrivit under vilket betyder att hon godkänner kontraktet...

Skulle klart driva det här vidare!!!

Om du inte orkar skulle jag begära som du sa 12 000 för allt du lagt ut. vill hon inte betala det skulle jag driva det i domstol!
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

När jag köpte min häst så köpte jag han på avbetalning. eller mamma köpte han för jag gick i skolan å hade tusen spänna tt leva på men i alla fall...

När det var 2000 kr kvar att betala hade mamma det lite dåligt ställt så hon frågade köpare om det var okej att betala de lite senare och då va de helt okej. men sen kommer våran granne(!) in till oss och säger att köpet ska gå tillbaka! (grannen och säljaren var vänner). Vi kontaktade an advokat och sa att eftersom vi hade fåt papprena på hästen när bara hanpenningen betalades fast det stog på kontraktet att vi skulle få dom först när hela hästen var betald så kunde inte säljaren göra någonting! fast eftesom man e sååå snäll:angel: så fick köparen sina 2000 omedelbums och sen flyttade vi hästen ifrån grannen som vi hade han hos.

Om kontrakten är skrivna och du har hästens papper såå... synd om säljaren...

Ett tips... kontakta Lars deckerman. Han är helt suverän på denna typ av frågor!

Lycka till!!!
 
Sv: Nybörjare som gått på en nit

Nå, hur har det gått med hästaffären? Har du fått hem han än?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag går nu i tankarna på att köpa min egna första häst (med stöd från föräldrar, är 17 fyller 18 i höst). Vi har länge pratat om...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: Almii
·
Gnägg Jag är ridskoleryttare (vuxen) och skulle vilja försöka mig på att bli medryttare, men tycker det är väldigt svårt att hitta en häst...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: mamman
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 993
Senast: Marie_Ozzy
·
F
Ekonomi & Juridik För ca 2 år sen hämtade vi upp en travare som ägdes av A men skulle köras in och tränas av oss (B). Då var det inte skrivet något papper...
Svar
6
· Visningar
2 305
Senast: Zony
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp