Nykastrerad hona - såret svullet - när oroa sig?

Alexandra_W

Trådstartare
Tekla kastrerades i måndags. Det är första honkatten jag kastrerar så jag har inga tidigare erfarenheter att jämföra med eller något.

Hon har INTE ALLS behagat vara lugn, utan verkar inte vara medveten övht att hon är opererad, hon far omkring som en dåre, hoppar upp på höga grejer, leker med allt hon kommer över, gör vansinnesrusher genom huset bara på kul och såfort jag vänder ryggen till och inte kan hindra det så brottas hon med gammelkatten.

Hon verkar alltså INTE ha ont. Men det är ganska rejält svullet runt såret. Lika långt som såret och ca 1 cm utanför sidorna. Är som en bulle eller limpa som är upphöjd, en centimeter hög kanske.

Ringde vet som sa att de lätt kunde svullna om det inte gick att hålla dem lugna, men att sålänge dte inte var "jättesvullet" var det ingen fara.

Men hur mycket är jättesvullet? Jag tycker ju det här är en rejäääl svullnad liksom. Ni som har erfarenhet av kastrera honkatt, har era svullnat? Hur mycket?

Såret ser rent ut och vätskar inte och hons lickar iaf inte på det när jag ser (men jag kan ju inte kolla henne heela tiden).

Svullnaden började igår (dagen efter kastrationen) och då på bara ena sidan, och nu idag var det så som jag beskrev ovan.
 
Verkar hon inte ha ont, så är det nog okej.
Men har dom inte tejpat såret?

Har hon fått en infektion brukar det påverka allmäntillståndet och då borde hon inte fara runt utan att bli lite trött.

Sålänge det inte vätskas eller åker isär så behöver du nog inte oroa dig för mycket :smirk:
 
Min hona hade också som en limpa under såret.

Har din katt inga stygn och ingen tratt ?
 
Ingen tratt nej, hon behövde inte ha det om hon inte var på såret hela tiden. Och det jags er rör hon det inte. Kan slicka lite på det när hon tvättar sig men inte annars. Verkar knappt märka att det finns där.

Är sydd (kliniken gör det med alla honkatter som kastreras) med subkutana stygn, sådana där under huden som kroppen "äter upp". Ingen tejp heller. Som jag fattade det så syr de med subkutana stygn för då är det ingen anledning för katten att vara där och slicka hela tiden, än om det sitter utvärtes stygn eller tejp som irriterar.

Såret vätskar som sagt inte vad jag kan se, och glipar inte. Möjligen tycker jag eventueeellt att det är lite mindre "kant i kant" som när hon precis vaknade ur narkosen, ena kanten ligger liten "på" den andra nu ungefär (svårt att förklara, men huden är alltså inte slät där) men det borde bero på svullnaden.
 
Om hon inte blir nedstämd, det börjar vätska
eller hon får feber så är det ingen fara.
 
Blir hon helt galen om du stänger in henne? Det är inte bra att hon flyger runt. Försök minska hennes möjligheter till det och att busa med den andra katten. Stäng in henne i bur eller tex i badrummet när du inte har möjlighet att kolla henne. Brukar bara behövas i några dagar tills såret börjat läka. Bättre det än att behöva åka tillbaka till vet med öppet op sår.
 
Det går inte att stänga in henne. Jag har provat och hons kriker, far runt som ett skållat troll i buren och omväxlande försöker gräva sig ut och omväxlande försöker springa runt därinne. Så det kändes lugnare att hon fick vara "fri" och faktiskt går och lägger sig och sover med jämna mellanrum. Dock försöker jag ha stenkoll på henne och det andra katten så de inte busar, men jag missar ju ibland.

Problemet med att stänga in (jag har provat att stänga in henen i ett rum med, men hon lever om som attans där med) är ju att hon är van att vara ute ungefär halva dagarna, och börjar få REJÄLT med överskottsenergi av att vara inne nu. Och det blir ju ännu värre på mindre yta.. Men det är ju såret ska gå upp eller bli andra problem jag är rädd för.
 
Glömde säga att svullnaden är MJUK förresten. Som vätska under huden bara, inte hårt och inte varmt och inte rött. Ömt är svårt att avgöra, damen är för energisk för att sitta i knäet och kela som vanligt, men jag tror inte det är ömt.
 
Sår svullnar ALLTID mer eller mindre, det är en naturlig del i läkningsprocessen. Så länge hon verkar pigg och inte har nt så är det inget att oroa sig för!
 
Ah, vad skönt. Nu är jag lugnad av alla svar =) När jag hämtade henne sa ju djursjukvårdaren att det inte ska förändras från hur det såg ut då, så därför jag blev orolig. Men som hon farit runt är det kanske inte så konstigt (lyfte nyss ner henen från diskbänken, fem minuter senare var hon där igen *sucka*)

Jag håller koll så det inte blir hårt eller hon blir påverkad då =)

Tackar!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp