Sv: Objektiv

50/1,8 och 80-200/2,8.
Jag kan inte välja ett av dem. Jag fotograferar mest hundar, men även en del människor, vardagssituationer och så.
50mm sitter på hela tiden, förutom när jag fotar hundarna när de springer lösa, då brukar jag byta till 80-200.
50mm är så litet, enkelt och så bra kvalitet att det fungerar bra till "allt". 80-200mm ger en kanonkvalitet när jag fotar hundarna när de springer, men är så stort och tungt att jag inte tar med det om jag inte vet att jag kommer få användning för det.

Faktiskt Tamron 90 som används mest, efter det är det 85:an och sen 50:an. Använder sällan/aldrig zoomar, därför har jag aldrig brytt mig om att skaffa en 70-200 2.8, men kanske i framtiden är behovet stort nog men förmodligen inte.

90:an är alldeles perfekt lagom brännvidd för mig :)

Jag har ett 50/1,8 som jag är supernöjd med. Mycket bättre än jag trodde det skulle vara när jag köpte det :)

Hmm om jag kollar igenom iPhoto ser det ut som att jag fotar väldigt mycket maträtter och blommor :rofl: Ganska mycket närbilder mao.
Plågade hela släkten med att fota flera hundra bilder på en släktmiddag härom veckan och många bilder blev riktigt bra. Ett trevligt objektiv.

Har börjat snegla på ett 70-200/2,8, är sugen på att fota lite andra grejjer. Hästar tex :D

Kör med Canon både kamera och objektiv, får bäst bilder med mitt 70-200/2,8 men det väger ett ton sen är jag ju lite rädd om det då det inte direkt är ett billigt objektiv så man vågar inte riktigt ta med det överallt....
Har även ett 50/1,8 som jag gillar, perfekt till vardagsfotografering då man vill ha kameran lätt och smidig...
Fotar mest hästar och ridsport.

Tamron 70-300/4,5-5,6
Fotar mest min hund och hästtävlingar. Rörliga objekt på viss distans alltså.

Knapplån

Mitt 70-200 f 2.8 används nästan enbart. Dock står ett tamron 90 mm på önskelistan. :)

En fråga när jag ändå skriver. Någon som vet om autofokusen sker "inne i" objektivet på tamronet eller om det åker ut en jäkligt lång historia? Är ju bortskämd med mitt zoomobjektiv att allt sker inuti så att säga.

Utomhus 105 2,8. Då fotar jag mest barn och hästar. Om jag hade ett 70-200 2,8 alternativt 80-200 2,8 hade jag nog mestadels använt det vid hästfotograferandet. Vi har ett 70-200 2,8, men det sitter nästan alltid på min mans kamera, och är med honom på jobbet. Jag snor det när jag kan dock!

Inomhus blir det antingen Sigma 30 1,4 eller Nikon 50 1,8, beroende på om det är actionbilder där jag vill få med så mycket som möjligt (30) eller mer porträttfoto. (50) Jag är faktiskt väldigt förtjust i Sigmat.

Det sjuka är (Som gjorde mig extremt förvånad) att tydligen är 50 1.8D faktiskt skarpare än 50 1.4G enligt flera olika oberoende tester! Förvånande! Det skiljer inte mycket, men marginellt, skumt ändå!

oftast så får du ju inte full skärpa förens du bländar upp 2 steg från minsta och 2steg ner från största.. det gäller ju för de flesta objektiv..

sedermera så ska du veta att det finns 2st 50/1,4.. ett AF-S och ett äldre där det nyare är bättre... 1,8orna är klart prisvärda men de är inte lika fina...

Man skall även hålla i minnet att när man ger sig in på sådanna här jämförelser så är minsta miss i fokus något som kan slå slint på resultatet..

Då jag skrev 1.4G så menade jag förståss den varianten. Byggkvalitén är inte i närheten på 1.8: orna, men skärpan är bättre, även nedbländat från vidöppen ner till cirka f8.

Det sjuka är (Som gjorde mig extremt förvånad) att tydligen är 50 1.8D faktiskt skarpare än 50 1.4G enligt flera olika oberoende tester! Förvånande! Det skiljer inte mycket, men marginellt, skumt ändå!

Jag tyckte mitt 50/1.8 var tristare, gav bort det till brorsan :rofl:

jag håller med.. möjligheten till kortare skärpedjup är trevligt... byggkvalitéen är avsevärt mycket robustare.. och att nikon skulle göra ett objektiv som kostar 2500kr mindre med bättre skärpa tror jag inte ett dyft på som jag redan skrivit.. det är ju möjligt att 1,4an varit ett måndagsex men iaf..

50/1,4 är det som suttit på merparten av tiden jag fotat, då med DX sensor.. nu när jag skall skaffa mig en fullformatare så får vi väl se om det blir ändring på objektivval eller inte. säkert är iaf attt DX objektiv inte kommer att kunna användas då.

Liknande trådar

IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan... 2
Svar
34
· Visningar
983
Senast: Mirre
·
IT & mobiler När man har haft 2 influensor på raken har man tillbringat en hel del tid i sängen. Jag har kommenterat en del youtubeklipp och fått...
Svar
1
· Visningar
308
Senast: Mia_R
·
IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
560
IT & mobiler Jag var i Tyskland för två veckor sedan. När jag skulle betala parkeringen för bilen försvann min privata mobiltelefon någonstans mellan...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka