Bukefalos 28 år!

Obehandlade trägolv

Glimfeather

Trådstartare
Hemma hos mig har jag obehandlat, ljust, trägolv i en del av lägenheten. Jag brukar torka med fuktig trasa, har lite såpa i vattnet. Det funkar ju bra men tänkte ju inte på att när jag gav hunden märgben så blev det fettfläckar på golvet :crazy: Nu är jag benhård med att han måste ligga på mattan eller en handduk när han gnager på det. Men skadan är ju redan skedd.

Hur får man bort fettfläckar på trägolv? Kan man skura ordentligt med lite högre koncentration såpa?

Sedan en fråga till, jag har tvättat golvet med varmvatten och såpa, såg nu att golvet mörknar då och att man ska använda kallvatten om man vill bevara ljusheten? När jag lyfter på vardagsrumsmattan så är golvet där under ljusare än det är i övrigt, samma sak i sovrummet där det stått en byrå innan jag flyttade in. Är det såhär för att golvet tvättats med varmvatten? Har bara bott här i två månader, går det så fort för golvet att mörkna? Jag trodde det bara var skitet.

Hur sköter man egentligen ett sånt här golv? Hur ofta bör man "våt"torka? Hur känsligt är det för smuts i övrigt?
 
Sv: Obehandlade trägolv

De som kan säger att man ska skura golvet med kallt vatten och en fet såpa. Inte grumme typ.

Det finns säkerligen massor med bra råd ifall du googlar.
 
Sv: Obehandlade trägolv

Kallt vatten och linoljesåpa är det bästa. Och lämna aldrig kvar överskottsvatten.

På fettfläckarna skulle jag testa att gnugga med koncentrerad såpa, kanske funkar, kanske inte.

Ljuset har ju viss påverkan. Där byrån har stått har väl inte ljuset kommit åt och träet skiftar inte färg som det gör där ljuspåverkan är högre.

Tror man säger att i början ska det skuras en gång per månad, sen en gång per halvår eller år. Men är det ett gammalt golv, misstänker det eftersom det är märken efter byrån, som inte är behandlat på det sättet från början så är det inte mycket att göra. Skura med bra, fet såpa en gång per år eller halvår om du är ambitiös och sopa golvet emellan.

Have fun! Jag kommer o kollar om du gjort hemläxan en annan dag ;)
 
Sv: Obehandlade trägolv

Fettfläckarna gick nästan helt bort med vatten och såpa :) golvet är inte gammalt, högst 5 år tror jag och de har alltid hyrt ut lägenheten så tror inte det är behandlat innan. Hv är inte så noga, han sa inget om hur jag ska sköta det när jag flyttade in, men jag ska fråga när jag får tillfälle. Vad händer om jag skurar med grönsåpa? Jag är mest ute efter att det ska bli rent och inte förstört under rengöringen.
 
Sv: Obehandlade trägolv

Kul att du såpskurar trägolven, det gör jag också :)

Så här gör jag och så har jag lärt mig av "de som kan".
För det första använd ALDRIG varmt vatten, det ska vara kallt.

Du väter först golvet med trasa och kallt vatten. Sedan har du en hink med blandning av kallt vatten och linoljesåpa. Den såpan torkar inte ut träet utan fettar in det och gör ytan slitstark, eller hur jag ska säga.
Doppa skurborsten i såpvattnet och skura.
Torka upp såpvattnet noga med en blöt skurtrasa med rent kallt vatten. Låt det inte ligga kvar för länge innan du torkar upp det och var noga med att inte lämna något såpvatten kvar på golvet när allt är klart.

I början får man skura golvet oftare, sedan kanske bara 1-2 gånger per år.

Kanonfint och enkelt är det, fast det låter jobbigt men så är det inte alls. När man väl fått upp den slitstarka ytan så behöver du bara dammsuga, inte springa omkring och torka golven i tid och otid som med andra golv.
 
Sv: Obehandlade trägolv

Så det är därför man inte ska använda grönsåpa :) Var köper man linoljesåpa och vad kostar det?

Brukar du flytta på möbler och så när du skurar? Jag antar att man borde det eller? Har en del tunga möbler i vardagsrum och sovrum, men jag får väl försöka baxa undan dem lite. Är mest möbelflyttandet jag fasar inför, skurandet låter ju roligt :)
 
Sv: Obehandlade trägolv

Jag har köpt mitt uppe i Gysinge, Centrum för byggnadsvård. Jag brukar köpa 1 liter, kommer inte ihåg vad det kostade så jag kollade deras hemsida och det var 105 kr nu. Men den är oerhört dryg, räcker nästan hur länge som helst. Jag använder den till allt möjligt, som tvål bla i badrummet :)

Måste erkänna att jag flyttade undan allt första gångerna.... :crazy: men sedan tog jag bara bort det som var lätt att flytta på och där det "smutsades" ned mest. Klart bäst är det förstås att flytta på allt så att hela golvet blir skurat på samma gång.

Ja skurandet är roligt. Bara fötter, såpdoften och se hur golvet blir ljust och rent :)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp