Nylonförstärkta stigläder

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare anananan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 019
A

anananan

Eftersom tråden högt upp verkar vara rätt inaktuell(?) testar jag med en egen tråd istället och hoppas att någon kan hjälpa mig =)
Jag undrar hur man ska sköta stigläder med nylonförstärkning?
Är det bara att smörja med vanlig lädertvål/balsam eller finns det något speciellt man ska använda?

Tack =) /anna

Sv: Nylonförstärkta stigläder

Skötte mina precis som allt annat läder. Dock använde jag ofta bara vatten när jag torkade av dem, eftersom de sällan blir skitiga, men jag har använt både balsam och lädertvål utan problem. Olja har jag dock aldrig provat för det behövdes aldrig på dem.

jag använder stûbenns flytande två.. tycker jag är super bra.. använder inget speciellt, har haft mina ett halvår nu och inge fel på dem.. än i alla fall..

har faktiskt inte hört att man skulle anvönda något speciellt.. men får se vad andra säger här på buke. alltid lär man sig något nytt =)

/M

Nej jag har faktist inte heller hört att man ska sköta dom på något annat sätt.
Har just köpt mina, tänkte lika bra att fråga så att man inte gör fel ;p

Jag har haft ett par nylonförstärkta stigläder ifrån Jacson. Jag skickade med dom när jag sålde min sadel och då var dom fortfarande som nya! Jag drog nästan alltid av min sadel med en fuktig svamp och lite sadeltvål på efter varje ridpass. Passade på och ta stiglädrena då också. Jag hade min sadel från ca februari och sålde den någon gång i oktober-november ?? och då var i princip all den utrustningen jag sålde, precis som ny..

Däremot ska man vara varsam och bara ta på väldigt lite läderbalsam om man nu använder det (jag hade aldrig nåt på sadelns ovansida bara på stroppar o dyl.) nån gång i månaden hade jag på lite lite grann bara.. och olja ska man vara extra varsam med, har man skött grejerna från början behöver man oftast inte ha på nån olja alls på dom....

Som vanligt. Antigen med Prestiges Leathe Elixir (eftersom det är prestige läder) eller med Stubbens sadeltvål.

Jag har 2 par Prestige och ett par Jacson Santa Cruz. Smörjer dom med veredus läderbalsam (kan de heta så?? de e equalityline som säljer sånt)
de tycker jag e toppen..:D

Jag sköter mina 'nylonisar' precis som vanliga stigläder, det är ju inte så jäättestor skillnad på vanliga och med nylon i? Det tycker iaf inte jag. Men jag använder lädertvål i vanliga fall och använder också läderfett när jag ska tävla! Det blir jättefint efteråt. :)

Jag sköter mina 'nylonisar' precis som vanliga stigläder, det är ju inte så jäättestor skillnad på vanliga och med nylon i? Det tycker iaf inte jag. Men jag använder lädertvål i vanliga fall och använder också läderfett när jag ska tävla! Det blir jättefint efteråt. :)

Förlåt för att jag skickade två gånger, datorn krånglade! :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
556
Senast: Jahopp
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
703
Senast: Jeps
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
573
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka