Nytt hus med problem.... hjälp

Simply me

Trådstartare
Vi skulle flytta till vårt nyinköpta hus på fredag, men redan för 2 veckor sedan blev inflyttningsdag framskjuten ca en vecka för vi håller på att renovera badrummet och renoveringen kom inte igång så snabbt som jag beräknat, men det är inget problem. Vi ska vara ute från vårt nuvarande hus 22 nov så det finns ju lite tid att spela på.

Men i slutet av förra veckan fick vår snickare problem han hittade ett helt sönderrostat rör till elementen ca 2 dm ner i golvet.... inte kul, dolt fel eller försäkringsskada, tog tre dagar innan vi fick ut en besiktningsman från säljarens försäkringsbolag, det var igår och inga problem att det ska gå på försäkringen utom röret och rörmokarens jobb. Idag ringde de från försäkringsbolaget igen och vill ha ut en oberoende snickare som ska uppskatta priset på att fixa det hela. Så nu avstannar jobbet igen.... Vi vet ju inte eller om vår snickare vill fortsätta med jobbet om försäkringsbolagets beräkning är orimlig. Ingen vet ju eller hur långt röret är dåligt om det är i hela huset eller bara den bit vi hittat.

Har också fått klart att försäkringsbolaget tycker vi kan flytta in om två veckor de kommer tillhandahålla en "baja-maja" men dusch och tvättmöjligheter får vi klara oss utan.

Känner mig så uppgiven, varför ska allt alltid trassla.
 
Sv: Nytt hus med problem.... hjälp

Ursäkta men vad är problemet?

Ni får låna en bajamaja, duscha kan man göra på jobb, hos vänner eller t.o.m. hos grannarna om det är problem. Det är ju knappast lång tid det rör sig om.

När jag o ex:et flyttade till vår drömgård fanns det bara rinnande vatten till diskhon och toa var utedass i gamla ladugården. Dusch fanns öht inte.
Vi flyttade in 1 februari och toalett/badrum/tvättstuga var inte byggt förrän i slutet av augusti. Vi lånade en portapotti av några vänner för att slippa gräva oss genom snödrivor mitt i natten annars användes utedasset. Tvätta sig fick man göra vid diskho o skulle vi duscha åkte vi till svärföräldrarna 7 km bort. Det funkar det oxå
 
Sv: Nytt hus med problem.... hjälp

Jag förstår inte heller riktigt problemet.

Jag kanske är luttrad men man får ju nästan räkna med att renovering tar dubbelt så lång tid som beräknat, just för att det lätt dyker upp mer jobb under resans gång.
 
Sv: Nytt hus med problem.... hjälp

haller med dem andra, eftersom jag sitter i en liknande sits kan jag meddela att det inte ar sa jobbigt som det later ;) vi har dock ett utedass (kor med torv da luktar det mindre), an sa lange ar det helt ok att springa dit. Har val bott i huset en manad ungefar, i badrummet finns det absolut ingenting just nu da det star och luftar efter en vattenlacka :) hoppas det ar i om tva veckor for da anlander badkaret :D

maken duschar pa jobbet, jag tvattar haret med hjalp av kockums fat i koket och vi far lana dusch av grannen om det krisar (men vi ar tillbaka hos min far och fixar irodning med saker nastan varje helg sa da kan vi ta en ordentlig dusch dar och en grovtvatt hemma under veckorna.
 
Sv: Nytt hus med problem.... hjälp

Jag bodde utan vatten helt i 2 månader i somras. Trist, jobbigt och tunghanterat men det funkade det också. Sånt händer när man har hus.
 
Sv: Nytt hus med problem.... hjälp

Ja det är väl bara att härda ut och verkligen hoppas att vi inte behöver bryta upp alla golv i huset. Är det "bara" badrummet och fukten inte är för stor i betongen kanske det inte tar så lång tid, men är det hela huset kommer det gå flera månader.

Också svårt att veta/förstå om det är vi eller säljaren som ska ta kostnaden som inte går på säljarens försäkring. Alla är dock överens om att skadan kommit under flera år så vi som ägt huset en månad har inte kunnat ändra läget. Som pricken över i har också säljaren avlidit sen hon sålde huset.

Naiva jag trodde att man skulle slippa sådant här när man besiktat huset, men icke
 
Sv: Nytt hus med problem.... hjälp

det ar ju svart att se precis allt utan att bryta isar hela huset.

Vi hade "tur" da vattnet varit avstangt i tre ar och vattenlackan stog bara i hogst en timme nar vi slog pa vattnet och badrummet skulle anda helrenoveras sa egentligen var det inget extra jobb det fick bara borjas en vecka tidigare :) (stort tips till alla, framforallt rormokaren som saljaren hade anlitat (:crazy:) far du inte upp trycket sa lacker det nagonstans. Det var inte bara en lacka i badrummet utan det stog och sprutade ur varenda koppling i pumphuset ocksa :crazy:)

Far hoppas att kostnaden hamnar hos saljaren, fast att denne har avlidit komplicerar ju :( det ar ovissheten som ar varst, nar ni val vet vad som behover goras och vem som betalar for vad sa finns det inget annat att gora an att halla humoret uppe och fa det gjort :)
 
Sv: Nytt hus med problem.... hjälp

Låter som ni haft tur, "bara" läckande rör och kopplingar utan någon fuktskada.

Du har så rätt i att det är ovissheten som tär så mycket så vet man bara vad som gäller är det ju bara att gilla läget. Just nu är det bara tungt, tror dock att allt kommer kännas bättre bara vi vet vad som kommer hända, provisorisk toa på plats osv.

Tror att jag tar extra hårt på det här eftersom vi inte flyttar helt frivilligt, vårt nuvarande hus är inlöst av kommunen för att de ska använda marken till utbyggnad av kombiterminal. Min man tycker att vi har hittat det perfekta huset men jag har jättesvårt att lämna det vi har sen 25 år tillbaka
 
Sv: Nytt hus med problem.... hjälp

Man styr själv över sitt mående och hur man tillåter sig att tänka. Om du fokuserar på allting som är negativt så är det klart att det känns tungt och negativt. Men om du istället fokuserar och tänker på allt det positiva med att flytta, för det finns positiva saker med flytten också, så kommer det att kännas roligare och lättare att flytta.

Det kommer ju att bli bra att flytta!
 
Sv: Nytt hus med problem.... hjälp

Förra året vecka 43 påbörjades våran badrumsrenovering som enligt snickaren skulle vara helt klart innan jul samma år. Vecka 43 stängdes allt vatten av i huset och all rivning påbörjades. De upptäckte ganska fort att varmvattenberedaren stått och läckt i rummet intill så mitt i allt fick dom lägga krutet på det först.
Från vecka 43 till ut i mars var vi utan vatten, flera veckor var det stooort hål i golvet ner till krypgrunden. Toalett fick vi låna sån portapotti som vi hade ute i en liten stuga på tomten. Duscha fick vi göra på våra jobb eller hos släktingar. Hade vi varit själva hade det nog inte varit så jobbigt men två små barn mitt i allt gjorde inte saken enklare.
Måste ändå säga att det gick jättebra och när man var i det så var det inte så farligt. Märkte inte förrän efteråt hur jobbigt det varit.

Numera har vi fint badrum och jag är sååå tacksam över det, sen har vi fått nyrenoverad tvättstuga/grovingång pga fuktskadan så efter allt elände har det blivit jättebra!
 
Sv: Nytt hus med problem.... hjälp

fukskada blev det, men inte sa stor ;) det lackte liksom genom till rummet undertill. Nar det upptacktes sa tog det nagra kvallar av rivningar innan sjalva lackan var loakilserad och allt blott som kunde flyttas var upptaget. Sedan visade det sig att min make ar latt korkad, och inte kollade igenom all isolering sa nar vi skulle riva ut resten nagra veckor senare sa hade det understa lagret legat och gonat till sig med fuktiga balkar som foljd. Da var jag mattligt road :meh: men nu ar det torrt sa till helgen ska det borjas byggas!

som det sagts, nar man ar mitt i det sa kanns det inte sa jobbigt eller tungt. + att vi nu har en perfekt anledning for att inte halla ett inflyttningsparty som det tjatas om :cautious:
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver nog gnälla av mig lite, för att göra en jättelång historia kort så blev vi mer eller mindre tvingade att flytta från vårt...
Svar
15
· Visningar
2 466
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp