Obalans i magen på fånghästar?

A

aspartam

Ett nytt förslag jag fått från en bekant, då fång enligt henne utlöses av obalans i magen. Detta stämmer dock inte in på bägge fånganfallen Habina haft, men väl på det första (förgiftning).

Frågan är då, bör hon få något tillskott när det närmar sig fångsäsong?

Pronutrin, FiberPlex eller Krafft MagTarm? :confused:

MagTarm fungerade bra på en unghäst jag haft, då han var krånglig i magen, men det luktade illa, jag fick bara i honom halva rekommenderade dosen (smakade illa?) och det var DYRT! :eek: Dessutom blev han ännu bättre det år jag gav honom Fibergi Låg istället... :crazy:

Vad säger ni på bukefalos? :bow:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Vilket preparat är bäst att ge då?

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Protexin tycker jag fungerar förträffligt. Ges vid alla övergångar eller ändringar, när gräset börjar växa eller när första frosten kommer m.m. Till betesläppet, ta en låååååååång förberedelse, öka upp mängden stärkelse och protein sakta redan tidigt på våren inför betet så kroppen/magen inte får en chock och se till att hästen får extra mycket arbete på sommaren så den gör av med det den stoppar i sig så det inte blir en förgiftning/igenslaggning.

MVH/
 
Eller andra bra magmedel är Hilton Restore, eller Probimin som finns på kliniker att köpa.
 
Utebliven omskoning/verkning av hovarna under fem månaders tid. Vi kämpar fortfarande med att få ordning på hovarna efter det. :cry:

Förstår mig inte på människor som inte orkar ringa efter hovslagaren förrän två av skorna ramlat av och en vuxit fast. :devil:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Var hittar man Protexin? Hemsida?

Jo, jag har utbildat min mamma väldigt noga i konsten att vänja en häst långsamt vid nytt foder. *stolt över lilla mamsen* Dessutom tillbringar jag somrarna uppe med hästen, så då blir det rejält arbete varje dag. Tack för tipsen! :bow:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Genom veterinären. Det är 1/5 kg eller 1kg, små pellets kostnad straxt under 200kr. Räcker länge och kan ges akut eller i förebyggande.

På min f.d.sjukling som var SÅ känslig fungerade det alltid på redan första dygnet, fungerar även mot gaser och uppsvälldhet.
MVH/
 
Jag skulle väl säja som så, att man nog inte kan bevisa OM det har effekt med tarmflore-fodertillskott. Man vet ju inte OM hästen skulle ha fått fån gändå...
Och jag tror nog faktiskt dessutom att OM det hade varit väldigt effektivt att ge såna tillskott så hade ALLA känt till det och det hade rekommenderats världen över... Det forskas MASSOR om fång över hela världen, då detta är ett jätteproblem överallt! Och vore gåtan så lättlöst som att ge lite tarmbalans av nåt slag så hade man nog inte forskat längre...

Jag ska ge en lite djupare förklaring till tarmfloran också, hur den fungerar:
Tarmfloran innehåller en mängd mikroorganismer, som finns där för att "ta hand om" det foder som kommer dit. (vissa mikroorganismer jobbar med t.ex kolhydrater, andra med vissa proteiner etc..) En välmående tarmflora är anpassad efter det foder som hästen normalt får, dvs det finns rätt mängd av varje sorts mirkoorganismer för varje foderbeståndsdel.
När man tillför ett nytt fodermedel eller om t.ex gräset förändras i näringsinnehåll så måste tarmfloran förändras för att kunna ta hand om detta. Detta är något som sker oavsett hur mycket tarmbalans-tillskott hästen får.
DÄRFÖR tror jag inte att tillskotten gör så mycket nytta som man kanske hoppas... Men det skadar ju inte att prova.
 
Enligt hovslagarföreningen i USA ska man kunna kolla tarmflorestatus genom att ta pH värdet på avföring, ligger den lägre än normal finns det hög risk för fång.
Jag fundera på att lösa upp några kottar i destvatten, filtrera och mäta för att jämföra mellan mina två hästar (äter samma foder men den ena har haft fång två ggr)
 

Liknande trådar

Hästvård Våran shettis har så långt vi känner till hennes historia haft perioder med lös avföring. Bra någon månad och sämre några dagar. Högarna...
Svar
8
· Visningar
1 108
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp