Nytt år och dags att göra något nytt

Shaggy

Trådstartare
Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det ett stort men i det hela och det är ledningen (+ att jag inte har någon kollega som kan det jag kan).
Min chef kan ingenting om det jag gör, chefen på den anläggning jag är stationerad är hemsk och chefen för den region jag jobbar i är inte heller något att luta sig mot.
Det här påverkar mig väldigt negativt. Idag fick jag panik då jag insåg att det bara är en vecka kvar tills jag börjar jobba igen.
Chefen på den ort jag är stationerad vill ha makt, h*n ser bara pengar och h*n vill sälja (sagt av henom själv). Personen kan då du försöker prata med henom skrika "DET TAR VI INTE NU" även om du inte avbryter utan blivit inbjuden för att prata om något och ställer en följdfråga på det 'mötet' handlade om. Personen slänger över sina arbetsuppgifter på andra, ska ha full kontroll på vad alla gör och gjort vilket bla gör att andra får vänta på viktiga papper eftersom henom ska gå igenom dem först och föra in i sina privata filer, folk får pga usel planering göra både dubbelt och trippelt jobb, om du gör ett bra jobb är h*n missnöjd gör du ett utmärkt jobb tar h*n dig för givet, skäller ut folk för skitsaker, har en regel för sig själv och en annan för alla andra osv.

Min chef kan som sagt inget om det jag gör och verkar vara ännu svagare än jag tidigare trott. Att h*n inget kan om saken är helt ok men h*n har verkligen ingen koll alls. Det geografiska område jag ska sköta är gigantiskt och går inte tidsmässigt ihop med min arbetsbeskrivning. Jag bad om ett möte där vi skulle gå igenom vad jag skulle prioritera.
När jag sa att "det funkar inte att en person ska göra allt det här i det här stora området" så frågar h*n "vad är det du inte klarar av av det här". Jag kände mest att :banghead:
Jag sa tydligt att "inget av det här är ett problem i sig men det går inte att en person ska sköta det här i hela området". Svaret blev "vi går igenom arbetsbeskrivningen"
Vi gjorde så och frågan kommer återigen, vad som är ett problem :banghead:
Tillslut fick vi till en prioritering vilket kändes rätt bra men det höll inte många dagar innan personen ovan ringde min chef för att beklaga sig över att jag inte ville göra ett jobb (som alltså låg som oprioriterat enligt listan). Detta var en sak jag berättat för henom tidigare. Min chef börjar snacka om att kunden inte ska hamna i kläm och liknande. Att jag varit sjukskriven för depression, mår piss och tydligt talat om att jag behöver hjälp att prioritera verkar helt bortglömt.
Min läkare vill sjukskriva mig men eftersom fk anser att jag kan jobba 100% så är det rätt meningslöst (klarar man 50% så har de nämligen bestämt att man klarar 100%). Jag har sagt till min chef att jag i nuläget inte vill jobba mer än 75% men får då till svar att "Nu har man ju kommit fram till att vi behöver en X på 100%". Sanningen är att man inte alls kommit fram till det utan bestämt att det ska finnas en X i regionen helt utan tanke på belastning. Fakta är att det behövs mellan 150 och 200% X i regionen.

Tyvärr är mitt jobb ett rätt ovanligt jobb, vi är garanterat färre än 100 pers i landet som kan det jag kan och det ligger långt ifrån huvudfåran av vad man gör inom det jag är utbildad till. Min kunskap är alltså för företaget värdefull (vilket inte min chef förstår iom att h*n inte kan något om det jag gör) men min arbetsmarknad är också mycket begränsad.

Idag när jag tog ut hästarna så kände jag att "Jag säger upp mig på tisdag" och hade jag haft det sparkapital jag har men inga hästar så hade jag gjort det bara för att överleva (jag har inte haft några självmordstankar alls sedan julaftonsmorgon) men nu har jag ju hästarna och även om jag kan hålla dem extremt billigt så hjälper ju inte det så långt iom att de ändå kostar ett par tusen/individ i månaden. Problemet är att jag mår så dåligt så jag klarar inte ens av att leta efter nytt jobb. Jag har försökt men så fort jag sätter mig och söker runt så stänger hjärnan ner och jag tittar bara tomt på skärmen.
 
Det är ju ganska uppenbart att du mår dåligt just pga jobbet. Självklart ska du då säga upp dig. Allt annat är otänkbart.

Skulle du kunna jobba med något helt annat en period, bara för att låta huvudet vila lite och för att komma ikapp livet och ändå få in några slantar? Isf skulle jag söka jobb som personlig assistent eller liknande, bara för att hålla huvudet över vattenytan. Jag tänker att vad som helst är bättre än där du är nu. Eller skulle du kanske kunna gå någon spännande kurs på universitetet på vårterminen? Många har sen antagning! Det ger ju inte så mkt pengar in, men ändå litegrann!
 
Finns rätt dåligt med den typen av jobb där jag bor. Folk sägs upp inom området så konkurrensen är hård.
Plugga för pluggandets egen skull är inte aktuellt. Ska jag plugga är det för att komma någonstans framgent. En rolig strökurs vore givetvis kul men det är svårt att få till något som jag sedan kan utnyttja framåt så när kursen är slut så står jag på samma fläck igen.
 
Finns rätt dåligt med den typen av jobb där jag bor. Folk sägs upp inom området så konkurrensen är hård.
Plugga för pluggandets egen skull är inte aktuellt. Ska jag plugga är det för att komma någonstans framgent. En rolig strökurs vore givetvis kul men det är svårt att få till något som jag sedan kan utnyttja framåt så när kursen är slut så står jag på samma fläck igen.
Du kanske står på samma fläck utifrån sett, men det kan ju ha hänt saker på insidan som gör att du orkar söka jobb ordentligt igen?
 
Du kanske står på samma fläck utifrån sett, men det kan ju ha hänt saker på insidan som gör att du orkar söka jobb ordentligt igen?
Sist jag studerade (2017) så höll jag på att krascha totalt på slutet, exjobbet. Nu skulle det säkert gå bättre inom annat område men jag inser att forskningsmetodik inte är för mig även om området jag jobbade inom intresserade mig mycket.
 
Sist jag studerade (2017) så höll jag på att krascha totalt på slutet, exjobbet. Nu skulle det säkert gå bättre inom annat område men jag inser att forskningsmetodik inte är för mig även om området jag jobbade inom intresserade mig mycket.
Jo, det finns ju lättare och svårare kurser helt klart! Det kostar ju inget att kika lite tänker jag, om du orkar. Sedan kan man söka och vill man inte så är det enkelt att tacka nej! Man kan hoppa av mitt i oxå :)
 
Om du och chefen inte funkar, kan hen köpa ut dig? Ett par månader med bibehållen lön, så hinner du andas och söka jobb undertiden?
Är såklart långt ifrån många jobb det går att lösa det så på.
 
Om du och chefen inte funkar, kan hen köpa ut dig? Ett par månader med bibehållen lön, så hinner du andas och söka jobb undertiden?
Är såklart långt ifrån många jobb det går att lösa det så på.
Hade ju varit bra, men chefen förstår inte problemet utan är skitnöjd med mitt jobb.
 
Vad säger kollegorna om chefens beteende? Facket? Oavsett vad hen tycker om din/er arbetsinsats så måste ju beteendet gentemot er vara bra och professionellt, vilket det verkligen inte låter som att det är.
 
Den chefen som är det största problemet är inte min chef. Kollegorna är inte imponerade och många söker nytt. Facket vet jag inte eftersom jag är med i annat fack men vet att någon av dumheterna är vidareförd till dem. Om något händer tvivlar jag på med tanke på hur fega alla är.
Min chef är svag och snackar mer än det är verkstad.
 
Jag mådde och kände ungefär som du. Min bransch är inte alls lika snäv som din, men den kändes omöjlig ändå. Med häst, hus och barn kändes det omöjligt att våga hoppa.

Till slut gjorde jag det. Jag lyckades få säsongsjobb på en stressfri arbetsplats, kraschade och är på väg tillbaka. Det bästa jag gjort.
 
Tyvärr är mitt jobb ett rätt ovanligt jobb, vi är garanterat färre än 100 pers i landet som kan det jag kan och det ligger långt ifrån huvudfåran av vad man gör inom det jag är utbildad till. Min kunskap är alltså för företaget värdefull (vilket inte min chef förstår iom att h*n inte kan något om det jag gör) men min arbetsmarknad är också mycket begränsad.
Men finns det inget konkurrerande bolag till det du jobbar på? Eller något verksamhetsområde som är liknande?

Du har ju egentligen inte jättemånga val om du vill må bra. Antingen jobbar du stenhårt på att chefen byter jobb, eller så får du byta jobb själv. Det är lättast att byta jobb själv till någonting som är mer positivt.
 
Tyvärr är mitt jobb ett rätt ovanligt jobb, vi är garanterat färre än 100 pers i landet som kan det jag kan och det ligger långt ifrån huvudfåran av vad man gör inom det jag är utbildad till. Min kunskap är alltså för företaget värdefull (vilket inte min chef förstår iom att h*n inte kan något om det jag gör) men min arbetsmarknad är också mycket begränsad.

Guldläge för dig. Du kan ställa krav. Tex "antingen gör vi såhär och jag jobbar 100% eller så gör vi såhär och jag jobbar 75%". Blir det gnäll, vilket det kommer bli, talar du om att det lär inte bli lätt att rekrytera en ny på din position så frågan är vad AG tycker är lämpligast, gapa efter mkt och bli av med allt eller att vara tillmötesgående och win-win.

Detta alltså som lösning för att ha en inkomst medan du söker annat.
 
Men finns det inget konkurrerande bolag till det du jobbar på? Eller något verksamhetsområde som är liknande?
Jo det finns konkurrerande företag som söker min kompetens, som har ringt och frågat om jag är intresserad av att jobba för dem. Tyvärr är det liknande problem med ledningen på den närmaste orten de finns. Chefen sparkade bla en person med min kompetens utan vettig orsak trots att de har problem med stora mängder övertid för personal med den kompetensen. Jag är nära vän med en person som arbetar på den firman så jag har en god insyn i de problemen då h*n varnade mig för att gå ur askan i elden.
 
Guldläge för dig. Du kan ställa krav. Tex "antingen gör vi såhär och jag jobbar 100% eller så gör vi såhär och jag jobbar 75%". Blir det gnäll, vilket det kommer bli, talar du om att det lär inte bli lätt att rekrytera en ny på din position så frågan är vad AG tycker är lämpligast, gapa efter mkt och bli av med allt eller att vara tillmötesgående och win-win.

Detta alltså som lösning för att ha en inkomst medan du söker annat.
Det är lite så jag funderar just nu. Saken är ju dock att eftersom chefen har noll kunskap om mitt område så har h*n inte kompetensen att förstå bristen på min kompetens. För henom så är en veterinär en veterinär och att det är skillnad på hönor och kor ingår inte i fattningsförmågan (och nej jag är inte veterinär utan något helt annat).
 
Det är lite så jag funderar just nu. Saken är ju dock att eftersom chefen har noll kunskap om mitt område så har h*n inte kompetensen att förstå bristen på min kompetens. För henom så är en veterinär en veterinär och att det är skillnad på hönor och kor ingår inte i fattningsförmågan (och nej jag är inte veterinär utan något helt annat).

Förstår att verkligheten inte är lika fyrkantig men ptja, rent krasst: gör då endast det du hinner på din heltidsanställning. Resten får bli ofärdigt. Är de missnöjda får de köpa ut dig. Annars kanske de inser den hårda vägen att det är för mkt jobb.

Att säga upp anställda är inte speciellt lätt för en AG. Det tar tid och blir ofta dyrt. Det rör sig ju knappast om arbetsbrist.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 347
Senast: Bulldoozer
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 142
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 449
Senast: Angel
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp