Nybörjare på täcken

kolblakkur

Trådstartare
I höst/vinter kommer jag ha mina shetlandsponnys klippta för första gången och funderar nu på vad man ska ha för täcke. Jag kan inget om täcken och hur de ska användas :o

De kommer ha en jaktklippning eller dylikt. Stå i kallstall där stallporten står helt öppen så länge det inte finns risk att vattenrören fryser.

Ofodrat regntäcke - räcker det på hösten? Vintertäcke när det blir vinter? Stalltäcke - behövs det vintertid eller räcker det med ett fleecetäcke på natten? Tänkte att de kanske kan stå otäckade i boxen på hösten, för att "vädra" lite?

Sv: Nybörjare på täcken

Och jag är nyfiken på täckesmärken av bra kvalite och med bra passform för shetlands :)

Jag klipper min ena shettis, halvklippning, pga eksem på vintern. Har inget täcke alls om det inte är ösregn och blåst. Då bara ett tunt regntäcke. Du får pröva dig fram helt enkelt:) Jag har ett Bucas och ett Shires, de är bra båda två.

Köp täcken i vinter.

Jag har kallstall, samma temp som ute alltså. Dvs INTE ovanligt med -10 till -20 i stallet!

När jag halvklippte shettisen köpte jag ett TUNNfodrat täcke åt honom ha kalla dagar. Han höll på att bli kokt och svettades.

Förra året HEL klippte jag honom. Klippte alltså HELA kroppen inkl hela ryggen. Ganska 'tidigt' på hösten (sept? okt? Minns inte, men han sätter päls tidigt och så kom det brittsommar så det blev så varmt för honom).

Antal dagar han hade täcken var rätt få. Han fick ofodrat regntäcke vid nederbörd/vind. Kanske tre gånger när det var minus 30 fick han ett 100 gr (jättetunt) täcke. Mest för jag "tyckte synd om".

Ofodrat regn försämrar eg, det bara plattar ner pälsen så de inte kan resa den, så bättre med ett tunnfodrat när det är kallt. Men som sagt, min behövde INTE det.

Så, VÄNTA med att köpa annat än ett ofodrat täcke tills du VET om det behövs!

Jag föredrar Horseware Amigo, det sitter bra på min lilla, och en av få modeller som gör det. Oftast blir det endera för tight i bogen, eller lagom i bogen och som en gigantisk klänning på alla andra ledder.

Jag har ett ofodrat regntäcke, och en 100 gr (som en disktrasa tunn *s*) liner att fodra med vid behov. Sen har jag ett fleecetäcke - det är aldrig använt. På tre år. Ponnyn är en liten kamin, och fryser inte av att klippas - snarare är han glad att slippa den alldeles för varma dunjacka pälsen innebär...

Jag har haft honom sen dec 2009 och har sett honom frysa TVÅ gånger. Ingen av gångerna vintertid, utan båda när det varit ihållande hällregn med snöinblandning och hård vind samt runt nollan. DET är ruskväder för alla hästar. I minus 30 har han varit varm och go alltid - med mer eller mindre rest päls. (Man kan eg titta på honom istället för termometer - ser ponnyn ut som en raggsockeboll är det kallt och han har rest pälsen ;))

Så, Horseware Amigo, vänta med inköp tills du SER vad som behövs. Behövs KNAPPAST stalltäcke om stallet har vattenrör och således håller plus. Låt hästen stå otäckad inne. Och se vad den behöver - eller inte behöver - ute. När du köper täcken, köpt typ halva tjockleken mot vad du egentligen tänkt (om du inte redan nu VET att du har en frussen shettis)

/Alexandra - som har galna habegär över alla urgulliga ponnytäcken som finns, men får nöja sig med att titta och tycka "ååååhh". För lägga de på ponnyn är att försöka koka ihjäl honom...

Jag har två ofodrade regntäcken redan :) Har dock en ponny som är svår att hålla i hull vintertid, så han lär frysa.

JA, det finns såna shettisar ;)

Mat värmer, så har de att äta så är behovet av täcken mindre än om de inte har att äta. Så att öka maten (om det går, svårt peta i dem mer än fri tillgång) kan hjälpa lika bra/bättre än täcke med.

Men även om han är en frusen sak (jag vet de finns, du behöver inte övertyga mig ;)) så behöver inte en klippning eg öka täckesbehovet. Jag är osäker på vad du menar med jaktklippning, jag undrar om du inte menar något annat än jag ser (jaktklippning/hunterklippning för mig är lämna sadelstaden och benen typ, dvs ganska omfattande).

Men de frusna jag haft, så de har (knasigt nog) varit LIKA frusna i 'fullt vinterlurv' som klippta. Arabvalacken såg ut som en teddybjörn oklippt, men det var mest 'värdelöst fluff'. Han hade identiskt samma täckesbehov oklippt som helklippt. Jag var lite rädd första året jag klippte honom då han var så frusen MED päls. Men som sagt, den var nog mer av arten dekoration, för inte mer frusen.

Så köpt då ett 100 - 150 gramstäcke, och vänta med resten.

Om du vill ha ngt annat att jmf med, så Lillens täckesgarderob är noga uttänkt och beprövad i flera år. Han är inte en kamin, men inte speciellt frusen heller. Han har en stor komfortzon med, svår både under och övertäcka. Grymt tacksam =) Hursom, han har på vinter/utetäckesfronten:

Ett ofodrat täcke (skaltäcke) + löstagbar hals
En 100 gram liner (foder att sätta i ovanståënde eller nedanstående)
Ett 200 grams vintertäcke
Ett 150 grams thermotäcke + löstagbar hals

I olika kombinationer kan jag med ovanstående alltså få från 0 gram till 350 gram, och 'det mesta' däremellan. Med eller utan hel hals. (MIN erf är att en ofodrad hals värmer mer än tjockare täcke när det är 'rusk').

Jag har hitills aldrig behövt använda mig av varmare än 200 gram dock (däremot har jag slängt på lös hals ibland på det). Thermotäckeshalsen är oanvänd :oups:

Men det man mest behöver är mellan 0 - 200 gram. Varit lika för mina andra hästar med, utom nämnda arabvalack som var en EXTREM fryslort.

Så, köpt ett sk övergångstäcke, fleece eller tunnfodrat regntäcke (JAG gillar inte fleece, det blir hårigt och statiskt - men gosigt) på 100 gram. Och ett 200 gr vintertäcke. Ev tjockare köper du om/när du sett behov.

Sen köper du ett tunt thermostalltäcke, typ 50 -100 - 150 gram om du vill, fast jag tror du står dig utan stalltäcke om du har plus i stallet.

Det är mitt tips, och det tror jag du står dig långt på.

Kl
Min ponny är iofs shettis/welsh mountain så är väl lite större, men klippte henne på halsen och magen i vintras och då blev hon en riktig fryslort!

Hade en täckesgarderob till henne sen tidigare. Men innan hade jag bara använt hennes täcken sporadiskt och märkte ganska snart när hon skulle ha täcke ofta att de flesta hade usel passform. Så hela garderoben byttes ut!

Nu har hon två amigo lite (ofodrade regntäcken)
Sen har hon 3 st amigo medium (200g fyllning tror jag)
Och 1 rambo fleecetäcke
och ett billigt fleece från ullared

Hon står på lösdrift så har inget behov av nåt stalltäcke då hon har utetäcke dygnet runt vid behov, fleecetäckena använd då hon behöver torka efter jobb.
Men funderar ändå på att köpa ett amigo insulator som jag kan ha under ifall det skulle bli så kallt att jag tycker hon behöver nåt tjockare.

Jag skulle ha satsat på att klippa hals+ bogar och kanske en rand på låret. På islandshästar kan det räcka för att hålla värsta svetten borta och garantera att inget täcke behövs (finns säkert undantag). Sen är det rätt många isisar som fixar vintern utan täcken även om de är klippta på magen. (Jmf isis/shettis eftersom båda har en del päls...)
Men säger som en del andra: Vänta och se :)

jag tycker horseware rhino wug är suveränt, wuggen gör att det inte ligger till på manken eller bogen, täcket bara hänger luftigt på och sitter inte åt någonstans, man kan ha maggjordarna löst spända och behöver inget rumpsnöre om man inte vill. Det ligger rent still och sitter inte åt någonstans. Något dyrare men vi pratar ändå bara tusenlappen och håller(mitt iallafall) 24/7(vinter på lösdrift) i 10år, yttertyget har börjat smula pga uv-ljuset men tätt är det. Det blev en säljes annons:D men kan inte prata gott nog om just wugmodellen till kallblodstypad häst.

Senast ändrad:

Och jag tycker Wugmodellen blir 'stryptäcke' till bredbogad häst (vilket ju kallblod ofta, men inte alltid, är).
När passformen fungerar är jag mycket förtjust i wugskärningen dock =)

Har jag aldrig märkt av alls och då har jag det på en grov shettis en normal och haft på en grov fjord:) men där ser man smaken är som baken

Kan säkert bero på hur de är byggda "i övrigt", alltså vilken täckesstorlek de behöver. De med längre rygg får ju en större storlek, och då blir ju bogen större, medan de med kortare rygg får en mindre och då lite trängre bog?

Det var strypvarning till och med på mitt fullblod, gick bra om man lät bli att knäppa övre knäppet i V-knäppet dock.

När du säger så , så blir min känsla precis som du säger, för kort storlek på täcket, och att det då drar i halsen, jag har aldrig köpt så korta täcken just för att jag vill dom ska vara rymliga och gå ner om magen ordentligt och därför köpt wugen för att den ligger still i stora stolekar.
en varning då till ts.Wuggen är jättebra men, köp en storlek större än du tror.

ts jag vet inte var du bor men är du intresserad av horsewares wug är du välkommen att prova mina till dina hästar så du får en uppfattning om dom. mina a-ponnis ligger på 104.

När du säger så , så blir min känsla precis som du säger, för kort storlek på täcket, och att det då drar i halsen, jag har aldrig köpt så korta täcken just för att jag vill dom ska vara rymliga och gå ner om magen ordentligt och därför köpt wugen för att den ligger still i stora stolekar.
en varning då till ts.Wuggen är jättebra men, köp en storlek större än du tror.

Mmm, och har man då en som min, med 'stor bog' men ganska kort och kompakt på 'övriga ledder' så blir det lätt väldigt stort åt alla håll och kanter. Typ klänning, och så hänger det långt ner över svansen (= bajs på svansen).

Men vissa fungerar ju köpa en storlek större utan det blir jättestort, men man bör nog prova wug innan man köper för massa pengar.

Ska ta en bild senare idag på min, i täcke, så blir det lätt att förstå problemet med den typen av shettis. Jag behöver så att säga aldrig oroa mig för djupet, alla täcken går milt sagt ner om magen ;) Ändå är han inte speciellt varken taxbent eller lågställd (är 105 - 107 cm)

Ber om ursäkt för att han är för tjock :S

320403_305825549513425_1879859872_n.jpg

539789_305825509513429_1122642724_n.jpg

Liknande trådar

Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: super
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 515
Senast: mackan
·
Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken... 2
Svar
35
· Visningar
5 109
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 739
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka