nyfiken igen

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 2 499
B

**BORTTAGEN**

Är alla "NH-idoler" amerikaner ?
Finns det någon motsvarighet till NH i något annat land ?
Det kan väl ändå inte enbart vara "jänkarna" som förstår hästar, eller.......för NH handlar väl inte om western egentligen.......bara lite funderingar från en nyfiken själ ;) :angel:

En av mina "idoler" (om man nu kan kalla de det) eller förebilder är nog ett bättre ord, är svenskar. Så visst är inte bara amerikaner som är duktiga med hästar. Sen kan man säkert nämna många i Spanien oxå :)

Men det bor ju väldigt många människor i USA och det är et stort land, som märks och syns. Kanske därför?!

:confused::confused::confused:ellen lolle (fast han är lite halvkänd bara)

mvh rymdentusiasten :bump:

.........men de använder sig väl av den amerikanska varianten :idea:.......jag menade egentligen någon motsvarighet till NH (som då förmodligen inte kallas just NH) i övriga världen. Människor som lever "nära" sina hästar och som lärt sig läsa av och hanterar sina hästar på ett fint sätt....kanske rentav några vanliga svenskar :)
Jag tror att det finns många i vida världen som gör det utan att själva formen av hantering har ett namn.
Amerikaner är ju proffs på att marknadsföra sig själva som "bäst",lyckas oftast väl och övriga världen hamnar i skuggan. Visst kommer mycket bra från andra sidan "pölen", men det vore intressant att vidga sina vyer ännu mer.

det blev fel,jag har aldrig hört talas om ellen lolle å undrade vem det var

hmm, tror visst att du börjat fundera en del

men det är så det är att världen över finns det folkslag och olika sorters människor som är fenomenala med hästar de flesta troligtvis helt okända

det som händer är att om nån tex blir omskriven av den anledningen och de själva antagligen aldrig ens hört benämningen NH så anammas det gärna av vad vi kallar NHfolk och blir omtalade vidare

eftersom vi i sverige är uppdelade i NHmänniskor å andra så blir det så att vips då har personen fått en "NHstämpel" fort som tusan

själva benämningen NH uppfanns av pat parelli

Jag har hört mycket positvit om de, men det är ju alltid olika vad man hör!

Nej, benämningen NH uppfanns inte av Pat Parelli. Mig veterligen fanns den långt före han kom in i gemet.

Angående icke-amerikanska "idoler" är Klaus Hempfling värd att nämna.

det är john moore som sagt att pnh är pat parellis eget å borde egentligen bara användas i samband med honom

hempfling kallar sig inte nhare men han är en av världens bästa nhare iaf ju

Vad talar dessa (icke-amerikaner) för språk......är det "clinics" och "campouter" där också eller använder de sitt eget språk....kurser osv..... :confused:

Islänningar då.......de borde ju besitta enorma kunskaper om vildhästars beteende......kanske verkar flummigt att fundera på saken men frågar man inte får man inget veta :p :angel:

PNH är benämningen på Parellis egna "system" som är patenterat och hela köret, men det står för Parelli Natural Horsemanship. Han har patent på hela namnet, inte på orden "Natural Horsemanship".

Skilland på att höra och bevittna kanske?
Tänkte mest på dras allmäna syn på djur... Tjurfäktning, hingsthetsning och liknade saker de verkar anse vara kultur och roligt? :mad: :mad: :mad:
men det är ju inget som säger att det inte finns duktigt hästfolk där, bara funderar över varför de ser djuren på ett helt vitt skilt sätt drån resten av landet?!

jo det har vi ju pratat om förut tycks jag minnas..det är klart många där är duktiga hästmänniskor. men en å annan kan ha svårt att ta till sig det eftersom det ju handlar om en annan ras i de fallen som synd är (enligt mig då)

mvh rymdentusiasten

åh nu blev ja nyfiken igen

vart kan det då komma ifrån??

alltså själva uttrycket nh

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 280
Senast: Iamia
·
R
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en... 16 17 18
Svar
351
· Visningar
17 879
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka