Bukefalos 28 år!

nytt ridhusunderlag, hur rida?

Ponylove

Trådstartare
Ja, nu har det lagts på nytt underlag i ridhuset. hoppas det ska damma lite mindre nu. :)

Men nu när det är nytt är det väldigt mjukt och tungt. tror verkligen att underlaget blir bra när det är ridet på ett tag, och eftersom det är ridskola 2 h varje dag samt ganska många privatryttare så borde det gå realtift snabbt.

Men tills det är bra igen, hur ska jag tänka när jag rider för att undvika skador, typ kotledsinflammation?

Hade tänkte att jag rider där ca 30 min där varje dag, och lägger fram och avskrittning ute. låter det lämpligt?

Måste lix få lite vettig ridning gjord och ute är det omöjligt då det inte är snö och stenhårt i marken, har ite heller brodd eller snowgrips men hoppas på att hovis ska kunna fixa det inom några dagar, men går ju ändå inte mer än skritta när det är hårt och knaggligt i marken.
Hästen är så pigg av kylan att hon bockar konstant i galoppen så hade inte varit alternativ att bara rida ute i alla fall...
 
Sv: nytt ridhusunderlag, hur rida?

Jag är ingen expert, men 30 min varje dag på ett mjukt och tungt underlag låter sådär. Beror väl på hur mjukt och tungt?
 
Sv: nytt ridhusunderlag, hur rida?

Det är betydligt mer fast än dirttrack banan på täby galopp... svårt att kategorisera exakt hur mjukt :P
 
Sv: nytt ridhusunderlag, hur rida?

Det är en blandning av lite grövre flis och en något grövre sand... inte lika fin som sandstrand eller sandlådesand i alla fall....
 
Sv: nytt ridhusunderlag, hur rida?

Mjukt underlag ska man alltid vara försiktig med när det gäller ridning, det finns inte bara risk för kotledsinflammation, utan även senskador. I ett stall där jag stod var bottnet jättemjukt både på ridbanan och i ridhuset, av 22 hästar fick 8 stycken någon form av sen-eller gaffelbandsskador på ganska kort tid. Veterinären sa att så länge det stallet inte gör något åt bottnet och folk fortsätter rida där kommer han alltid att ha jobb. Så jag har blivit väldigt vaksam med mjukt och tungt underlag. (Red själv alltid i terräng, aldrig på dessa botten).
Hårt underlag är alltid bättre än mjukt, och det skadar inte om man någon gång lite travar och galopperar på hårt, bara bra med variation (så länge man använder sitt sunda förnuft och inte skenar iväg huvudlöst ;) ). Mjukt är aldrig bra. Vi har också stenhårt på vägarna här, så jag förstår din situation. Men bara som en varning, inget gott kommer av mjukt underlag. :)
 
Sv: nytt ridhusunderlag, hur rida?

det är just för att jag är medveten om att mjukt underlag inte är så bra som jag undrar. Är dock helt övertygad om att underlaget kommer bli bra när det "satt sig" lite. det är inlagt igår så är ju splitternytt. redan idag var det dock betydligt bättre kring fyrkantsspåret där ridksolan med rullar runt. det är nu de första veckorna som jag tror är de so,m jag ska vara försiktig.

Jag måste ju självklart inte rida varje dag, emn 4 dagar i veckan behöver jag nog.
Självklart så kan man ju rida lite fortare även på hårt underlag, när man har brodd i alla fall (är isgata alltså här), men problemet är att det blir ren rodeo om jag skulle rida ute i skogen bara, har fullt upp med att hålla henne på backen bara i ridhuset för att hon är så glad. (nej, hon har inte ont eller protesterar, detta är rena gjäldje språng). inte så att jag skulle mista kontrollen ute, men är ju inte lämpligt att skutta så där på hårt underlag, hon hoppar mer än gärna en meter upp i luften... och OM jag trillar av är det ju sådär att trilla på isen oxå... och då dessutom ha en lös häst som aknske springer hem i full kareta...

Vet jag låter lite hopplös, emn det känns lite hopplöst... det kommer ju snart gå över tack och lov!

Vad tror ni då kan vara ok tid i ridhuset? kompenserar det inte lite att jag vid uppvärmning/avskrittning går på riktigt hårt underlag?
Detta är ju dessutom bara tills, förhoppningsvis ganska snart, bottnen har satt sig. alltså inte för all framtid så att säga. Men vill ju naturligtvis inte riskera benen på hästen för det....
 
Sv: nytt ridhusunderlag, hur rida?

Jag skulle nog tänka ungefär som när man köper en ny häst o "vänjer in" den med ny ryttare o nytt ridhus/paddock-underlag.
Börjar med att longera/tömkör korta pass, kanske skritta o trava lite runt fyrkanten, galopp på rakt spår o stor "oval" inga pass med samling eller jobbiga jobb i början, blanda uteridning med vila, gärna variera underlaget även vid tömkörning o longeringsjobb på utebana/ridhus/ fri yta någon annanstans. Variation i både ridning o på underlag med andra ord?

Köpte nyligen en ny häst, visserligen ung, o stallade upp på en anläggning med ett djupt underlag om än välskött, och succesivt har vi utökat.
Nu efter 2 månader rider vi en rejäl lektion på underlaget en gång per vecka, utöver det passet och tömkörningspass så rider jag max två korta pass på underlaget med utetur efteråt per vecka.
Men jag är väldigt noga med att han ska tränas varierat oavsett.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 946
Senast: Roheryn
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 307
Senast: Emanon
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 728
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp