Bukefalos 28 år!

Och jag som trodde det var över...

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Nu har jag haft Ingdams ute.... Och den enda hoppsadeln han tyckte skulle bli riktigt bra var Passier Comet II... 19000 nästan. :eek: Provade en Clincher dressyr med som jag gillade VÄLDIGT mycket men den var liiite liten för mig (djupt säte) så han erbjöd sig att mot en mindre kostnad (typ en tusenlapp) fixa en dressyrsadel fast med flatback säte istället, så att jag skulle få plats ordentligt. Så om inte den nya bomlösa dressyrsadeln ä'r ett alternativ så kommer jag förmodligen köpa en Clincher lite längre fram. Problemet var bara att han nu var en 32 (alltså det passade preciiiiis) och den bredaste som finns är en 33. Om jag bönar och ber kanske jag kan få en 34 (och då är det problemet löst) men jag vet inte om det är möjligt ännu.

Han bannlyste också Stubben på min häst.... Det skulle bli helt fel, och han visade mig hur. (fan vad jag blivit lurad av min förra sadelutprovare... :crazy: )

Clincher flatbacken kunde vi inte riktigt bedöma då den jag provade var en 17" med 30 bom, men den verkade vara snarlik i passformen. Väldigt fin sadel den med. Men vi vet ju ännu inte med bomvidden....

Utprovaren från Ingdams var väldigt hjälpsam och svarade utförligt på mina frågor (iofs betalade jag faktiskt 1000:- för utprovningen så jag hade blivit förbannad om han inte hade gjort det... ;) ) och han försökte verkligen hjälpa. Han verkade inte heller vara ute efter att sälja den dyraste sadeln heller, men han tyckte ändå att just Comet II var det bästa alternativet, för den kunde han ändra väldigt mycket på så den skulle passa min häst jättebra. Kunde tyvärr inte provrida då den enda Comet som fanns var 16" i sätet....

Han kollade dessutom Lemetexen som min häst verkade gilla, men han sa att anledningen till varför jag hamnar så långt fram i sadeln är
1. Mina sittben är väldigt markerade och placerade på ett sånt sätt (fråga mig inte vilket ;) ) att jag kanar fram i alla sadlar, men det märks i hoppsadlarna.
2. Bommen var lite för böjd, så sadeln tippade något fram när jag satt i, alltså kanare jag fram ännu mer.

Pga hur min rumpa och sittben ser ut sa han att det kunde vara ett alternativ att man slipar ner sitsen knappt en halv centimeter så skulle min rumpa hamna i rätt läge sas. Men detta kunde endast göras på Passier...
Jag höll med han om att Passier verkade vara väligt bra (kan specialjusteras + ändra bomvidden) MEN jag vill inte lägga 19 000 på en hoppsadel och jag är ännu inte säker på att hästen skulle trivas med dom. Dessutom var de Passier sadlarna jag klämde på stenhårda i stoppningen!

Men...............
Min pappa hörde att jag hade brytit ihop i stallet (jag har fan fått nog. Jag pallar faktiskt inte mer. :cry: ) och erbjöd sig att om jag och min syrra (vars häst SJÄLVKLART kunde ha Passier Pegasus.... den billigaste Passieren. Min hade också kunnat ha den, men däremot inte jag, sadeln fanns bara upp till 17,5". För att passa i den kan man MAX vara en stl 42 i byxor, jag är 46... Och så mkt kan jag inte banta ner mig.) städade huset noggrant skulle vi få 1500:- var i 10 månader till sadlar (beroende på vad de kostar, men vi får dom helt enkelt...)
Men det känns fortfarande inte värt det. 19 000 för en hoppsadel till en haflinger och som jag bara vill använda till skogsridning och lite småhoppning och lite tävlingar är helt befängt. För en dressyrsadel kan jag tänka mig lägga det, men aldrig att jag skulle lägga det på en hoppsadel.

Och nu är då frågan: VAD ska jag göra NU?! Köpa en Arabian Goodwood hoppsadel som jag kan ändra bomvidden på och hoppas att jag kan banta ner mig så jag får plats i en 18"? Köpa en Black Country som kostar lika mycket och som jag bara kan fixa från England och inte få prova innan utan bara chansa, men de kan specialsy en sadel åt mig?

Hjälpen från Mustang blev det inget av, ska ringa dom igen imorgon, får se vad de säger då...... Börjar fundera mer och mer på Cliff Barnsby, men jag vet inte.....

Eller får jag helt enkelt erkänna mig besegrad och sälja hästen och köpa en annan?!
Hjälp mig, ge mig råd! Nu har jag fått ett totalt sammanbrott....
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Vad är fel med:

Provade en Clincher dressyr med som jag gillade VÄLDIGT mycket men den var liiite liten för mig (djupt säte) så han erbjöd sig att mot en mindre kostnad (typ en tusenlapp) fixa en dressyrsadel fast med flatback säte istället, så att jag skulle få plats ordentligt.

Köp en sån då!

med tanke på - ingen personkritik, alla har vi väl varit där - att du faktiskt INTE själv kunde se att Stubben INTE passade så tycker JAG att det INTE är ett alternativ att du laborerar med att köpa sadlar från england etc. Utan nu har du ju fått höra vad som passar och jag skulle då välja Clinchern om du tror sätesfix kan göra det gångbart.

Och så får du hoppa i den och stå ut, eller skita i att hoppa. Eller så MÅTTSYR du en sadel.

Jag tycker - som jag sagt förr - att du för länge sen gått vilse i djungel att hitta den PERFEKTA sadeln, den som uppfyller ALLA dina krav till punkt och pricka och är inom bugdet. Och så ska den finnas i två varianter, en hopp och en dressyr. Och liksom det är inte ett realistiskt mål!
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Det är ju viktigt att sadlen ligger bra på hästen och självklart ska du som ryttare trivas i den med.
Hade jag varit som dig hade jag köpt passire sadlen om nu den passar både dig och hästen bra.

En bra sadel är ju mycket viktig och ibland får inte priset spela någon roll.
Men självklart förstår jag att alla har inte råd med det dyraste.

Jag har egen erfarenhet av Cliff bersby sadlarna och dom ligger bra på hästar med raka ryggar.
Ett stort + är också att dom är jätte sköna :love:
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Jag tycker fortfarande du ska köpa globussadlar som du vet ligger skapligt på hästen, varför köpa andra sadlar när det finns sadlar här i sverige som inte kostar skjortan och som du vet funkar med din häst i rätt vidd? Globus går ju dessutom att få breda så de lär pållen inte växa ur i första taget.

Har man en knepig häst så kan man inte få allt perfekt till vettigt pris! Inse det! Eller byt häst.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Jag har inte råd med 2 sadlar nu, och jag prioriterar en hoppsadel före en dressyrsadel för tillf'llet. Men om han inte breddar sig eller ändrar sig nåt fruktansvärt så planerar jag att köpa en sån Clincher dressyrsadel.

Jag tycker inte att Stubben Artus som jag fick utprovad låg så bra som andra sadlar jag provat, men sadelprovaren garanterade mig att den låg helt okej. Utprovaen från Ingdams förklarade idag att sadeln kommer åka fram, lägga sig på bogarna och hästen kommer gå ihopkrupen och sänka ryggen. Med tanke på att det var precis så han gjorde de 2 gångerna jag provred sadeln, men trodde att det var pga att han avr stressad av omständigheterna, trodde jag att sadelutprovaren (den förra) faktiskt var ärlig. Men tydligen inte. Ingen har sagt nåt om detta till mig innan, att det är det som händer med en sadel som är för böjd i bommen, varken sadelmakare, tillverkare eller utprovare. Och jag har ridit med en sadel som var för böjd i bommen, och han kunde jobba bra i den (inte optimalt, men bra) och det har varit ganska få sadalr som varit för böjda i bommen som har betett sig på det viset som Ingdamsutprovaren beskriver.

Men jag har ju ingen jag kan hoppa i! Jag ahr itne provridit Clincher hopp då det inte fanns en i rät bomvidd eller säte att prova! Och problemet där är ju då bomvidden.
Och vilken sadel skulle jag måttsy? De enda som kan erbjuda det är Jensen. Och jag hör mer skit för varje gång jag nämner hans namn, så han vågar jag inte anlita.

Den behöver inte finnas i dressyr med, dressyrsadel kan jag hitta. Det är inte lika mycket problem med det som det är med hoppsadlarna.
Jag tycke rinte heller att mina krav är för låga: Ska jag förväntas lägga ca 15-17 000 (vilket jag inte tycker är nån dålig budget) så vill jag faktiskt ha en sadel osm jag sitter bra i, har bra balans i, har kåpor som räcker till benen, har nog med bogfrihet för hästen, helst cutback för manken, bra läder, bra kvalitet på bom och hantverk, passar hästen med rum för justering och finns i breda bomvidder.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Vilken CB sadel har du?
Tycker du den är prisvärd?

Jag har ju inte provridit Passieren, men jag kanske ska till dom i Lund och provsitta en massa olika sadlar. Men jag har ridit i en PSL och den var HÅRD efter ett tags ridning och det finns sadlar jag trivs bättre i.... Alternativet vore väl isf en Passier PSL hopp, de har en begagnad som de kan fixa till. Den kostar 13 000, och är brun, men... Jag vill väl inte lägga närmare 6000 extra för att få en svart sadel.... Men utprovaren tyckte jag inte skulle ha ett så djupt säte...
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Men jag kan inte ha deras hoppsadlar!

Och dressyrsadlar finns det för honom som är bättre.

Men hoppsadlarna kan man inte få med andra kåpor (behöver mkt mer framskjutna kåpor och dessutom mkt större kåpor), jag har ringt och frågat, och sätet passar inte mig. Jag får inget stöd alls. Dessutom tar det 3 månader att ens få en av deras hoppsadlar i 18" 38 bom, och då ör det ju inte ens säkert att den passar.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Och ett litet tillägg:
Jag kan tänka mig köpa mig sänka kraven på en billig sadel, men jag tänker inte acceptera en halvkass sadel för 15 papp. Det är u ingen ide att köpa en så dyr sadel som ligger halvbra. Och problemet är ju att det inte finns billiga sadlar. Varken nya eller begagnade som passar.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Diabolical_Kitten skrev:
Vilken CB sadel har du?
Tycker du den är prisvärd?


Jag hade/har en Whiteker men tyvärr så passar den inte min pålle längre:(

Sen tänkte jag komentera det är du skrev om Jensen.
Han är väl långt ifrån den ända som specilsyr.
Jag är ifl mer än nöjd med min Jensen och hade även 2 sadlar till ponnyn från Jensen som funka bra..
 
Senast ändrad:
Sv: Och jag som trodde det var över...

Men köp Passier Cometen då!

Och jo jag tycker du har orimliga krav, eftersom du sitter med kombinationen häst med liten anläggningsyta och matte med stor rumpa. No offence men det gör ju dina problem oändligt mycket svårare. Det du rabblade upp är självklart, men du skapar ju en rejäl svårighet med kombinationen dig + hästen som ekipage och det kommer du ju inte undan (och är mycket väl medveten om, säger inget omd et!) och det gör att jag anser dina förväntningar är orimliga. Ang måttsy så varför ska du ha ett MÄRKE för nödvändigtvis???

Och du - SKIT för fan i färgen, om den så är rosa med lila älgar på så är det väl id et här läget skitsamma? ;)

Och skit hör man väl om ALLA sadlar? (Dock ingen aning om Jensen så jag säger varken bu eller bä om just dem)
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Han är den enda i Sverige som kan (eller säger sig kunna) måttsy en sadel för häst och ryttare. Han har sagt, att om jag anlitar honom, garanterar han att han fixar en sadel som är stor nog åt mig, men kort nog åt hästen. Han kan dessutom fixa sadlar med ställbar bom som inte ändras i passformen när man ändrar bomvidden.
Visst finns det sadelmakare som kan tänka sig specialsy en sadel åt mig för 25-30 000, men de kan inte ge några garantier eller liknande, och det är inte heller nån bytesrätt.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Jag jobbar på rumpan, men den blir ju inte hur liten som helst.....

Jag skrev ju: i detta läge bryr jag mig inte om färgen längre. Vill bara ha en sadel, om den så ska vara rosa med lila älgar ;)

Jag vill ha ett märke därför att jag då har garantier och kan kolla upp hantverket. Andrahandsvärdet går upp eller ner beroende på märke, och jag kan prova deras sadlar. Det kan jag inte om jag anlitar en sadelmakare. Dessutom blir det ca 10 000 dyrare att anlita en sadelmakare, fast jag skulle välja Passieren.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Diabolical_Kitten skrev:
Han är den enda i Sverige som kan (eller säger sig kunna) måttsy en sadel för häst och ryttare. Han har sagt, att om jag anlitar honom, garanterar han att han fixar en sadel som är stor nog åt mig, men kort nog åt hästen. Han kan dessutom fixa sadlar med ställbar bom som inte ändras i passformen när man ändrar bomvidden.
Visst finns det sadelmakare som kan tänka sig specialsy en sadel åt mig för 25-30 000, men de kan inte ge några garantier eller liknande, och det är inte heller nån bytesrätt.


Min C-ponny som kunnde ha MAX 15" och jag skulle nog behöva 16".
Där fick det bli 15" för hästens skull.
Det var Jensen som gjorde den sadlen och han gjorde den än¨å efter mig men i lite mindra.
Det funkade bra.
Jag skulle ju sälja ponnyn så jag red bara knappt 6 mån med sadlarna sen såldes ponnyn och jag fick garanti på att ponnyn alltid har bra sadlar genom att ge dom med i köpet.

Sen skit hör man om alla sadelutprovare det finns folk som sakt åt mig att inte köpa Jensensadlar men jag har bildat mig en egen uppfattning istället för att lyssna på alla andra samt att jag lyssnar på vad hästen tycker.
Menar säger sadelutprovaren att sadel sitter perfekt men min häst är skit sur vid sadling så är där ju nått fel och då SKA det ändras.
 
Senast ändrad:
Sv: Och jag som trodde det var över...

Du tror inte att han rätt självklart tar fram den dyraste sadeln? Så skulle jag också gjort om jag vore utprovare.
När vi provade sadlar tog h*n fram vääldigt dyra, men vi sa helt enkelt att det var inte vår prisnivå och vipps, så fanns det billigare (som ändå inte var så billiga men ändå) som också passade bra.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Jag kan inte ha mindre än 18". Men hästen kan i de flesta märken inte ha större än 17".
Och om jag skulle välja ett för litet säte blir det för stort tryck på bommen och den gör inte sitt jobb och hästen får ont av sadeln.
Men Jensen sa att han kunde fixa en 18-18,5" men som endast avr 45 cm lång för hästen.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Jovisst ska man inte tro på allt, men om en utprovare har ett riktigt dåligt rykte ska man nog ta till sig det.....
Ingen rök utan eld....
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Jag sa till dom från början att Passier Pegasus för 15.800:- är min smärtgräns. Och han plockade inte fram den dyrare först, han berättade att han trodde sig veta en modell som skulle passa mycket bra på min häst och som han kunde ändra väldigt mycket på för både min och hästens skull. Han kunde också motivera varför han tyckte den sadeln skulle bli så bra. Han sa att jag även kunde köpa en Comet FS, som är lite dyrare, men att det var skitsamma, för det är samma typ, bara lite smådetaljer som skiljer som inte kommer påverka mig och hästen, annat än hur det ser ut.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Det GÅR att hoppa i en dressyrsadel, jag hoppar lite i min county (djuup) på min häst som har otroligt mkt kraft i sina språng, så ska man inte upp på höga höjder så går det...
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Jag kan inte hoppa i min dressyrsadel..... Inte i nån dressyrsadel.... (vi hoppar ju ändå 90-1m och målet blir väl 1.20)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: liiinnea
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 703
Senast: caballus
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
721
Senast: Jeps
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp