Yrja

Trådstartare
Någon med erfarenheter av denna vackra 'kisse'? Bild?
Hur är de egentligen att ha? Kan man ha de som utekatter och hur mycket 'vilddjur' är de i sinnet?

Nyfiken på hur man avlat fram dom också. Har hört att de är lite lika hundar socialt. Sant?

Alla tankar och erfarenheter är välkomna. Väldigt vackert djur men lite skeptisk blir man.

ttl :cool:

BestKitten.jpg

Sv: Ocicat

S*Wildspots Ocicats - vilda och vackra

Ocicaten är framavlad i USA, och är ursprungligen en korsning mellan Siames och Abessinier.

Ocicaten uppkom av ett lyckligt misstag, då en uppfödare i USA genom experiment-avel på 60-talet ville producera en abytecknad siames.

Hon parade en Siames med en Abessinier, och resultatet blev en kull ungar som alla liknade Abessinier. En hona ur den kullen parades tillbaka på en Siames och 1964 födde hon en kull som innehöll den eftersökta abytecknade Siamesen.

Men där fanns också en unge som var en total överraskning. En utsökt varelse med ljusa guldfärgade fläckar mot en elfenbensvit bakgrund. Detta var Tonga, den första Ocicaten.
Uppfödaren Mrs Virginia Daly´s dotter döpte rasen till Ocicat pga likheten med Ozeloten. Sensationskatten Tonga fick stor uppmärksamhet i USA. På 60-talet var det på modet att hålla riktiga djungelkatter som sällskapsdjur. Detta ofta med mycket olyckliga resultat. Så det fanns definitivt en stark längtan hos kattälskare att kunna ha en katt med ett vilt utseende men med tamkattens sinnelag. Därefter har även Amerkianskt Korthår parats in för att uppnå silvervarianterna. Ocicaten fick Championstatus i USA 1988 och i Europa 1992.

Få saker i denna värld är vackrare än en magnifik Ocicat, med sin likhet till de vilda kattdjuren, sin värdighet, kraft och utstrålning kombinerad med en otrolig elegans.

En Ocikattunge är som en liten leopard med ett kärleksfullt sinne.

Det är viktigt att man gemensamt jobbar för att öka intresset och förståelsen för aveln, ägandet, utställningen samt bästa kombinerade omsorg för både sällskaps-, avel- och utställningskatter. Ocicats är en glädje att jobba med, mycket beroende på att de är så positiva och lättanpassade.

Ocicats är harmoniska djur och en ständig källa till glädje och förundran. Det är kontrasten mellan spinnande fridsamhet och rovdjursinstinkter som visar kattens dubbla väsen och som gör det så spännande att vara kattägare.

Ocicaten påminner till utseendet om de vilda djungelkatterna, men deras temperament är allt annat än rovlystet. Det är en kattras som är mycket social och hängiven sin familj. Att få ligga i ett knä, eller på axlarna är inget ovanligt önskemål. Ocicaten är en aktiv, alert och social katt. De har ett öppet lekfullt sinne av nyfikenhet. Detta resulterar ofta i härliga upptåg som lockar till skratt. En Ocicat tycker om att kunna springa, de ser vilda ut, men har ett kärleksfullt sätt.

Intelligensen hos Ocicaten både väcker vår nyfikenhet och tjusar oss. Vissa har en benägenhet att öppna dörrar, andra är som lejonliknande jägare som älskar att apportera.

De tycker om att lekfullt tränas och lära sig nya saker. Det är inga problem att lära dem inkallning, de kommer gladeligen när du visslar. Oftast är de också positiva till att gå på promenad i koppel. Med träning kan man också framkalla en sorts kommunikation med dem. Men trots att Ocicaten är väldigt ’’hundlik’’ i sitt beteende skall man alltid komma ihåg att det handlar om en katt och inte en hund.

Deras sociala natur, innebär att det inte är lämpligt att lämna den ensam under längre perioder. Med fördel kan man då skaffa en kompis till Ocicaten.

Ocicaten finns i tolv härliga färger.

Källa: S*Wildspots Ocicat

Hur mycket kan en sådan där tänkas kosta egentligen?
Dom var ju grymmt läckra i färgen.

Tack tack tack!! Både två. Verkligen intressant och rolig historia. :bow: Där kom det lilla hundryktet in också.

Hittade annonser om sådanna ungar och blev såå sugen. Mailade och frågade om hon tänkte ta en ny kull nästa sommar då jag ska köpa katt. :angel: Men jag vill såklart först veta hur de är mentalt - vill inte ha ett djur som inte trivs hemma hos mig.

Är nyfiken på mer erfarenheter! Gärna bilder också. Nån som vet vart man ska köpa dem? Vad de brukar kosta. Kan man köpa från privatpersoner eller bör man söka upp en uppfödare?

De jag hittade låg på 8000:-. Det är ju raskatter och ganska ovanliga också, så de kostar ju en del. Tycker dock inte att 8000:- låter så farligt för en sån kisse, vet vanligare raser som kostat mera. Tror att de jag hittade kom frn privatperson men är ej helt säker. Hon hade bara en kull.

Hm 8 000 kr låter inte så mycket för en ras katt.
Perser som är vanliga ligger väll på en 5 000 kr. Är det något man inte kan avla på så har man tur om man får dom för 3 000 kr.
Om man inte gör som vi å köper en utav en familj där någon har blivit allergisk då får man den för 100 kr *ooops* Fast bättre katt får man nog leta efter.

Min syster har fått sina birmor på samma sätt. Av samma person upprepade ggr. Vill man ha kattuppfödning så vill man. :angel: Virrig människa men fina katter. Dom kostade ett antal tusen från början. 8000:- tycker jag lät ganska billigt för en ocicat. Men jag kanske tror att rasen är bättre och ovanligare än den faktiskt är.

Tja, för det första så är katten på bilden en bengal...

En ocicat ser ut så här:

Ocicat

Ocicaten är framavlad från abessinier och siames.

Bengalen är från början en hybridras som härstammar från vildkatten Felis Bengalensis (Dvärgtigerkatt) och diverse tamkatter, bl a amerikansk korthår.

Okej... jag valde bara en fin bild som skulle vara e osicat. :o :D Så kunnig var jag. :angel:

Är tecknigen i pälsen olika för Bengalkatten och Ocicaten? Är de olika i psyket? Berätta gärna mer om deras olikheter -främst för och nackdelar med den ena eller den andra. Vilken huvudform de har eller hur stora ögon kvittar. ;) Vilken passar bäst som inne- resp. utekatt? Såklart har man kanske inte en sån dyr kisse utomhus - förutom jag då - men vilken skulle passa bäst? Prisskillnad? Vilken är vanligast?

*nyfiken, nyfiken* :d

Kanske det :)
Visst är det lyxigt mysigt att få dyra raskatter till riktiga under priser (förutsätt att folk inte köper sådan till ormar *iiik*)

Dessväre så måste den tanken finnas eftersom att det tyvärr händer.
Därför man ska ta betalt för sina katter om man sätter ut annons, men jag kan tyvärr inte ljuga å säga att det inte händer att folk matar sina ormar med katter, tyvärr.

Ocin är inte en speciellt dyr ras. Runt 4-6000:- får man räkna med, och det är ett "normalpris" för raskatter. Man köper alltid katt av en uppfödare om man ska ha raskatt, eftersom enbart uppfödare anslutna till något förbund kan få stamtavla (och en katt utan stamtavla är en huskatt)

Bengalen är mer spektakulär i sina kontraster tycker jag, men dyrare. Båda raserna har ganska normalt korthårstemperament, livliga, lekfulla och lättlärda. De flesta raskattuppfödare säljer bara som innekatt, inte för att katten är dyr utan för att man är rädd om den av känslomässiga skäl.

En bengal har oftare rosettaktiga spottar (som den på din bild), medan ocin har "vanliga" spottar. En bengal kan dessutom vara "marble" (vilket är detsamma som tabby), och de kan även vara maskade (kallas "snow"). Bengaler har också sk "glitter" i pälsen (som uppstår pga små luftbubblor i hårstråna)
Bengaler har alltid svart grundfärg, medan ocicaten kan ha många olika färger; svart, choklad, blå, lila, kanel, fawn och alla dessa i silvervarianter.

Jag har inte så stor personlig erfarenhet av dessa båda raser, så jag kan inte säga hur de skiljer sig eller liknar varandra till sättet...
Personligen tycker jag att bengalen är vackrare, men en chokladsilver ocicat är inte fel det heller! :love:

Här finns mer bilder och info om bengalen:

http://www.bengalkatten.nu

Måste nästan tycka att bengalkatten är ngt finare då. Den har dom där leopardliknande prickarna. Ocicaten är mer "prickig" bara.

Liknande trådar

Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett... 2
Svar
23
· Visningar
1 389
Senast: miumiu
·
Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 181
Senast: Asko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 980
Senast: Maniac123
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 835
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31