Sv: Nyfiken på ny hästras
Tack för tipset om vart man kan åka för att rida på Lusitanos! Dit hade jag inte hittat själv. Dem ska jag kontakta!
Intressant att höra att du skriver att individerna kan se lite olika ut. Jag har varit på en Lusitano feira i Sverige för några år sedan. Dessförinnan var jag och tittade på P.R.E-championat tror jag det var. Jämförelsevis såg då P.R.E:n vackrare ut i typen och mer harmoniskt byggd.
På Lusitano feiran såg jag bara en häst som direkt såg ut att vara något att ha, i mina ögon sett.

Jag tyckte att de över lag såg rangliga ut, långa ryggar osv, men jag vet ju inte om det var bra eller dåliga hästar sett, med Lusitano-mått mätt, eftersom jag inte hade sett några Lusitanos live innan.
På P.R.E-championatet såg jag en häst som utmärkte sig väldigt väl, som verkligen var vacker på alla sätt och vis. Den blev storsegrare då också, så det var väl faktiskt en topp-häst som visades då.

Över lag såg det ut att vara bättre kvalitet på P.R.E-hästarna än Lusitano-hästarna vid den tiden i Sverige, om jag går på vad jag såg då.
På nätet har jag sett flera riktigt bildsköna Lusitanos och som har rört sig härligt. När jag tittar på annonser (mestadels i Sverige) ser jag inte alls samma kvalitet oavsett ålder på hästarna som annonseras ut, ändå är priserna relativt höga för vad som i mina ögon ser ut att vara en ganska dåligt byggd häst. Härstamning och berömda släktingar etc är ju ointressant om hästen i sig inte är snygg eller rör sig särdeles bra.
Därför känns det ju som om ifall man vill hitta en riktigt trevlig, snygg och rörlig Lusitano så ska man göra sig besväret att leta utomlands. Den känslan får i alla fall jag... Den typen jag gillar har nog lite mer P.R.E över sig, lite mer massa men ändå kompakt byggd. Jag tycker att många Lusitanos som jag har sett ser ut att ha typ fullblod i sig, de är liksom klent byggda. Ser mer ut att vara gjorda för att springa fort än vara smidiga sidledes.