Obesiktigat?

Åtminstone förr, var regeln att man får åka närmaste väg mellan t ex inköpsställe och ställe där transporten skall fixas upp innan besiktning.
Förutsättning att det inte finns fel som innebär körförbud. Då är det bärgare som gäller.

Jag tror det gäller samma nu.

LIA
 
Det är inte använt sedan 98 och det är inte avställt pga fel utan DÅ var det besiktigat UA.

Det åker direkt hem eller direkt till stallet i så fall.

Och ingen kuse i!
 
Tyvärr är det nog så att du bara får köra till besiktningen.

Men ring polisen (eller Vägverket) och fråga, för säkerhets skull.

Immer
 
Inte för att jag vill lära dig dumheter nu, men boka tid hos besiktningen så har du ju bevis på att du får vara ute och åka med transporten hem åtminstone, och sen när du väl kommit hem - ring och avboka besöket om du nu inte skulle ha tid att genomföra det då.
 
Men det kan jag inte göra utan att skatta för släpet... Och det tar ju ett par dagar innan det syns.

Men nu BOR vi nästan granne med bilprovningen här hemma så det är ju hmm ungefär samma sak.

Nå det är inte säkert att jag köper släpet men iaf.
 
Häng på en trekantig skylt "långsamtgående fordon" och kör inte över 40 km/h så är det bogsering.
 
Vad det gäller avställda fordon måste man väl besiktiga innan man ställer på dom igen, är det inte samma för transporter :confused:
 
Ring till vägverket och fråga. Köper du transporten får du några dagars 'frist' innan du måste besiktiga (tror att det var en vecka jag fick på mig när jag köpte min transport, fast det är ju 5-6 år sedan, mycket kan ju ha ändrats).
 
Från Vägverkets hemsida:

"Körförbud
Om du inte besiktigar ditt fordon inom bestämd tid får du automatiskt körförbud (inträtt körförbud). Fordonet får endast köras kortaste lämpliga väg till verkstad för reparation och från den plats där reparationen har utförts till ett besiktningsorgan för att besiktigas.

Ett fordon får körförbud (meddelat körförbud) om det vid kontroll på väg eller vid besiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten. Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortaste lämpliga väg från den plats där reparation har utförts till ett besiktningsorgan för att besiktigas."

Vad det kostar att köra omkring med obesiktigat släp vet jag inte, men för bil kostar det 600:- och polisen var SNÄLL när bilen fick fortsätta hem, trots fel färg lappen på nummerplåten :angel:
 
köpte ett obesiktat släp i höstas.
vi tog reda på att man skulle åka direkt till besiktning, då fick man köra hem det.
så vi fick besiktningstid samma dag det skulle köras hem.
det var runt 60 mil hem och allt var fullbokat på varenda besiktning. hur som helst stoppade polisen såklart på vägen.
men vi uppgav vart och när dne skulel besiktas och allt var okey. vi besiktade vid hemkomst.
släpet var ej skattat!
 
Har ingen aning men jag tyckte Pelle P hade en schyst lösning på problemet, bara det inte är för långt... :D
 
-Om släpet är avställt gäller följande: "Ett avställt fordon får du inte använda. Vissa undantag finns, bl a för att åka lämpligaste väg, till och från närmaste bilprovning för besiktning. Det får inte finnas obetalda fordonsskatter eftersom detta innebär brukandeförbud. Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras."
-Och om det är påställt men har körförbud: "Fordonet får endast köras kortaste lämpliga väg till verkstad för reparation och från den plats där reparationen har utförts till ett besiktningsorgan för att besiktigas."

Alltså...man får bara köra till bilprovningen ( och till verkstad om den är påställd). Skillnaden är också om den är avställd så måste det vara "närmaste" bilprovning, annars räcker det med att köra "kortaste, lämpliga väg".

Så ett tips är som nån ovan gjorde, beställ tid till besiktning samma dag som du ska hämta det så är det ok att köra... :banana:

// :bump:
 
Nu ska jag inte ha det här släpet men jag var inte säker på att jag SKULLE ha det och då får man väl betala straffavgift eller nåt om man inte dyker upp?
 
Om du tänker på besiktningen så måste man avboka tiden om man inte kan komma, annars får man betala halva bes.avgiften. Men däremot kan man säkert avboka den samma dag...
 

Liknande trådar

Utrustning Nån som har tips på släp med hög komfort, dvs stabil och tyst. Måste även ha aluminiumgolv och inte vara onödigt stor. Fronturlastning...
Svar
17
· Visningar
1 352
Senast: Amanda_F
·
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
267
Senast: Tassa
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
318
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp