Sv: Nybörjare på täcken
Mat värmer, så har de att äta så är behovet av täcken mindre än om de inte har att äta. Så att öka maten (om det går, svårt peta i dem mer än fri tillgång) kan hjälpa lika bra/bättre än täcke med.
Men även om han är en frusen sak (jag vet de finns, du behöver inte övertyga mig

) så behöver inte en klippning eg öka täckesbehovet. Jag är osäker på vad du menar med jaktklippning, jag undrar om du inte menar något annat än jag ser (jaktklippning/hunterklippning för mig är lämna sadelstaden och benen typ, dvs ganska omfattande).
Men de frusna jag haft, så de har (knasigt nog) varit LIKA frusna i 'fullt vinterlurv' som klippta. Arabvalacken såg ut som en teddybjörn oklippt, men det var mest 'värdelöst fluff'. Han hade identiskt samma täckesbehov oklippt som helklippt. Jag var lite rädd första året jag klippte honom då han var så frusen MED päls. Men som sagt, den var nog mer av arten dekoration, för inte mer frusen.
Så köpt då ett 100 - 150 gramstäcke, och vänta med resten.
Om du vill ha ngt annat att jmf med, så Lillens täckesgarderob är noga uttänkt och beprövad i flera år. Han är inte en kamin, men inte speciellt frusen heller. Han har en stor komfortzon med, svår både under och övertäcka. Grymt tacksam =) Hursom, han har på vinter/utetäckesfronten:
Ett ofodrat täcke (skaltäcke) + löstagbar hals
En 100 gram liner (foder att sätta i ovanståënde eller nedanstående)
Ett 200 grams vintertäcke
Ett 150 grams thermotäcke + löstagbar hals
I olika kombinationer kan jag med ovanstående alltså få från 0 gram till 350 gram, och 'det mesta' däremellan. Med eller utan hel hals. (MIN erf är att en ofodrad hals värmer mer än tjockare täcke när det är 'rusk').
Jag har hitills aldrig behövt använda mig av varmare än 200 gram dock (däremot har jag slängt på lös hals ibland på det). Thermotäckeshalsen är oanvänd

ups:
Men det man mest behöver är mellan 0 - 200 gram. Varit lika för mina andra hästar med, utom nämnda arabvalack som var en EXTREM fryslort.
Så, köpt ett sk övergångstäcke, fleece eller tunnfodrat regntäcke (JAG gillar inte fleece, det blir hårigt och statiskt - men gosigt) på 100 gram. Och ett 200 gr vintertäcke. Ev tjockare köper du om/när du sett behov.
Sen köper du ett tunt thermostalltäcke, typ 50 -100 - 150 gram om du vill, fast jag tror du står dig utan stalltäcke om du har plus i stallet.
Det är mitt tips, och det tror jag du står dig långt på.