Försäkringsskada på nyköpt hus, dolt fel

Simply me

Trådstartare
Behöver nog gnälla av mig lite, för att göra en jättelång historia kort så blev vi mer eller mindre tvingade att flytta från vårt älskade hus vi bott i i 24 år genom inlösen av kommunen, de ska riva hela "vår" by. Hittade ett litet sött kedjehus som vi nu har flyttat till, lite renovering behövdes dock men huset var fräscht och besiktningsmannen hade inget större att klaga på mer än att hängrännorna var felmonterade och fasaden var skadad lite i underkant då den gick för långt ner mot backen.

Vi slog till och köpte huset och beslöt oss för att renovera badrummet vilket var det fulaste jag sett tror jag, vi hade tillgång till båda husen i 7 veckor och badrummsrenoveringen skulle ta ca 3 veckor, allt lugnt och pengar till detta hade vi. Men nu blev det ju inte så för att kunna flytta toaletten en liten bit behövde ju golvet bilas upp och vad fanns där då ett par decimeter ner jo sönderrostade rör till elementen och en mindre sjö. Blev bortbilning av hela golvet, torkning och 4 månader utan badrum och en bajamaja på gården, har inte varit kul.

Har haft hyggligt stöd och hjälp av säljarens försäkringsbolag under tiden och självklart skulle vi få ut det på deras försäkring, deras beäknade kostnad gick upp till 27000 nu har fakturorna börjat strömma in till mig och vi är uppe i ca 62000, usch orkar inte mer vet inte hur jag ska gå vidare mer än att jag ska skicka kopior på fakturorna till säljarens försäkringsbolag.

Behöver lite råd, tips och peppning detta har varit en hemsk vinter
 
Sv: Försäkringsskada på nyköpt hus, dolt fel

Har du pratat med försäkrningsbolaget? Har de satt något tak?
Självklart ska du skicka in fakturorna om det handlar om ett dolt fel!

Prata med säljaren!
 
Sv: Försäkringsskada på nyköpt hus, dolt fel

Har haft en hel del kontakt med försäkringsbolaget och de skickade ut en kille som uppskattade kostnaden för att återställa, men försäkringskillens uppgift är ju så långt ifrån verkligheten att man blir förtvivlad.

Kan tyvärr inte prata med säljaren då hon avled samma dag som vi övertog huset, har varit lite i kontakt med arvingarna dock och självklart betalar de självrisken är ungefär vad jag fått ur dem
 
Sv: Försäkringsskada på nyköpt hus, dolt fel

Är det inte läge att prata med dem igen och specificera då vad kostnaderna handlar om?
Låter ju ändå som att arvingarna förstår att det är ett dolt fel, vilket är bra!

Jag tror att det kommer att lösa sig!
 
Sv: Försäkringsskada på nyköpt hus, dolt fel

Men är det något problem då?

Försäkringsbolaget (säljarens) verkar ju täcka skadan?
 
Sv: Försäkringsskada på nyköpt hus, dolt fel

Säljarens försäkring täcker halva skadan inte hela det är det som är problemet, vi har kostnad för försäkringsskadan på 62 000 och får 27 000
 
Sv: Försäkringsskada på nyköpt hus, dolt fel

Då blir det till att överväga om det är lönt att processa med dödsboet om resterande. Troligen inte för så liten summa.
 
Sv: Försäkringsskada på nyköpt hus, dolt fel

Jag har varit i en liknande situation för inte så länge sedan (jag hade i och för sig bott i huset i några år när jag upptäckte min skada, men ändå). Mitt försäkringsbolag tog alla kostnader upp till tätskikter men resten skulle jag få stå för själv. Eftersom det var VVS täcktes det inte heller av säljarens dolda-fel-försäkring. Det hela slutade med att jag och säljaren delade på den kostnaden jag initiellt skulle betalat.

Mitt tips, om du funderar på att driva det vidare, är att prata med en advokat. Om du ska ha en chans att få pengar måste du ha klart om skadan verkligen räknas som ett dolt fel eller inte. Dokumentera sen allting som sagts mellan olika parter. Och så ta reda på vilket rättsskydd du har i din försäkring. De flesta dolda-fel-fall brukar sluta med förlikning i domstolen.

Nu lät jag kanske lite stel och byråkratisk :crazy: (det var inte min mening, men försäkringsärenden kan ju få fram byråkraten i vem som helst, haha) men jag upptäckte att man måste ha järnkoll på vem som har sagt vad och att det hjälper att vara den som är påläst.

Lycka till!! I mina öron låter det som om ni har ganska bra möjlighet att få tillbaka en del, eller hela, mellanskillnaden.
 
Sv: Försäkringsskada på nyköpt hus, dolt fel

Har egentligen inget att komma med till denna tråd, mer än att skicka en stor styrkekram.

Låter ju inget vidare att vara utan badrum och ha bajamaja i trädgården i 4 månader...:crazy:
 
Sv: Försäkringsskada på nyköpt hus, dolt fel

Tack

Nej baja-maja och utan dusch och tvättmöjlighet i 4 månader har inte varit någon höjdare, hur kul känner man sig av att åka och duscha hos dottern ca 1 gång i veckan, åka till mamma 10 mil iväg för att tvätta, ja det har varit en jobbig vinter.

Köpte ett mindre hus än vi hade, fick lite pengar över för att kunna renovera badrum, kök, sovrum trodde vi, pengarna räckte visst till sovrum och badrum, köket med spis från typ 1970 får väl hänga kvar ett tag till och utan belysning över spisen.... Har skickat alla papper till försäkringsbolaget nu, håller tummarna för oss att det går vägen, snickare och övriga vill ha betalt till nästa helg.... har inte pengarna. Vill inte ha något bråk vet att killen på säljarens försäkringsbolag ska ringa vår snickare på måndag, håller alla tummar som finns för att det ska få försäkringsbolaget att vekna och att vi kan få den ersättning som är rimlig, men det är bara att vänta och se just nu vilket känns jättesurt 30-40 tkr är ju massor med pengar
 
Sv: Försäkringsskada på nyköpt hus, dolt fel

Låter som det är två bekymmer.

-att få fram pengarna

-att få klart vem som ska betala.

Vad gäller pengarna; har ni god kontakt med er bank? Går det att knata in på banken och förklara läget och snabbt låna 40-50 papp till?

Jag hade absolut tagit det med banken.

Har varit i liknande situation någon gång med en stor oväntat utgift och få slantar att betala med. Tänk buköppning... Förr gick det gick det att låna pengar på sin bank via facket. Kanske går det fortfarande?
 
Sv: Försäkringsskada på nyköpt hus, dolt fel

Ja det är bekymmer och framför allt känner jag mig så maktlös. Men lite ljus skymtar dock i framtiden tror jag. Försäkringsbolaget har begärt in mer detaljerat vad snickaren har gjort än vad som framgick på fakturan, hoppas hoppas att de tar ett större belopp. Sen kom jag på härom natten att det inte var något ROT-avdrag på den fakturan och det som vi måste betala måste ju vara avdragsgillt enligt ROT och då sjunker ju kostnaden en hel del.

Men det är så jobbigt att vänta på att höra något.

Om man ska processa detta vidare undrar jag om man ska gå mot försäkringsbolaget eller dödsboet, alla är överens om att felet inte kunde upptäckas vid en vanlig husbesiktning. Vill varken processa eller låna mera, får vi ner beloppet en del bör vi klara det ändå just nu men köksrenoveringen får vi skjuta på framtiden.
 
Sv: Försäkringsskada på nyköpt hus, dolt fel

Är glad, verkar som försäkringsbolaget tar hela snickarens kostnad, dock inte rör och rörarbeten men det har de sagt hela tiden. Säljaren tar självrisk och är beredd på att ta halva rörmokarens kostnad. Vår kostnad blir då ca 5000 och den är ju bara att ta. Tror inte det är läge för att försöka få mer, känner mig så lättad. Nu ska vi bara ha till slutet så blir det bra.

Tack för alla peppande svar jag fått, känns så skönt att bara skriva av sig ibland :)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi skulle flytta till vårt nyinköpta hus på fredag, men redan för 2 veckor sedan blev inflyttningsdag framskjuten ca en vecka för vi...
Svar
10
· Visningar
1 894
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp