Objektiv till Nikon D40

tessiem

Trådstartare
Har nyligen köpt en Nikon D40 som jag ÄLSKAR..:banana: nu vill jag ha tips på bra objektiv till denna! Jag har bara ett objektiv som följde med..

Mitt krav: Inte för dyrt. Under 3000 (helst iaf)

Sååå alla fotoentusiaster: Tipsa på!

Sv: Objektiv till Nikon D40

Vad skall du ha objektivet till? Kan du tänka dig att fokusera manuellt?

3000 är inte mycket i budget när det gäller objektiv, du får inga supergluggar för det priset.
18-55 som följde med är väldigt bra för priset, du kanske skulle plåta ett tag med det och sen känna efter om du saknar mer vidvinkel eller mer tele.

En fråga; Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED, bra, skapligt eller dåligt?

Betydligt bättre än motsvarande Sigma t.ex. med andra ord ganska bra för pengarna, men ändå en bit upp till t.ex. 70-300 4-5.6 för att inte tala om 70-200 2.8

Men för en glad amatör som mig, så duger det gott att börja med?

Har ju det som medföljde kameran, men vill ha lite mer än så att zooma med :angel:

Ja, det är helt klart bättre än andra liknande objektiv i samma prisklass i alla fall! Jag rekommenderar att du köper VR varianten och inte den utan VR, du kommer att tycka att det är värt den extra slant det kostar! (Vibration Reduction = bildstabilisering)

Vad skall du ha objektivet till? Kan du tänka dig att fokusera manuellt?

3000 är inte mycket i budget när det gäller objektiv, du får inga supergluggar för det priset.
18-55 som följde med är väldigt bra för priset, du kanske skulle plåta ett tag med det och sen känna efter om du saknar mer vidvinkel eller mer tele.

Jag skulle kunna tänka mig att lära mig att fokusera manuellt, helt klart.

Jag vill ha mer zoom inte vidvinkel alltså utan mer tele..

Du kan ju t.ex. leta begagnat efter den klassiska 80-200 2.8 Nikkor zoomen, du får ingen autofokus med den på D40, mycket skarp zoom som brukar hittas för runt 3.5-4 tusen, men helt klart värt pengarna.

Annars, kolla in 55-200 4-5.6 som är en bra glugg för pengarna.

Mycket trevligt objektiv! Jag hade det innan jag köpte upp mig på 70-200/2,8. Funderar faktiskt på att skaffa ett sånt (eller 70-300) när jag köper andrahus. Suveränt ute.

Den fick jag med när jag köpte min D40. Har inte hunnit testa det fullt ut än, men det verkar riktigt skapligt. Jag ska se om jag kan rota fram en bild...

Jag fick med 18-55 mm 1.3.5-5.6G II (är vad som står på objektivet) och det är ju inte mycket till zoom, om man säger så, men jag är nöjd med det i "vanlig" fotografering.

Kom ihåg att ju större zoomomfång ett objektiv har, desto fler brister har det optiskt. Det ultimata är fasta gluggar, kompromissen är att ha fler objektiv som täcker små zoomomfång (Relativt små).

18-55 och 55-200 kompletterar varandra ganska så bra.

Ja, jag fick 18-55 också, ruskigt trevligt till vanlig fotografering.

Jag fick med kit objektivet 18-55 till min Nikon D40X.
Men jag vill ha mer zoom.
Så vi införskaffade ett 70-300 med VR.
Har dock inte fått hem den än utan väntar på att den skall dimpa ner i brevlådan:)
Jag funderade först på ett 55-200 men jag ville ha mer zoom.

Men det beror på vad du vill fota?
Jag skall till härjedalen i sommar och förhoppningsvis fota lite björn.Och dom vill man ju inte komma nära;)
Så då blev det ett 70-300.

Här kan du få ett hum om vilken zoom du vill ha http://www.nikonforum.se/forum/viewthread.php?forum_id=14&thread_id=755

KL

En effekt av längre brännvidd är att man måste ha snabbare slutartider för att få skarpa bilder. Ni som har vanliga D40 med 6 mpix kan räkna i gamla analoga termer och köra på minst samma slutartid som brännvidd, t.ex. 1/300 dels sekund på 300mm osv (Minst) men ni med t.ex. D40X med 10 mpix chip måste ni tänka ännu snabbare slutartider, ju fler pixlar på samma yta desto större blir skakningsoskärpaeffekten. När en pixel täcker en annan pixel helt eller halvt under slutartiden pga. rörelse uppstår rörelseoskärpa, så desto fler pixlar på samma yta desto större är risken att skakningsoskärpa. Dessutom är det en teknik att hålla kameran still, ÖVA är allt man kan göra, det tåls att sägas många gånger, öva på att hålla kameran still.

Men nybörjare som kör på 300mm bör minst köra (MINST) 1/500 för att vara mer eller mindre säker på att få skarpa bilder.

Lycka till!

080425-Scott-1.jpg

Hade beställt ett utan VR som kom hem i går och jag är nöjd än så länge. Har ju tidigare fott med analog systemkamera och där fanns inte VR och även de bilderna blev mkt bra.

Jag vet att mitt objektiv är utanför budgeten, men jag måste få tipsa ändå, då jag är sjukt nöjd med det.
Jag har ett Nikkor 18-200mm 3.5-5.6. Betalade 5000:- för det begagnat och det ligger väl på en 6500:- nytt. Det passar mina behov hur bra som helst, och för att ta hästbilder är det i mitt tycke perfekt. Det är det enda objektiv jag använder och kvaliteten på bilderna är mycket hög, tycker jag. Men sen är jag inte proffsfotograf heller. Naturligtvis krävs relativt bra ljusförhållanden. Jag kan varmt rekommendera det här objektivet!

Här är en bild jag tog med det och min D40 för några dagar sen:

2443097266_33464621d9.jpg

/Jonaz

Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS

Funderar jag på för fotografering av vilda djur främst, eftersom det är sällan man kommer jättenära dem utan att störa.

Någon som har något att säga om det objektivet?

*raderaaaaaaaat*

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 167
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 433
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 637
Senast: LiviaFilippa
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI