Nyhetskällor

Marje

Trådstartare
Med tanke på "fake news" och hur sociala medier bidrar till att skapa filterbubblor och alternativa verkligheter så kom jag att undra vad det finns för bra (objektiva och sanningsenliga) nyhetskällor? Finns det några i Sverige eller något annat land, eller är det då traditionella medier, som jag upplever till stor del går mot "clickbaits" och sensationsjournalistik.
 
Public service, bland annat. Givetvis finns det sanningsenliga medier i Sverige.

Public service naturligtvis! Dumt att förbise dem i trådstarten...

Och som förtydligande, jag anser att det finns sanningsenliga medier i Sverige. Men jag är nyfiken på om det finns källor som jag inte vet om. Min tanke var mer om det finns alternativa nyhetskällor/tjänster som är sanningsenliga och objektiva? DN, SvD m.m. är visserligen sanningsenlig (i största mån), men det är mycket sensationsjournalistik och mer och mer "clickbaits".
 
Jag tycker att även public service har (mer än) en tendens att ha bias. Jag anser nog att de flesta etablerade nyhetsmedia är väldigt selektiva och numera för så kallad desktopjournalistik.
Jag bingar och googlar (tro mig - det ÄR skillnad även där) det mesta av de nyheter som intresserar mig, jag går helst till direktkälla, om nyheten jag är intresserad av utgår från frankrike så kollar jag av franska källor, är det en nyhet om amerikanska händelser går jag till amerikanska källor, engelska nyheter, till engelska källor. Jag tycker att kanaler som france24, al jazira ger förhållandevis objektiva nyhter.
Tex euronews: https://www.youtube.com/channel/UCSrZ3UV4jOidv8ppoVuvW9Q
 
Här är ett bra exempel på en liiiten liiiten oberoende journalist som ofta är på plats där saker och ting händer. Han är live just nu i skrivande stund i paris där gula västarna går i kollisionskurs mot regeringen och 90000 poliser. (jag såg just poliser med orangea armbindlar beväpnade med hammare - såna man snickrar med...)
 
Med tanke på "fake news" och hur sociala medier bidrar till att skapa filterbubblor och alternativa verkligheter så kom jag att undra vad det finns för bra (objektiva och sanningsenliga) nyhetskällor? Finns det några i Sverige eller något annat land, eller är det då traditionella medier, som jag upplever till stor del går mot "clickbaits" och sensationsjournalistik.
Public Service. SvD, DN, DI och Dagens Samhälle. Finns säkert fler.
Ingen av dem presenterar det jag definierar som sensationsjournalistik eller clickbaits.

Samma med de regionala tidningarna
 
Jag är sannolikt en dinosaurie. Som läser gammalmedia.
Jag fick en smärre chock när en tidigare kollega nonchalant sa sig vara helt ointresserad av nyheter och bara fick nyhetflödet facebook gav.
 
Alla nyhetskällor har ett visst mått av bias, även journalister är "bara" människor. Det bästa är ju att gå till olika källor, problemet är väl bara att det i dagsläget kan vara svårt att veta som är olika källor, då mycket material köps in via nyhetsbyråer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 646
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 499
Senast: Mabuse
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 639
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 240
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp