Odla exotiska växter

WS6

Trådstartare
Fler än jag som har en liten djungel hemma? :p Och vad har ni?

Jag har:
- Ett litet Litchie-träd från 2007, ca 70cm högt.. Jag planterade två kärnor och jag fick två plantor, vet dock inte var den andra tog vägen.. hade velat ha den också..
- 2-3st Granatäpple "träd", från 2013.. Den största är en ca 1,5m hög pinne.. :p
- 3st Blodapelsiner, ca 30cm höga, från 2011 tror jag.. Den ena har dock vissnat ner och "börjat om".. Två av dem är mörkgröna och en är ljusgrön..
- En liten Kumquat, från 2014. Planterade två och fick två plantor varav den ena var fint ljusgrön med mörkgröna fläckar på bladen, den dog tyvärr av okänd anledning.. :down:
- 2st Cherimoya, från 2014 som är över 1m höga med stora fina blad!
- 4st Aji Omnicolor (chili) från 2015, varav en bor ute och verkar vara den som trivs bäst, kommer massor med chili på den! :) Ska dock plockas in innan frosten! De andra har några frukter var..

Kan fixa bilder i dagarna! ^^

Jag lyckas dock aldrig få planta av Rambutan.. har provat flera gånger.. vore kul att ha en sådan då den är "kusin" till Litchi.. jag lyckas inte heller med Avokado som många säger är jättelätt.. :p
Ska i dagarna plantera Papaya och se om det blir något av det! :D

Tips och trix tas gärna emot då jag egentligen inte har så gröna fingrar utan mest tycker det är kul att "peta ner i jorden och se om något växer.." (jo jag läser på lite) :)

Dela med er!
 
Jag har en ingefära som jag testade att sätta i våras.

Tyvärr är den extremt värmeälskande och den här sommaren har mest varit mulen och kall.... Men jag har i alla fall fått upp en ca meterhög stjälk. När jag planterade om fann jag rejäla rötter. Få se hur det går att övervintra.

Egentligen är det på skoj, mest för att jag har en avkomma som är i stort sett ingefäraberoende :D
 
Jag har kaffe, säkert 30 plantor. Den största är ca 2 år, 30 cm hög och rikt förgrenad. Den har jag drivit upp själv, de andra har jag faktisk köpt...

Ett citrusträd, som jag har drivit själv. Håller den låg, ca 25 cm. Den är något år gammal nu och tät och fin.

Kumquat har jag en med. Ca 2 år gammal, tanig och ful. Förgrenar sig inte utan får bara stora blad. Den är bara 15 cm hög ungefär med två små spinkiga grenar. Den funkar mest som stöd till murgrönan just nu.

Har typ 70 krukväxter så att eeh. . Djungel var det! Paraplyaralior snattade på ett hotell i Barcelona, pelargoner i mängder, murgrönor i olika varianter från lite här och där, palmlilja från farmor (den är säkert 30 år gammal, om inte mer), klockmalvor som växer som ogräs, ampelliljor i varje hörn. Det är fullt! Både klassiska och mer exotiska varianter.


Granatäpple låter spännande, det måste jag testa!
 
Fler än jag som har en liten djungel hemma? :p Och vad har ni?

Jag har:
- Ett litet Litchie-träd från 2007, ca 70cm högt.. Jag planterade två kärnor och jag fick två plantor, vet dock inte var den andra tog vägen.. hade velat ha den också..
- 2-3st Granatäpple "träd", från 2013.. Den största är en ca 1,5m hög pinne.. :p
- 3st Blodapelsiner, ca 30cm höga, från 2011 tror jag.. Den ena har dock vissnat ner och "börjat om".. Två av dem är mörkgröna och en är ljusgrön..
- En liten Kumquat, från 2014. Planterade två och fick två plantor varav den ena var fint ljusgrön med mörkgröna fläckar på bladen, den dog tyvärr av okänd anledning.. :down:
- 2st Cherimoya, från 2014 som är över 1m höga med stora fina blad!
- 4st Aji Omnicolor (chili) från 2015, varav en bor ute och verkar vara den som trivs bäst, kommer massor med chili på den! :) Ska dock plockas in innan frosten! De andra har några frukter var..

Kan fixa bilder i dagarna! ^^

Jag lyckas dock aldrig få planta av Rambutan.. har provat flera gånger.. vore kul att ha en sådan då den är "kusin" till Litchi.. jag lyckas inte heller med Avokado som många säger är jättelätt.. :p
Ska i dagarna plantera Papaya och se om det blir något av det! :D

Tips och trix tas gärna emot då jag egentligen inte har så gröna fingrar utan mest tycker det är kul att "peta ner i jorden och se om något växer.." (jo jag läser på lite) :)

Dela med er!
På youtube finns det massor av tips, bl a avocado, mango mm. :)
 
Jag har en avokado.
Jag och en kollega på jobbet satte två kärnor, och fick två plantor. Det tog flera veckor av vattnande innan det kom upp något. Sen växte den i raketfart ett tag, sen tog jag hem den ena för sommarens semester och den fick bo ute. Den avstannade i tillväxt då, kansek pga för sparsam vattning eller för låg temperatur. Den ser dock fortfarande välmående ut. Nu har den fått flytta in i garaget, kanske planterar jag om den i en innekruka och har den inne i vinter.
 
Avokado får jag att gro, sen blir det en lång ranglig historia med två blad högst upp. Sen dör den.
För lite ljus?
 
Jag har haft den väldigt ljust hela tiden (nu i garaget är det nog lite sämre men där har den bara stått en vecka). Den har ett gäng blad, men växte dåligt när jag hade den ute.
 
Jag ska försöka driva upp redwood- och sekoia-träd i vår tänkte jag! Hittade frön som vi köpte 1993, får se om de fortfarande kan tänka sig att gro. De ska ligga i kylen i två månader innan man planterar ut dem.
 
Jag har ananas och passionsfrukt som jag har drivit upp från frö. Passionsfrukten är väldigt lätt och tacksam, ananasen har dock börjat tjura och kommer troligtvis att dö.
Det står även ett litet fikonträd i fönstret, köpte stickling för två år sedan, den verkar att må bra.

Vill gärna ha mango, citron och kakaoböna också. Avokado har jag provat för många år sedan, det gick bra tills jag flyttade utomlands och trädet flyttade till min ena syster. Hon började att hata trädet så det dog....

Drömmen vore att ha ett orangeri, men jag bor i lgh och min i övrigt snälla hyresvärd kommer inte gå med på att jag smäller upp ett sådant på gräsmattan. :angel:

Jag gillar också att peta ned frön och se vad som kommer upp,men sen brukar det mesta gå hädan... :cry: Mina fingrar är inte de grönaste tyvärr.
 
Gud vilken rolig tråd! Har själv börjat fundera på att odla lite mer exotiska växter. Har ni extra lysrör till era vintertid eller har ni dem som vanliga inomhusväxter?
 
Gud vilken rolig tråd! Har själv börjat fundera på att odla lite mer exotiska växter. Har ni extra lysrör till era vintertid eller har ni dem som vanliga inomhusväxter?

Alla mina (läs första inlägget) lever som "vanliga inomhusväxter"! ^^ Mycket luft och sol på sommarhalvåret och ena chilin kommer fortsätta bo ute under sommaren! :)

Min Kumquat har tråkigt nog gått och dött.. :mad:
Har en Rambutan i jord sedan ett par månader tillbaka - händer inte ett skit med den.. :meh:
Och mina papaya har inte tittat upp än, borde nog snart se något i den krukan, det återstår att se! :)
 
Förra helgen sa min mor att hon måste bygga ett orangeri till sin avokadoplanta:D hon kommer att göra det, så då får jag bättre förutsättningar för exotiska plantor:bow:
 
Jag har haft passionsfrukt. Tog 4 kärnor och stoppa i jorden, gav 4 plantor. Jag hade 2 i massa år, men gav upp eftersom de gärna ville ha mycket vatten och jag har varit hemma för lite i år för att de ska må bra. De andra två gav jag till min mor som hade de i växthus för något år sedan. Hon fick både ett gäng blommor och frukter, tyvärr hann det bli för kallt innan frukten hann mogna. Jag tror hon gav upp sen också, för växten blev så himla stor så det gick inte att hålla den inomhus på något vettigt sätt.
 
För tillfället har jag bara en citronplanta, den är från i år så inte mer än ett par decimeter hög än så länge. Jag gjorde ett halvhjärtat försök med avokado i somras men övervattnade den antagligen.
Har inte plats för fler experiment just nu men tänkte ge mig på åtminstone avokado, granatäpple och lime fram i vår.
 
För tillfället har jag bara en citronplanta, den är från i år så inte mer än ett par decimeter hög än så länge. Jag gjorde ett halvhjärtat försök med avokado i somras men övervattnade den antagligen.
Har inte plats för fler experiment just nu men tänkte ge mig på åtminstone avokado, granatäpple och lime fram i vår.

Jag har inte heller plats egentligen.. :p Och jag har aldrig lyckats med avokado..
Granatäpple är lätt att få plantor på! Dock en ganska tråkig planta då det blir en lång, smal pinne med blad på, typ.. min största är nog ca 150 cm hög.. :D Fast man kan säkert beskära den iofs..
 
Den här tråden kan nog passa mig. Som nybörjare kanske jag kan få lite tips så att växterna överlever.

I våras planterade sambon chilifrön och som jag fick ta hand om när det blev plantor av dem.
Jag planterade ungefär samtidigt 5 granatäpplekärnor varav 4 blev till plantor.
För någon vecka sedan satte jag några passionskärnor i jord, så hoppas att de tar sig.

Vi har lysrör med fullspektrumljus över plantorna nu, så förhoppningsvis ska det hjälpa lite i vinter.

Chilin verkar trivas bra och den har både frukter, blommor och knoppar just nu.

Granatäpplena lever också än så länge. Men behöver de ha det kallare på vintern för att må bra? Just nu har de ca 20-25 grader, beroende på om vi har eldat eller ej i rummet intill. Jag kanske skulle kunna ha dem i källaren, men då får de vara utan ljus och då finns risken att jag glömmer bort att kolla hur de mår.
 
Den här tråden kan nog passa mig. Som nybörjare kanske jag kan få lite tips så att växterna överlever.

I våras planterade sambon chilifrön och som jag fick ta hand om när det blev plantor av dem.
Jag planterade ungefär samtidigt 5 granatäpplekärnor varav 4 blev till plantor.
För någon vecka sedan satte jag några passionskärnor i jord, så hoppas att de tar sig.

Vi har lysrör med fullspektrumljus över plantorna nu, så förhoppningsvis ska det hjälpa lite i vinter.

Chilin verkar trivas bra och den har både frukter, blommor och knoppar just nu.

Granatäpplena lever också än så länge. Men behöver de ha det kallare på vintern för att må bra? Just nu har de ca 20-25 grader, beroende på om vi har eldat eller ej i rummet intill. Jag kanske skulle kunna ha dem i källaren, men då får de vara utan ljus och då finns risken att jag glömmer bort att kolla hur de mår.

Vad är det för chili ni har? :)

Jag har aldrig använt lysrör till mina växter och vill påstå att jag lyckats bra med mina plantor! :)

Granatäpplekärnor läggs med fördel på fuktig bomull tills rottråd bildas, därefter planteras de i jord :up: Jag hade 15 kärnor och alla blev plantor.. :p Idag är min största va 1,5m hög (när jag tittar på den så är den nog högre.. hmm..) Granatäpple vill ha det lite svalare på vintern och inte fullt så mycket vatten, men jag har inte plats att flytta runt på mina och de har överlevt sen 2013 så det funkar nog ändå.. :up:
 
Vad är det för chili ni har? :)

Jag har aldrig använt lysrör till mina växter och vill påstå att jag lyckats bra med mina plantor! :)

Granatäpplekärnor läggs med fördel på fuktig bomull tills rottråd bildas, därefter planteras de i jord :up: Jag hade 15 kärnor och alla blev plantor.. :p Idag är min största va 1,5m hög (när jag tittar på den så är den nog högre.. hmm..) Granatäpple vill ha det lite svalare på vintern och inte fullt så mycket vatten, men jag har inte plats att flytta runt på mina och de har överlevt sen 2013 så det funkar nog ändå.. :up:

Jag vet inte vad det är för sort. Ska se om jag kan ta en bild när jag kommer hem. Det blir i alla fall röda frukter.

Jag har klippt bort lite på mina granatäpplen, så jag hoppas på att de inte ska bli så höga utan lite mer buskiga. Den ena har börjat fälla några blad, men om jag förstått det hela rätt är det normalt.
Om de inte klarar vintern får jag göra ett nytt försök till våren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp