Nybörjarövningar på eftersök

Thelma

Trådstartare
Min labbetik har fått fnatt. Hon är heltossig innomhus efter promenader och mat. Jag behöver aktivera henne lite annars springer hon omkring och skakar kuddar, strumpbyxor, tofflor mm...

Vi har precis startat hennes utbildning till "jakthund" och gått en jaktlydnadskurs. I vår väntar en eftersökskurs.

Jag har efter tips från "någon-som-kan" lagt lite "korvspår" innomhus (viktväktarnas prinskorv) men jag gillar inte hennes teknik. Hon följer inte (det raka, korta) spåret med nosen utan springer mest omkring och letar på de platser hon tycker att det brukar ligga gott (där jag naturligtvis inte har lagt korven). Hon får inte vara i rummet när jag lägger spåret och jag tvättar händerna efteråt.
Hon blir helstressad och utnyttjar inte det fina luktsinne som jag vet att hon har. Hon känner säkert vittring och går till det ställe som "bräns", men hon gör det svårt för sig.

Har jag uppfostrat henne till jaktidiot? :crazy:

I stamtavlan har hon generationer av erfarenhet på eftersök och apport, så jag vet att hon har potential.

Ska jag sluta innan jag förstör mer än jag tränar?? :crazy:
 
Korvspår innomhus tycker jag låter lite väl svårt... Jag kan tänka mig att hon hellre utnyttja sin söklust. Så jobba med det istället och göm godisarna som ett sök. Svårare och svårare! Men oftast så genomskådar de allt sånt så himla lätt och det ger inte så mycket hjärngympa som man skulle vilja...

Nä jaktidiot lär du inte ha uppfostrat henne till! Du uppfostrar henne till jaktidiot genom att låta henne söka upp och förfölja levande vilt eller saker i rörelse.

Jag hoppas att detta betyder att hon mår bra!

kram på er!
 
När du gör "godissök" inomhus tror jag det är svårt att få hunden att ta spåret, luften blir nog för mättad med doft så hunden går på luftvittring och då blir de iregel lite slängiga och okoncentrerade.
Ska du träna spår bör du göra det ute och låta spåret ligga någon halvtimme.
Det finns en bra bok Spårhunden av Sjösten den har fina råd om spårarbetet. Ta kontakt med Brukshundklubben där du bor de brukar ha kurser eller träningar.
 
Ja hon mår jättebra nu. Nu tar hon sannerligen igen de "förlorade åren" som handikappad unghund. Men hon är fortfarande lydig och arbetsvillig så det känns långt till våren när eftersökskursen börjar. Men jag tror jag pausar mina spårläggningar tills någon som VET hjälper mig rent praktiskt. Ska börja gömma gott istället. Det är nog som ni båda säger, lite för svårt för henne.

Ang jaktidiotteorin, så misstänker vi starkt att hon har anlag till att bli en riktig knallapportör oxå :smirk:.
Följer hon med husse till skjutbanan när han skjuter lerduvor så får hon FNATT! och VILL allt på en gång så fort det smäller. Men än så länge får vi henne att sansa sig även om det är frestande att bara rusa efter lerduvorna.. :D

Maggie hälsar Kram tebax!
 
Det stämmer in på henne.. hon vädrar i luften och blir okoncentrerad. Jag tror jag avvaktar tills någon kunnig hjälper mig lägga spår ute. "Svärmor" är duktig på spår, men tyvärr bor hon långt ifrån oss.

Tack för tipset ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp