Nykastrerad honkatt, veterinären tyckte hon var lite rund om magen...

ufot

Trådstartare
Har precis kommit hem med min nykastrerade honkatt (Norsk skogkatt). Operationen gick bra och såret ser fint ut, jag fick inte ens med mig någon krage hem och såret bryr hon sig inte ett dyft av. Är sydd med tråd som försvinner av sig själv.

Nu till min fråga. Veterinären tyckte hon var lite rund om magen, hon väger 4,2 kg och är 10 månader gammal. Hon rekommenderade mig bantning. Jag fick med mig hem Royal Canin bantningsmat (Veterinary diet) och ska blanda det med den mat hon nu äter (Royal Canin kattungemat). Problemet är att jag har kattungemat för åtminstone en månad till, kanske två och det känns dumt att kasta mat man redan köpt.

Jag kommer att köpa hem mer bantningsmat och fortsätta blanda, men vad ska jag göra med all kattungemat? Ska jag fortsätta blanda tills den tar slut eller? Det handlar ju inte om jättemycket övervikt, men det är ju lätt att det blir mer nu när hon är kastrerad.

Blötmat sägs ju vara bra för tjockisar. Hon får redan som det är blötmat (mjau) varje kväll. Ska jag ge mer av detta och mindre torrfoder? Brukar även köpa lite dyrare blötmat, kommer inte ihåg vad det heter nu, som det är högre kötthalt i. Problemet är att min dam inte är så förtjust i det. Jag har prövat alla sorter djurbutiken säljer och ingen faller riktigt i smaken. Däremot är mjau godare. Konstig katt...

Kom gärna med matförslag, bantningstips och aktiveringstips. Hon är ren innekatt, är ute med henne i sele regelbundet, men nu går ju inte det de kommande 12 dagarna.
 
Sv: Nykastrerad honkatt, veterinären tyckte hon var lite rund om magen...

Skippa bantningsfodret helt o hållet. Det innehåller alldeles för mycket kollhydrater. Öka på blötmaten så det blir huvudföda och stoppa kattungetorrisarna i olika aktiveringsleksaker. Finns en uppsjö olika där man kan gömma torrisar.

Typiskt att de alltid ska försöka prångla på en en massa lightfoder vid kastrering.
 
Sv: Nykastrerad honkatt, veterinären tyckte hon var lite rund om magen...

Jag skulle nog säga att du ska akta dig för att ge en så ung skogis dietfoder. Skogkatten är rätt sen i utveckligen, många är inte "klara" innan 3 år.

4,2 kg är inte speciellt mycket, men det bror ju givetvis på hur stor katten är med.

Jag skulle hellre övergå till ett normalfoder för innekatter, ev blanda lite med kitten.
 
Sv: Nykastrerad honkatt, veterinären tyckte hon var lite rund om magen...

Alltså, katten växer ju fortfarande. Skogisar är inte färdiga i kroppen vid den åldern så jag skulle absolut inte banta. Däremot kanske du ska börja väga maten ordentligt (om du inte redan gör det) så att du vet att hon inte äter mer än hon behöver.

Ibland är fodertillverkarna lite väl generösa med sina rekommenderade dagsgivor också så vill du vara petig kan du räkna ut hur mycket energi hon ska knapra i sig dagligen och utfodra därefter. Mer exakt energibehov räknar man ut efter formeln: 70(kroppsvikten i kg)^0,75 och sedan korrigerar man för tllväxt, bantning osv. I ditt fall är det en kastrerad katt så då korrigerar man genom att multiplicera summan med 1,2.

Ex) Idealvikten på katten är 4 kg. Då räknar vi ut basenergibehovet såhär: 70(4)^0,75=70 x 2,83=198 kcal. Så korrigerar vi genom att multiplicera med 1,2 och då får vi 198 x 1,2=238 kcal/dag.

Det motsvarar ungefär 60 g RC Kitten/dag. RC rekommenderar mellan 60 och 85 g mat/dag.
 
Sv: Nykastrerad honkatt, veterinären tyckte hon var lite rund om magen...

Tycker själv inte att hon är så stor, men jag är väl hemmablind...
Aktiveringsboll är ett bra tips, ska se om jag hittar någon lämplig. Har en redan, men den har ett för stort hål om ni förstår vad jag menar...

Jag har haft med missen till djuraffären ett par gånger. Hon som äger affären föder upp skogisar och har själv 10 stycken. Hon sa att min misse är grov, men inte tjock när vi var där sist. Ska ta med henne igen när såret har läkt för omdöme.
 
Sv: Nykastrerad honkatt, veterinären tyckte hon var lite rund om magen...

Tack Sol:)

Har tyvärr ingen våg hemma. Någon som vet hur många deciliter 60 gram RC kattungemat är?
 
Sv: Nykastrerad honkatt, veterinären tyckte hon var lite rund om magen...

Om hon är grov skulle jag absolut inte börja med någon diet. Jag har en speta här hemma som väger 4 kg. Hon är ganska stor, mkt längd men inte direkt grov och på gränsen till för dåligt hull (växtperiod).

Som Sol säger, se till att inte ge henne mer än nödvändigt bara.
 
Sv: Nykastrerad honkatt, veterinären tyckte hon var lite rund om magen...

Catmospheren är bra. Här är lite fler exempel:

132801_2.jpg


184087_trixie_turnaround_1.jpg



184181_trixie_snackroll_1.jpg


19296.jpg


Primaer-bild-CatPyramid-Plastic.png


Primaer-bild-DogTornado-Plastic.png


Vad är det för råtta på snöre du tänker på?
I välsorterade djuraffärer finns det mesta. Sen finns det ju hur mycket som helst på nätet.
 
Sv: Nykastrerad honkatt, veterinären tyckte hon var lite rund om magen...

Är i lite samma sits. Kastrerade mina för en månad sen, och fick höra att de hade blivit lite runda :o (3.6 och 3.5 kg, borde ligga på typ 3.2 enligt vet). Fick med också med mig RC female nånting, men ger eukanuba nu istället. väger upp exakt enligt beräkningen som sol skrev, och ger lite blötmat på kvällen.

MEN: det verkar som att ena matvraket äter upp allt! Hon har verkligen svällt upp, tyckte inte att hon var speciellt tjock förut, men nu ser man ju att hon är rund. inte någon extrem åttakilosklump, men ändå för tjock. är rädd för att det ska bli värre. andra katten har tvärtom blivit för tunn, hoftbenen börjar t.o.m. sticka ut :confused: hon har aldrig var lika "på" när det gäller mat, men nu blir jag ju orolig. för bådas skull. så vad är värst - för smal eller för tjock? (gissar på den senare...?) försöker truga i spinkis lite kittenfoder en gång om dan, men det är ju svårt att avleda matvraket :mad:
 
Sv: Nykastrerad honkatt, veterinären tyckte hon var lite rund om magen...

Ja, det är ju lätt för kastrater att gå upp i vikt, men det måste vara jättesvårt när man har två katter med olika matbehov. Man vill ju inte sära dem åt...

Har du försökt med aktivitetsboll till tjockisen medan du matar den andra katten? Eventuellt sätta henne i ett eget rum när hon äter.

I mitt tidigare "liv" ute i byn hade vi två katter, en hane som var lite rund om magen, läs mycket... Och en hona som bara bestod av skin och ben hur mycket vi än matade henne. Hon gillade grädde som dur var och under ett par år lyckades vi faktiskt hålla henne i någorlunda hull. Tyvärr fick vi ta bort henne till slut, men hon blev i alla fall över tio år gammal, vet inte riktigt när hon föddes, hon var en så kallad sommarkatt som någon vanvettig familj lämnat kvar efter sommaren.
 
Sv: Nykastrerad honkatt, veterinären tyckte hon var lite rund om magen...

Veterinärer har dille på att banta katter oavsett ålder eller kroppshydda. Din katt är en växande ungkatt, hon ska INTE ha ett bantningsfoder.
 
Sv: Nykastrerad honkatt, veterinären tyckte hon var lite rund om magen...

Har du försökt med aktivitetsboll till tjockisen medan du matar den andra katten? Eventuellt sätta henne i ett eget rum när hon äter.

provade det idag, men tjockis fattar ju inte hur man får ut maten ur bollen! (eller så är hon van att bli curlad... hon bara stirrar på den och undrar varför jag inte tar fram maten :( ) Finns det aktivitetsbollar som är mindre än catmosphere - typ som en pingisboll? Tror att hon skulle tycka bättre om det.
 
Sv: Nykastrerad honkatt, veterinären tyckte hon var lite rund om magen...

När man kastrerar en honkatt så ser man verkligen hur mycket fett som finns inuti o utanpå buken.
Skulle dock inte rekommendera bandningsfoder till en växande katt utan att räkna på värdena, troligen tveksamt.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Nykastrerad honkatt, veterinären tyckte hon var lite rund om magen...

provade det idag, men tjockis fattar ju inte hur man får ut maten ur bollen! (eller så är hon van att bli curlad... hon bara stirrar på den och undrar varför jag inte tar fram maten :( ) Finns det aktivitetsbollar som är mindre än catmosphere - typ som en pingisboll? Tror att hon skulle tycka bättre om det.

Hav tålamod!

Det kan ta veckor innan de fattar galoppen. Du kan börja med att strö ut torrisar på olika stället i hemmet. Visa henne ofta hur man gör för att få ut torrisarna ur bollen. Köp gärna hem nån mer sorts torrisgömma så hon har alternativ.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp